Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-24, 11:06
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Håller med. "Loser-varning" på vissa människor. Ser man till att skapa något som man vill kalla för sockerberoende så får man fasen se till att lösa det också. Är inte så svårt som folk vill få det till. Men folk förstår att de inte kan äta lika mycket socker om de ska ta tag i problemet och det är egentligen därför de lipar.

Verkligen.

Återigen, jag vill poängtera att jag känner till hur "svårt" sockerberoendet kan vara. Jag har själv åkt dit i några perioder när jag haft det stressigt på jobbet och kört många nödlösningar i form av godis och bullar när det blivit mycket oplanerad övertid. Suger sätter sig snabbt.

Men samtidigt så känner jag att man helt enkelt får acceptera situationen. Säga till sig själv att "Ja, nu är detta jobbigt" och så går man vidare med sin dag. Acceptans av situationen är viktigast.

Jag upplever det som att de människor som misslyckas med sin viktminskning och träning inte gör det på grund av att de har särskilt mycket större sötsug än för någon annan utan snarare för att de har en skev bild av verkligheten.

De tror att det är lätt för alla andra där ute, men att det är så otroligt svårt för dem. Därav gnället. "Buhu vad svårt det är, jag måste trösta mig själv med en kexchoklad".

Bit ihop bara.

Jag avskyr att träna och äta hälsosamt ibland, men vad är alternativet? Lägga sig ner och grina?

Skärpning.
Citera
2016-07-24, 12:54
  #14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av automatiseradrobot
Först börjar jag äta nyttigt. Börjar alltid på måndag och fortsätter alltid till onsdag, om jag har tur torsdag.
Sedan på varje fredag/torsdag tvingar min hjärna mig att äta socker så kraftigt. detta är inget sötsug för sötsug är enkelt att stå emot utan det är mer ett lur-behov. Dvs en vecka tänker jag bara kanelbullar och då måste jag köpa 1-2 kanelbullar för att stilla detta behov. och då hjälper det inte om jag tex äter choklad för jag vill fortfarande ha just kanelbulle. En annan vecka är det chokladbollar som gäller o då hjälper det inte om jag äter fruktsallad. Det är som ett tvång. Svårt att beskriva men det enda man kan tänka på hela dagen är: det fattas en chokladboll det fattas en chokladboll. Om man håller ut den dagen så kommer nästa dag och då går benen automatiskt till affären.
Effekten är riktigt stark.
Vill jättegärna ha ett svar.
Inkludera en 45-90 gram (halv till en hel deciliter) palatinos/isomaltulos i din kost, dagligen, och du kommer inte få något sötsug. Palatinos är en långsam kolhydrat, och raka motsatsen till socker (lågt glykemiskt index, bränner fett, ger ingen karies osv), men ger trots dess fördelar, samma kalorivärde som socker, till skillnar från t.ex. polyoler. Palatinos har även ungefär hälften av sockers sötma/söthet, så det funkar som smaksättare också.
Citera
2016-07-24, 18:32
  #15
Medlem
Kan du inte äta en kanelbulle eller en chokladboll då? Eller måste du typ äta tio stycken?

Ett hälsosamt liv behöver nödvändigtvis inte exkludera kanelbullar. Det handlar snarare om en ballans. Enligt mig i alla fall.

Förstår en kanelbulle eller en chokladboll ens diet så har man inte en särskilt stabil diet. Jag har själv gått ner ganska många kilon i vikt och det var inte några problem som helst att ta en fika någon gång ibland eller köpa lite godis/chips någon dag under helgen.

Man behöver ju inte mosa i sig. Har du sådana problem att du anser att din hjärna tvingar dig att mosa i dig saker så bör du dock söka hjälp. Då handlar det om något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback