Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 16:52
  #1
Medlem
Hej jag undrar när första fiskehåven och fiskenätet skapades och såldes? Var det någon gång under 1800 talet?
Citera
2016-07-23, 16:56
  #2
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hej jag undrar när första fiskehåven och fiskenätet skapades och såldes? Var det någon gång under 1800 talet?
Varför vill du veta och varför kommer du med ett sånt korkat förslag på svar?
Citera
2016-07-23, 18:06
  #3
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Krut
Hej jag undrar när första fiskehåven och fiskenätet skapades och såldes? Var det någon gång under 1800 talet?

Det hittades ett fiskenät 1914 i Karelen som är daterat till ungefär 10.000 år, d.v.s. stenåldern. Vet inte om det är det äldsta nätet men i.a.f. bland de äldsta fiskenäten som hittats.

När eller om det såldes kan jag inte svara på, var inte med på den tiden.
Citera
2016-07-23, 19:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Det hittades ett fiskenät 1914 i Karelen som är daterat till ungefär 10.000 år, d.v.s. stenåldern. Vet inte om det är det äldsta nätet men i.a.f. bland de äldsta fiskenäten som hittats.

När eller om det såldes kan jag inte svara på, var inte med på den tiden.


Men jorden är ju bara 6000 år gammal
Citera
2016-07-23, 22:28
  #5
Medlem
Sereenas avatar
Människan har som sagta nvänt nät för att fiska sedan stenåldern.
Citera
2016-07-23, 23:13
  #6
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Människan har som sagta nvänt nät för att fiska sedan stenåldern.

Ja, och tidigare än så, i Egypten och Mesopotamien. Antagligen trollar TS - "trollar"!!!


PS Inte lätt att veta för den som inte är sportfiskare, men trollning är låta ett drag gå efter båten, vid rodd eller mkt låg hastighet DS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback