2016-07-21, 12:23
Medlem
Tjena!

Har bestämt mig för en ny bärbar. Prisklass, komponenter osv är redan klart. Jag undrar bara vilket märke man ska satsa på och varför? Era tankar och erfarenheter?

Står mellan Asus, HP, Acer, Dell, Lenovo och Fujitsu.

Vilken hade ni valt och varför?
Citera
2016-07-21, 12:30
Medlem
jattelokas avatar
Märket i sig är ganska ointressant med tanke på att komponenterna är det som är det viktiga. Men nu när du ändå frågar så Lenovo. Företag som vart med ett bra tag. Robusta datorer med bra rykte.
Citera
2016-07-21, 17:21
Medlem
x12s avatar
Mina erfarenheter av de där fabrikaten..

Asus - undvik. Spel-orienterat skit som går sönder, men ok prestanda sålänge det varar.
Hp - deras budgetdatorer och multimedia-inriktade är oftast skräp, men enterprise-klass är hyggligt fina.
Acer - pest och pina, dels själva datorn men också allt som har med drivrutiner och nödvändiga tillbehörsprogram att göra.
Dell - har riktigt bra erfarenheter av dem.
Lenovo - oftast riktigt bra överlag, men usla(matta/bleka) paneler på alldeles för många modeller.
Fujitsu - där svänger det mellan "undvik" och "rekommenderas", går inte ge nåt generellt råd.

Gemensamt för alla som har bra modeller är att man måste låta datorn kosta. Billig = dålig.

Avråder från alla "gaming" och "multimedia" laptop. Ska du spela, köp stationärt. Ska du titta på film, skaffa hellre en tv alt. en fin monitor till en stationär dator.
Citera
2016-07-21, 17:57
Medlem
traeskfisks avatar
Om din dator skulle gå sönder och repareras så är det rekommenderat att kolla på ACER eller Lenovo.
Skicka in datorn för undersökning kostar ingenting även om det är utanför garanti.

Du får kostnadsförslag och tackar nej så kommer datorn tillbaka oreparerad utan kostnad.

På ASUS kostar det minst 1000 kronor att skicka in den om det visar sig att det inte är garantireparation, även att få tillbaka den oreparerad.

HP är rätt bra med garantin också.

Dom andra två har jag ingen erfarenhet med.
Senast redigerad av traeskfisk 2016-07-21 kl. 17:58. Anledning: ord.
Citera
2016-07-21, 22:27
Medlem
Lenovo har väldigt bra service på deras drivrutiner, har en 5 år gammal W510 som det fortfarande finns Windows 10 drivrutiner till. Så det är ett stort plus, finns märken som slutar supporta sin dator efter ett par år.
Citera
2016-07-21, 23:13
Medlem
MartinStLouiss avatar
Av dina alternativ så hade jag valt en Lenovo.
Citera
2016-07-22, 12:07
Medlem
Och jag är kärringen mot strömmen och säger Acer eller Dell

Haft många acer och dem har då aldrig krånglat för mig iaf, byggkvaliten har väl inte varit den bästa på tidigare maskiner men nu är dem riktigt bra tycker jag.

Gällande Asus, speciellt Rog så nej tack, lagat alldeles för många med trasigt powerjack och brända grafikkretsar.

Lenovo har vi på jobbet, fula som faan, men fungerar hyffsat bra.
Citera
2016-07-22, 20:53
Medlem
Tack för väldigt bra (och varierande) åsikter!

Fler som kan ge några kommentarer?
Citera
2016-07-23, 10:49
Medlem
dunn0mans avatar
Har bara dåliga erfarenheter av Asus och HP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in