2021-03-27, 22:32
Medlem
Alla levande ting förtjänar ett bra, insiktsfullt, medvetande liv. Det är något fint och vackert med det och betydelsefullt och meningsfullt för den som livet avser och i harmoni med naturen och att universum skapat det livet.
2021-03-28, 00:55
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Alla levande ting förtjänar ett bra, insiktsfullt, medvetande liv. Det är något fint och vackert med det och betydelsefullt och meningsfullt för den som livet avser och i harmoni med naturen och att universum skapat det livet.
Nu är det ju så att verkligheten inte är sådan.
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Så man kan aldrig njuta av en fantastiskt god middag med ett perfekt vin, därför att det inte varar för evigt?
Ingen mat är fantastiskt god, och vin är vidrigt.
Så jag vet inte riktigt vad du har rökt på när du lider av sådana vanföreställningar.
Senast redigerad av --Blackbird-- 2021-03-28 kl. 00:57.
2021-03-28, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Betydelse är subjektivt. Verkligheten skiter i om du existerar eller inte. I det stora hela betyder ditt liv lika litet som mitt eller någon annans liv.
2021-03-28, 09:47
Medlem
Man kan uttrycka samma sak på massor av olika sätt:

Det spelar ingen roll vad någon gör.
Livet är meningslöst.
Alla är fria att göra precis vad dom vill.
Allt är sanning.
Lidande och glädje är valfritt.

Och så vidare.
2021-03-28, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Betydelse är subjektivt. Verkligheten skiter i om du existerar eller inte. I det stora hela betyder ditt liv lika litet som mitt eller någon annans liv.

Som svar på tråden så har liv ingen mening. Däremot kan det spela roll. Det spelar roll under tiden du lever, samt under tiden du påverkar andra levande ting. Mening är alltid subjektivsskapat av det levande tinget.

Men det svaret är enkelt och tråkigt, så jag försökte mig på konssttycket att skapa en meningsfullhet som gäller allla varelser, som är icke objektivt. Logiskt sett är det omöjligt, men vi kan försöka så nära vi kan, eller iallafall om man är smått narcisstisk lagd. Det kan jämföras med en kille som försökte med en teori som förklarar hela universum. Helt klart bottnat i ett stort ego. Jag ör iallafall medveten nog
Senast redigerad av stroganof 2021-03-28 kl. 11:17.
2021-03-28, 16:00
Medlem
Ett argument emot att ta livet av sig är att om allting är meningslöst, varför skulle det då vara meningsfullt att ta livet av sig? Men visst, den som är modig nog att döda sig själv kan ju göra det. Men det kommer nog bara ha tillfällig effekt för du vet inte vad som händer efter döden och risken är stor att du återuppstår.
2021-03-29, 01:23
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Livet spelar bara roll om man bryr sig.
Om man inte har några intressen är livet lönlöst.

Många människor verkar finna intresse i att förneka sig själva - alla verkar vara överens om att sådana människor är bättre döda.

Att jag inte får tjäna pengar på att driva dödsklinik med skyhöga arvoden är en ekonomiskt ohållbar katastrof.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-29 kl. 01:27.
2021-03-29, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Varför ska man bry sig om vad man gör i detta liv då vi liks alla ska dö en dag? Jag menar när man liks är död så spelar ju ingenting roll längre..

Låt oss säga att man skulle få för sig att skjuta ihjäl ett par människor på gatan bara sådär som Mattias flink gjorde tex. ( nu är det inte så att jag har tänkt göra något sånt men) 100 år går ju ganska snabbt, och då är det ju inte så att folk ens kommer ihåg det. Spelar det ens roll att det hände då alla som levde då är döda?

Sen kommer det ju en tid då mänskligheten kommer att dö ut, för då spelar det ju iu ingen roll om att man ens levde?

( Nej jag är inte full utan jag är mst bara lite deprimerad )

Livet handlar om att pumpa så mycket dopamin till receptorerna som bara möjligt så länge man bara kan. Resten är oväsentligt.
2021-03-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Livet handlar om att pumpa så mycket dopamin till receptorerna som bara möjligt så länge man bara kan. Resten är oväsentligt.
Tycker du ja. Andra högre stående varelser tycker annorlunda.
2021-03-29, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Tycker du ja. Andra högre stående varelser tycker annorlunda.

Spännande när filosofen kommer in och ska upplysa alla hur det egentligen ligger till...
2021-03-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Spännande när filosofen kommer in och ska upplysa alla hur det egentligen ligger till...
Det hade varit mer spännande om filosoferna fick se några filosofiskt intressanta argument istället för argumentationsfel och felslut.

Logisk stringens och välutvecklade trivialiteter spelar roll, för den som är intresserad av filosofi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trivium
Citat:
The trivium is the lower division of the seven liberal arts and comprises grammar, logic, and rhetoric.[1]
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-29 kl. 01:38.
2021-03-29, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en1krona
Varför ska man bry sig om vad man gör i detta liv då vi liks alla ska dö en dag? Jag menar när man liks är död så spelar ju ingenting roll längre..

Låt oss säga att man skulle få för sig att skjuta ihjäl ett par människor på gatan bara sådär som Mattias flink gjorde tex. ( nu är det inte så att jag har tänkt göra något sånt men) 100 år går ju ganska snabbt, och då är det ju inte så att folk ens kommer ihåg det. Spelar det ens roll att det hände då alla som levde då är döda?

Sen kommer det ju en tid då mänskligheten kommer att dö ut, för då spelar det ju iu ingen roll om att man ens levde?

( Nej jag är inte full utan jag är mst bara lite deprimerad )

Det finns en kraft som vi inte vet vad det är men den driver livsprocessen att gå vidare mot alla odds.
Alla är med och deltar i processen vare sig man vill eller inte.
Belöningen är att man kan ha tur och möjlighet att ha det trevligt under färden lika väl som att man kan ha otur och falla bort innan man ens hinner vara med på starten.
Har man fått turen att få vara med finns väl ingen mening i att inte försöka förvalta chansen på så sätt att man mår så gott som möjligt under den tid man tilldelats, för den kommer inte två gånger.
Några regler på hur man skall förvalta chansen kanske inte finns, men det är nog inte så bra för andra i omgivningen om man njuter av att mörda dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in