Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-24, 05:14
  #1
Medlem
Hej!

Som rubriken avslöjar så har jag planerat att upprätta en trådlös förbindelse mellan två hus. De bägge husen har ett avstånd på cirka 100 meter varandra, och är i princip fri sikt dem emellan. Anledningen är att jag som har 100/100 Fiber skall dela internet till min kompis som inte använder internet så himla mycket, och bara är hemma på helgerna. Självklart vill jag komma så billig undan som möjligt. Jag har i dagsläget 2 routrar (Asus AC56U och Asus AC66U). Jag har ställt bägge dessa i mitt fönster och kollat med mobilen om signalen går fram till honom, dock så gör den ej det.

Jag antar att jag kommer att behöva köpa någon typ av antenn för att förlänga signalen till honom. Vad är ert råd? Självklart är PoE väldigt bra eftersom jag då kan dra nätverkskabel och sätta ute på min fasad utan att behöva ha någon strömtillförsel i åtanke utanpå fasaden.
Citera
2016-07-24, 06:45
  #2
Medlem
Jag tror TP-link CPE210 skulle hjälpa dig.

Ett par FB-inlägg från tidigare i sommar:

(FB) Repeater, accesspunkt eller något helt annat?
(FB) Skjuta iväg WIFI 3-400 meter
Citera
2016-07-24, 07:20
  #3
Medlem
Utan att ha kollat priser och om dessa produkter verkligen är "standalone" så tror jag att det är omöjligt att hitta en lösning som är billigare än ett extra abonnemang/kontantkort om du ska använda annat än standard hemmaprodukter.

Helst saker du har liggande annars blir det snabbt pengar. Säg att du köper två Asus för sammanlagt 3000 så tar det ett tag att tjäna in de pengarna om han bara ska surfa.

Edit
Ok, för 799 st så kan det vara värt att prova....
__________________
Senast redigerad av kalle632 2016-07-24 kl. 08:03.
Citera
2016-07-24, 08:41
  #4
Medlem
Jag kör 2 st av föregångaren till den här prylen (i princip en router/brygga ihopbyggd med en parabol):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3272874

Distansen är ca 180 m, de når utan tvekan max.prestanda 300 MBPS och har hängt uppe i 5 år.

De här löste ett nätverksproblem på ett företag, och i det sammanhanget var priset löjligt lågt i jämförelse med alternativen (mellanliggande granne, gräva där var ingen direkt option kostnadsmässigt...)
Citera
2016-07-24, 09:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag tror TP-link CPE210 skulle hjälpa dig.
...

Och för dig så kan med lite tur det räcka med bara en.
Troligast på din fasad, men kanske istället på det andra huset.
Citera
2016-08-06, 10:08
  #6
Medlem
Har nu köpt en TP-LINK CPE510. Dock vet jag inte vilket "mode" jag skall sätta den i eftersom jag bara använder mig av en, och på den installationsvideon jag sett använder dem två som riktas mot varandra.

https://youtu.be/ISUSlTcgWks - där finns installationsvideon till denna.

Någon som kan hjälpa?
Citera
2016-08-07, 00:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Och för dig så kan med lite tur det räcka med bara en.
Troligast på din fasad, men kanske istället på det andra huset.

Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Har nu köpt en TP-LINK CPE510. Dock vet jag inte vilket "mode" jag skall sätta den i eftersom jag bara använder mig av en, och på den installationsvideon jag sett använder dem två som riktas mot varandra.

https://youtu.be/ISUSlTcgWks - där finns installationsvideon till denna.

Någon som kan hjälpa?
Prova först med sladd från din vanliga router till CPE510 och sätt den som AP riktad mot andra huset (och använda 5GHz WiFi där).

Alt 2 är att sätta den som "Client" i andra huset och använda trådat nät där.

Alt 3 är att sätta den som "Bridge" i andra huset och använda 5GHz WiFi där (oftast sämre än Alt 1).
Citera
2016-08-07, 01:22
  #8
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Hej!

Som rubriken avslöjar så har jag planerat att upprätta en trådlös förbindelse mellan två hus. De bägge husen har ett avstånd på cirka 100 meter varandra, och är i princip fri sikt dem emellan. Anledningen är att jag som har 100/100 Fiber skall dela internet till min kompis som inte använder internet så himla mycket, och bara är hemma på helgerna. Självklart vill jag komma så billig undan som möjligt. Jag har i dagsläget 2 routrar (Asus AC56U och Asus AC66U). Jag har ställt bägge dessa i mitt fönster och kollat med mobilen om signalen går fram till honom, dock så gör den ej det.

Jag antar att jag kommer att behöva köpa någon typ av antenn för att förlänga signalen till honom. Vad är ert råd? Självklart är PoE väldigt bra eftersom jag då kan dra nätverkskabel och sätta ute på min fasad utan att behöva ha någon strömtillförsel i åtanke utanpå fasaden.

Prova att uppgradera till Merlin på 66U, stäng av 2.4G, ha bara på 5G, gå upp till ett högre frekvensband på det och se till att beamforming är påslaget, samt höj TX Power.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback