Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 17:08
  #1
Medlem
Adelaides avatar
Kan inte riktigt bestämma mig för om jag ska åka till London eller till New York, vad tycker ni Flashback?

Jag är egentligen inte så värst intresserad av fester och supande. Under dagen besöker jag gärna museum, monument och andra sevärdheter. Men på kvällen tar jag det helst lugnt, eller eventuellt kilar in på nån nattklubb om jag blir för uttråkad.

Jag har ett intresse för historia, och skulle gärna vilja se lite äldre byggnader. Även konst gillar jag (British Museum i London verkar vara det perfekta stället inom detta område), men också utsikter (hört att det ska finnas en pool längst upp på nån av New Yorks skyskrapor, låter lockande).

Klassisk musik är också en höjdare här hemma. Ingen av dessa städer är ju något "Wien" direkt, men nog borde det väl finnas nån opera i dessa så pass stora städer?

Generellt så lutar det mer åt London, som verkar ha mer utbud av lite äldre byggnader och slott, till skillnad från New York som verkar vara en lite mer betong-stad. Men flashbackfolket kanske kan ändra den synen?
__________________
Senast redigerad av Adelaide 2016-07-23 kl. 17:22.
Citera
2016-07-23, 17:27
  #2
Medlem
KaKPs avatar
Låter som det hade varit bäst för dig att åka till London
Finns ett museum som heter Museum of London som du säkert hört talats om det är fantastiskt där.
Sen har du ju Big Ben och allt det där hoppas du hittar rätt ställe att åka till
Citera
2016-07-23, 17:29
  #3
Medlem
Husskuluss avatar
Jag hade valt att åka till New York
http://www.newyorkmusikal.se/musikal...-of-the-opera/
Citera
2016-07-23, 17:54
  #4
Medlem
passa på att dra till uk nu när saker är lite billigare än tidigare.
varför inte besöka manchester sen kan du besöka liverpool också då det är såpass nära
Citera
2016-07-23, 18:19
  #5
Medlem
Millediablos avatar
Åk till Wien och konsthistoriska museet, upplev en stad med säkra gator där kvinnor kan vandra säkert i natten.
Citera
2016-07-23, 19:27
  #6
Medlem
whaks avatar
Jag hade valt New york, har själv varit där.
Visst för stunden kan det billiga pundet locka till London.
Men om man ser det långsiktigt så tror jag minnen från "over there" väger över.
Jag tror absolut att det går att hitta mycket konst och museum i New York.


Visst kan New york ge dig en "betong" känsla, men det finns så mycket att se och uppleva där också.
Citera
2016-07-23, 20:04
  #7
Moderator
Neksnors avatar
London kan ju leverera det du vill ha, antagligen också New York.
En grej att tänka på är hur länge du ska vara borta. Till London tar det ca tre timmar, till New York ca 10 timmar (beroende på avreseflygplats och vad man vill betala).
Citera
2016-07-23, 20:12
  #8
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
London kan ju leverera det du vill ha, antagligen också New York.
En grej att tänka på är hur länge du ska vara borta. Till London tar det ca tre timmar, till New York ca 10 timmar (beroende på avreseflygplats och vad man vill betala).
Grejen är att London är väldigt billigt att fara till, och du kan fara dit i några få dagar. För 5000 får du en väldigt bra resa till London för. För new york... Minst det dubbla. Då bara flyg och hotell inräknat.

Båda städerna är fantatiska och bör besökas. Börja med London och far till new york om ett eller två år
Citera
2016-07-23, 20:14
  #9
Medlem
Pfaltzs avatar
Personligen tycker jag London har mer att erbjuda, men New York har nog högre credfaktor bland reseovana - många tycker att det det är häftigare att ha varit där än i London. Vill dock slå ett slag för att "andrastäderna" har ofta mer att erbjuda. Gillar du museum är Washington DC ett klockrent alternativ, eller varför inte Boston? I England rekommenderar jag att skippa London och istället hyra en bil och åka runt till Cambridge, Oxford, Bath och tusen andra kanonsevärdheter där. Korta avstånd är det också plus gott om B&B's.
__________________
Senast redigerad av Pfaltz 2016-07-23 kl. 20:18.
Citera
2016-07-23, 22:57
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Personligen tycker jag London har mer att erbjuda, men New York har nog högre credfaktor bland reseovana - många tycker att det det är häftigare att ha varit där än i London. Vill dock slå ett slag för att "andrastäderna" har ofta mer att erbjuda. Gillar du museum är Washington DC ett klockrent alternativ, eller varför inte Boston? I England rekommenderar jag att skippa London och istället hyra en bil och åka runt till Cambridge, Oxford, Bath och tusen andra kanonsevärdheter där. Korta avstånd är det också plus gott om B&B's.
New york helt klart. Finns hur mycket som helst att göra. London var bara så tråkigt
Citera
2016-07-24, 23:05
  #11
Medlem
WLHSs avatar
Som det redan har påpekats så ligger London väldigt nära och pundet är förhållandevis lågt. Men hur länge planerar du att vara borta? Visst att New York fungerar för en långweekend, men du kommer behöva minst en vecka för att ens få en hum av den staden. Sen håller jag med om att Washington DC är en grymt bra stad om du vill gå på museum. Om du har körkort och minst en vecka på dig så kan jag rekommendera en roadtrip mellan Washington DC och New York City. Finns många historiskt intressanta platser även i Philadelphia, Baltimore etc.
Citera
2016-07-25, 10:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bugatti123
New york helt klart. Finns hur mycket som helst att göra. London var bara så tråkigt

Det finns hur mycket som helst att göra i London också, men du kanske gick på Oxford Street och mellan de traditionella sevärdeheterna?

Men TS egentligen spelar det ingen roll vart du reser, du lär ju ändå besöka båda under din livstid, så börja med london, och så planerar du din USA-resa lite bättre inann du åker dit nästa år så du hinner se mer när du ändå spenderat tid och pengar på resan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2744657

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback