Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-21, 14:38
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det har man pratat om länge nu.

Så länge inget land är beredd att ta förluster genom marktrupper kommer de inte kunna inta Mosul eller Raqqa.

Det krävs en offensiv likt den i Kuwaitkriget, och den ser jag inte på långa vägar vara aktuell.

Men visst, man kan ha fel denna gång.

Nja, det tror jag inte, Kurdiska och irakiska styrkor är nog inte så mycket sämre rent militärt och med rejält understöd av bompplan så, men får väl se.
Citera
2016-07-21, 15:32
  #14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Det intressanta här tycker jag väl är vad man ska göra med allt land.
Ge tillbaka till shiiter eller gud förbjude, ska kurderna få lägga händerna på det?

Finns väl fortfarande ett par miljoner sunnimuslimer i regionen som kommer bli lagom pissed off.



Brukar bli så när militären tillåts attackera protester för att folket svälter. Omvärlden brukar reagera på detta förstår du, så länge man inte heter Putin ofc och ser sig tjäna en och annan poäng.

Exakt kommer väl liksom finnas en 10 olika viljor här. Ok om nu IS är besegrat militärt så kommer de andra liksom inte att sluta strida. IS kommer väl då också förmodligen fortsätta som nu en ren terrororganisation så den kampen lär ju inte vara över heller.

Men givet vad som nu krävs för detta första steg att förinta IS som militärt hot och nu ta över deras territorium antingen gör man som under WWII bombar skiten av dom och struntar liksom i civila offer (som nu tyskar är de ändå medskyldiga eftersom de lever under IS). Det kan man nu göra väldigt enkelt. Eller så då gör man som nu då att gå in med marktrupper och då rejält av detta och också då accepterar stora egna förluster samtidigt som även då en hel del civila även nu mindre av den skaran än att man skulle jämna städerna sönder och samman med bombningar.
Citera
2016-07-21, 15:51
  #15
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Exakt kommer väl liksom finnas en 10 olika viljor här. Ok om nu IS är besegrat militärt så kommer de andra liksom inte att sluta strida. IS kommer väl då också förmodligen fortsätta som nu en ren terrororganisation så den kampen lär ju inte vara över heller.

Men givet vad som nu krävs för detta första steg att förinta IS som militärt hot och nu ta över deras territorium antingen gör man som under WWII bombar skiten av dom och struntar liksom i civila offer (som nu tyskar är de ändå medskyldiga eftersom de lever under IS). Det kan man nu göra väldigt enkelt. Eller så då gör man som nu då att gå in med marktrupper och då rejält av detta och också då accepterar stora egna förluster samtidigt som även då en hel del civila även nu mindre av den skaran än att man skulle jämna städerna sönder och samman med bombningar.

Risken är bara att man aktiverar Saudi då, eller ännu värre att sunnimuslimerna i helhet börjar reagerar på något som för deras subjektivitet, säkert kan känns som en rensning.

Ingen anledning till att backa undan, men jag tror vi ska vara förbannat glada om detta är början på slutet och inte slutet på början.
Citera
2016-07-21, 15:56
  #16
Avstängd
Kyssmigimorgons avatar
Men jag undrar var får IS sin ammunition och vapen ifrån? De måste ju ha vapenfabriker och om nu dessa bombas ut så får ju IS till slut strida med knivar och svärd. Eller har dom en kran som förser dom med materiel? Hur får dom tag i mat ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback