2016-07-21, 16:54
Medlem
När man ska ansöka om bostadsbidrag vill försäkringskassan veta ens inkomst, är det inkomsten under året? Så om jag söker ni är det all inkomst mellan 1 januari - 31 december i år? Sen får jag söka igen nästa år och uppskatta min inkomst under det året?
Citera
2016-07-21, 16:58
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
När man ska ansöka om bostadsbidrag vill försäkringskassan veta ens inkomst, är det inkomsten under året? Så om jag söker ni är det all inkomst mellan 1 januari - 31 december i år? Sen får jag söka igen nästa år och uppskatta min inkomst under det året?

Förgående år är det som gäller.
Citera
2016-07-21, 17:34
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Förgående år är det som gäller.

Nej det är det året man ansöker om
Citera
2016-07-21, 21:18
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej det är det året man ansöker om

Ansökte om bostadsbidrag för inte så längesedan och då blev jag obedd att fylla i alla inkomster från fjolåret. Märkligt.
Citera
2016-07-21, 21:53
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Ansökte om bostadsbidrag för inte så längesedan och då blev jag obedd att fylla i alla inkomster från fjolåret. Märkligt.

Då har du missuppfattat något. Läser du på deras hemsida förstår man ganska snabbt att det handlar om det året man ansöker bidrag för. Du är dessutom skyldig att meddela förändringar då du annars blir återbetalningsskyldig.

Skulle det baseras för förra årets inkomst skulle det vara en enkel sak att kräva in/kolla deklarationen och på så sätt få exakta uppgifter.
Citera
2016-07-21, 21:55
Medlem
Japp, det är det kommande året som gäller.
Citera
2016-07-22, 17:07
Medlem
Haha nu har jag fått tre olika svar!
Föregående, nuvarande och kommande XD
Bestäm er! :P
Citera
2016-07-22, 18:04
Medlem
Citat:
Här kommer ett ”fjärde svar”.
Om du kollar i ansökningsblanketten för bostadsbidrag ser du att om ansökan gäller från annan månad än januari i år skall du beräkna och fylla i både detta årets och nästa års totala tjänsteinkomster.
Citera
2016-07-22, 18:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Nej du har fått två men ett bättre svar gav Clyo även om det även stämmer överens med Jersi och mitt svar också. Den enda som har totalt fel är Atrocitus.

Försäkringskassan vill veta din kommande inkomst för den tid du söker bidrag. Vad du hade förra året kan de kolla själv via skatteverket. Det gör de i efterhand för att se att uppgifterna du lämnat stämmer och att du inte fått mer i bidrag än vad du har rätt till. Funkar ungefär lika som CSN.
Citera
2016-07-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Här kommer ett ”fjärde svar”.
Om du kollar i ansökningsblanketten för bostadsbidrag ser du att om ansökan gäller från annan månad än januari i år skall du beräkna och fylla i både detta årets och nästa års totala tjänsteinkomster.
Okej är ju svårt att veta exakt vad man kommer tjäna i år och kommande år. Menar kommer ju troligtvis jobba extra under julen och nästa sommar. Vad händer om man är +- 1000-->5000?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in