Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-11-03, 21:34
  #13
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Gått om tillräckligt ???
Ja, jag såg stavfelet men tyckte den passade in metaforiskt att jag inte bytte ordet.
Citera
2017-11-03, 22:29
  #14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Ja, jag såg stavfelet men tyckte den passade in metaforiskt att jag inte bytte ordet.
Stavfel, eller inte.
Jag försår inte vad du menar.
Citera
2017-11-03, 23:00
  #15
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Stavfel, eller inte.
Jag försår inte vad du menar.
På första kastet om man börjar och flyttar brickan längst bak och den i mitten så har man väldigt stor sannolikhet att kunna bygga ankare på nästa kast så länge man inte träffar par. Det är väldigt mycket tur som gäller efter det men det är kul spel att testa o kommer rekommendera till andra.
Citera
2017-11-03, 23:10
  #16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
På första kastet om man börjar och flyttar brickan längst bak och den i mitten så har man väldigt stor sannolikhet att kunna bygga ankare på nästa kast så länge man inte träffar par. Det är väldigt mycket tur som gäller efter det men det är kul spel att testa o kommer rekommendera till andra.
Du menar att du vill ha ett ankare redan på andra sidan baren ?
Vad ska det tjäna till ?

(Var tvungen att kika på hur man spelade, och man började visst på de tre sista tungorna, inte som jag trodde mig minnas, alla på sista tungan).
Citera
2017-11-04, 01:26
  #17
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du menar att du vill ha ett ankare redan på andra sidan baren ?
Vad ska det tjäna till ?

(Var tvungen att kika på hur man spelade, och man började visst på de tre sista tungorna, inte som jag trodde mig minnas, alla på sista tungan).
På andra kastet för motståndaren så har man ett ankare då 7 till 12 steg ifrån och en ensam bricka (helst framför ankaret) vilket borde med par inkluderat att

1. hota motståndarens bricka när den gått fram
2. kunna dyka upp med ensam bricka 1-3 rutor ifrån
3. 1/3 chans för ett närmare ankare blandat med 1.
4. vid låga kast för båda spelarna har man initiativet med +7steg eller längre ifrån men inte allt för långt borta

Ifall jag räknat rätt nu så blir det något i den stilen tror jag men taktikerna är ju oändliga som nämnts här i tråden. Det finns nästan inget värde i ens drag öht hur man än gör men jag spelade iaf "the waiting game" så fort jag fick fäste med två stycken vilket resulterade att jag fick in en bricka på nr24 men med enbart två stycken kvar att spela vart dem plockade om o om igen tills motståndaren hoppade över dem bägge på sin sida av brädet och då gav jag upp (kom på senare att jag kunde slå en dubbel för att komma ikapp eller vinna men jag var för van vid vanlig BG med 15 brickor).
Citera
2017-11-04, 09:35
  #18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
På andra kastet för motståndaren så har man ett ankare då 7 till 12 steg ifrån och en ensam bricka (helst framför ankaret) vilket borde med par inkluderat att

1. hota motståndarens bricka när den gått fram
2. kunna dyka upp med ensam bricka 1-3 rutor ifrån
3. 1/3 chans för ett närmare ankare blandat med 1.
4. vid låga kast för båda spelarna har man initiativet med +7steg eller längre ifrån men inte allt för långt borta

Ifall jag räknat rätt nu så blir det något i den stilen tror jag men taktikerna är ju oändliga som nämnts här i tråden. Det finns nästan inget värde i ens drag öht hur man än gör men jag spelade iaf "the waiting game" så fort jag fick fäste med två stycken vilket resulterade att jag fick in en bricka på nr24 men med enbart två stycken kvar att spela vart dem plockade om o om igen tills motståndaren hoppade över dem bägge på sin sida av brädet och då gav jag upp (kom på senare att jag kunde slå en dubbel för att komma ikapp eller vinna men jag var för van vid vanlig BG med 15 brickor).
Du har således provspelat.
Finns det på nätet ?
Citera
2017-11-05, 02:44
  #19
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du har således provspelat.
Finns det på nätet ?
Spelade IRL.

Min slutsats angående HG är att det är en bra metod att träna nybörjare med efter att de spelat ett par partiet vanlig BG för att enklare kunna se och sikta med brickorna d.v.s klassiska drag som 1+3, 4+2 etc.
Citera
2017-11-05, 14:15
  #20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har-du-ens-betyg
Spelade IRL.

Min slutsats angående HG är att det är en bra metod att träna nybörjare med efter att de spelat ett par partiet vanlig BG för att enklare kunna se och sikta med brickorna d.v.s klassiska drag som 1+3, 4+2 etc.
Och turfaktorn ? Hur bedömer du den ?

Jag tycker att det är väldigt mycket tur, och verkar svårt att få bättre än 60-40 utfall.
__________________
Senast redigerad av Herr.Dittling 2017-11-05 kl. 14:18.
Citera
2017-11-05, 16:39
  #21
Medlem
har-du-ens-betygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och turfaktorn ? Hur bedömer du den ?

Jag tycker att det är väldigt mycket tur, och verkar svårt att få bättre än 60-40 utfall.
Håller med, känns som om 80% avgörs utav bådas tärningskast. Kan vara kul som hazardspel mellan två spelare på olika nivåer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback