Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 09:19
  #1
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu har Sverige erbjudit sig att stå som värd för dom länder som bekämpar IS enligt EKOT. Mötet är tänkt att hållas någon gång i höst. Men den stora frågan är hur det påverkar vår inre säkerhet och vilka risker för terrorhot det innebär när vi så starkt tar ställning mot IS? Så är det ett bra beslut eller ska vi fortsätta att bara se på när andra länder tar fajten?
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6479192
__________________
Senast redigerad av Drapåtrissor 2016-07-21 kl. 09:22.
Citera
2016-07-21, 09:50
  #2
Medlem
Erik Östs avatar
Vi ska fortsätta vara neutrala men sossarna lyckas alltid ta fram okunniga ministrar med storhetsvansinne och megalomani så förmodligen vill de gömma sig bakom NATO innan beslut tas.

Dvs att vi på ett eller annat sätt kommer bli NATO-LAND inom en snar framtid och valboskapen kommer lalla vidare tills det smäller rejält i Sverige också.

Lycka till!
Citera
2016-07-21, 09:59
  #3
Medlem
Det beror helt och hållet på vilken roll Sverige kommer ha i dessa konferenser och vad som är syftet.

Det är positivt att man ha dialog kring åtgärder och inte bara tror man kan flyga in och bomba ut IS. Man måste ha en plan för vad man skall göra sen. Annars riskerar det att bli som i Irak och Libyen.

De här områdena måste återbyggas både infrastruktur, men även ett förtroende för omvärlden.

Dock är jag generellt kritisk till att USA och EU kör detta i sitt namn. Jag hävdar fortfarande att detta borde vara FN:s uppgift.

Men det idiotiska systemet med veto i FN har förlamat FN. Dock tycker jag inte lösningen är att skapa ett eget lite FN inom EU. Bättre förändra FN. Ta bort veto och säg istället det skall vara en kvalificerad majoriet kring beslut.

Men absolut ökar det riskerna att Sverige blir en intressantare måltavla för IS.
Citera
2016-07-21, 10:00
  #4
Avstängd
FarligPsykPatients avatar
mm.. mycket problematiskt.. men vadfan vi kan inte sitta här uppe i vårat lilla hörn och vara nautrala till terrorskiten Islamiska staten. Vi måste givetvis bekämpa dom förr eller senare.

Kanske är detta bara ett steg närmare den nya världsordningen. Att det är planerat att Sverige ska förlora sin nautralitet till dom (NATO) som försöker frambringa en väldsmilitär under en världsregering?
Citera
2016-07-21, 10:08
  #5
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Klart vi ska markera och det är en ära tycker jag att vi får denna rollen. Detta är ju även mycket tack vare till vår "neutrala" roll i världen, länder förlitar sig på att vi ska göra ett gott arbete.

Är vi värda och kapabla till att sköta arbetet? Det är en annan femma dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback