Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-22, 04:23
  #1
Medlem
Är Omega 3 verkligen så viktigt som folk säger? Jag får inte i mig så mycket omega i och med att jag inte äter fisk så ofta (runt en gång i månaden) Så jag tänkte att jag skulle köpa ett bra omega 3 tillskott. Behöver hjälp med att hitta ett bra omega 3 tillskott med hög kvalitet men samtidigt billigt, och helst ska det innehålla vitamin D också så att jag kan ta det nu till vintern också.
Jag hittade dom här på iHerb : http://se.iherb.com/Carlson-Labs-Nor...z-250-ml/20493

http://se.iherb.com/Madre-Labs-Omega...Softgels/62118

Den andra är mycket billigare än den första, men de innehåller lika mycket mg omega 3 om man räknar totalt, är den första av bättre kvalite eller vad är sklillnaden egentligen?
__________________
Senast redigerad av xnxx123 2016-07-22 kl. 04:33.
Citera
2016-07-22, 04:40
  #2
Medlem
whiteblacks avatar
Äter inte heller så mycket fisk =(

Äter dom här dagligen:
http://ekovaror.se/butik/omega-3-500mg-250k/
Citera
2016-07-22, 08:42
  #3
Medlem
Fenjal888s avatar
Ett tips är att kolla på halten "DHA" och "EPA" i omega-3-produkter. Vanligtvis är det ungefär en tredjedel i kapslarna som finns i butikerna. Ibland upp emot hälften.

Ett tips är att köpa Möllers Tran. Det är billigt och innehåller +80% DHA/EPA. Nackdelen är väl att det bara är en olja så det är en matsked som gäller, men det är inte så farligt. Man kan köpa med en lätt citronsmak också, kanske ovant första gångerna.
Citera
2016-07-24, 16:42
  #4
Medlem
Tack för svaren, kollade runt på internet och bestämde mig för att jag ska köpa Blue Ice Royal Blend
från http://www.codliveroilshop.com/ som kostar runt 500 kr
Jag vet att det här ärlite off topic, men det står att "International shipments, such as to the UK, are often times charged a tax, or import fee upon delivery."
Gäller detta för Sverige också? Jag fattar ingenting när det gäller tullen så om någon kunde förklara hade det uppskattats.
__________________
Senast redigerad av xnxx123 2016-07-24 kl. 16:52.
Citera
2016-07-25, 13:14
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
om du beställer från usa så riskerar du få betala tull och moms på det du beställt.
hade du beställt från t ex england eller tyskland hade du sluppit den risken.
Citera
2016-07-25, 14:47
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Varför beställa från usa och lägga 500 kr på omega-3?
Citera
2016-07-26, 00:32
  #7
Medlem
Ja, Omega3 är grymt, här har du en väl summerad artikel om det, och som du kan läsa i den så måste du käka 9 kapslar om dagen för att få i dig den mängd DHA och EPA som man vill åt.
Får jag fråga varför du inte äter fisk förresten? En burk makrillfilé i tomatsås på en macka med ost på (+kryddor) och in i ugnen är riktigt gott, stekt eller grillad laxfilé är också sjukt gott.
Citera
2016-07-26, 12:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Ja, Omega3 är grymt, här har du en väl summerad artikel om det, och som du kan läsa i den så måste du käka 9 kapslar om dagen för att få i dig den mängd DHA och EPA som man vill åt.
Får jag fråga varför du inte äter fisk förresten? En burk makrillfilé i tomatsås på en macka med ost på (+kryddor) och in i ugnen är riktigt gott, stekt eller grillad laxfilé är också sjukt gott.
Beror på fiskolja procenthalten i kapslarna. De flesta innehåller 180mg EPA, 120mg DHA.
1800mg EPA, 1200mg DHA använder jag, alltså 10st kapslar.
(Vill inte starta någon diskussion, men om någon läser din kommentar och använder (t.ex) active cares omega-3> käkar 9st kapslar, då överdoserar hen.)
__________

Jag är inte mycket för lax. Makrill är helt okej! Äter jag en burk makrill i tomatsås á 125g en dag, så skippar jag mina omega-3 kapslar.
Citera
2016-07-26, 23:01
  #9
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Är Omega 3 verkligen så viktigt som folk säger?
Ja det är bra skit.

Citat:
Ursprungligen postat av xnxx123
Jag får inte i mig så mycket omega i och med att jag inte äter fisk så ofta (runt en gång i månaden) Så jag tänkte att jag skulle köpa ett bra omega 3 tillskott. Behöver hjälp med att hitta ett bra omega 3 tillskott med hög kvalitet men samtidigt billigt, och helst ska det innehålla vitamin D också så att jag kan ta det nu till vintern också.
Jag hittade dom här på iHerb : http://se.iherb.com/Carlson-Labs-Nor...z-250-ml/20493

http://se.iherb.com/Madre-Labs-Omega...Softgels/62118

Den andra är mycket billigare än den första, men de innehåller lika mycket mg omega 3 om man räknar totalt, är den första av bättre kvalite eller vad är sklillnaden egentligen?
Den bästa omega-3 källan är skalade hampafrön, typ det här:

http://www.gogreen.se/produkter/rawf...nic-hemp-seed/

60 g skalade hampafrön om dagen, och du har hela fettbehovet täckt enligt RDI och i optimala nivåer (3:1 ratio osv).

Annars om man har ett tvångsbehov av att äta fiskolja, ja, då är Active Care det bästa och mest prisvärda märket (jävligt stora kapslar också).

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Ja, Omega3 är grymt, här har du en väl summerad artikel om det, och som du kan läsa i den så måste du käka 9 kapslar om dagen för att få i dig den mängd DHA och EPA som man vill åt.
Ignorera den här n00b-artikeln, inte för att det står något direkt faktafel i den, utan eftersom DHA, DPA, EPA och EHA (alltså de långkedjade "fiskolja" varianterna av omega-3, som dels inte är exklusiva bland fiskar och dels finns i veganska varianter från alger), enkelt går att konvertera via omega-3 ALA, som är den enda essentiella varianten av omega-3. Det behövs med andra ord inga fiskoljakapslar. Det är en trendig (och för företagen som tillverkar dem, mycket lukrativ) hype helt enkelt. Varför äter vi t.ex. inte omega-6 kapslar? Till viss del beror det på att maten av idag, är överdoserad på omega-6 redan som den är, men också eftersom vi inte behöver omega-6 tillskott som GLA osv, eftersom kroppen kan -- vid behov -- omvandla omega-6 LA (den enda essentiella fettsyran av omega-6) till GLA osv. Samma gäller omega-3 ALA. Från omega-6 LA och omega-3 ALA, kan våra kroppar konvertera inte bara till de långkedjade fiskoljavarianterna, utan även till de flesta andra fettsyror också, om det nu skulle behövas.

Jag rekommenderar alla att äta 60-70 gram skalade hampafrön per dag, och en 10-20 gram chiafrön, så att det blir ungefär 2.5 gånger mer omega-6 än omega-3. Detta är mer eller mindre perfekt balans (vilket, som påpekas i den artikeln, faktiskt är viktigt för att motverka sjukdomar).

Och nej, det behövs verkligen inte flera gram av DHA och EPA. Och får du i dig 10-20 gram omega-3 ALA per dag, så har du övriga omega-3 fettsyror täckta. Dessutom innehåller hampafrön både omega-3 SDA och omega-6 GLA, som också är mycket nyttiga fettsyror.

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Får jag fråga varför du inte äter fisk förresten? En burk makrillfilé i tomatsås på en macka med ost på (+kryddor) och in i ugnen är riktigt gott, stekt eller grillad laxfilé är också sjukt gott.
Fisk smakar bläh, och det är inget man bör äta hur som helst, dels eftersom det bidrar till överfiske (vilket rubbar näringskedjan i övrigt), och dels eftersom fisken av idag är rätt så förorenad med alla möjliga gifter.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2016-07-26 kl. 23:13.
Citera
2016-07-27, 07:35
  #10
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixo
Beror på fiskolja procenthalten i kapslarna. De flesta innehåller 180mg EPA, 120mg DHA.
1800mg EPA, 1200mg DHA använder jag, alltså 10st kapslar.
(Vill inte starta någon diskussion, men om någon läser din kommentar och använder (t.ex) active cares omega-3> käkar 9st kapslar, då överdoserar hen.)
__________

Jag är inte mycket för lax. Makrill är helt okej! Äter jag en burk makrill i tomatsås á 125g en dag, så skippar jag mina omega-3 kapslar.

Du verkar ju ha rätt bra koll på det där med EPA/DHA och så vidare. Har du koll på hur mycket EPA/DHA det är i lax/makrill, procentuellt av fettinnehållet? Lär väl variera något, men på't ungefär.
__________________
Senast redigerad av Fenjal888 2016-07-27 kl. 07:38.
Citera
2016-07-29, 11:58
  #11
Medlem
Är flytande bättre? Hur ska man veta att innehållet i kapslarna inte härsknat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback