Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 06:06
  #1
Medlem
Vaknade inatt med att jag hade otroligt ont i bröstet. Det började med känningar i halsen och krampade o gjorde ont i hals/höger sida bröstet när jag svalde. Sedan började det krampa, skära o kännas som ett sug under höger revben som stråla bak i rygg/skulderblad o upp mot hals/axeln. Men det kändes även lite på vänster sida o fram mot solar plexus. Blev kallsvettig o illamående o tog en alvedon. Det kom i intervaller men gjorde mindre o mindre ont efter alvedonen o nu gör det inte ont längre o jag har typ et sug/hungerkänsla..

Någon som varit med om liknande? Kan det ha varit gallstensanfall?
Citera
2016-07-21, 06:21
  #2
Medlem
Strychnos avatar
Alternativ medicin --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2016-07-21, 06:24
  #3
Medlem
soligts avatar
Gallsten gör otroligt ont i ca 10-12 timmar, åk in till sjukhus.. Det är en jävlig smärta faktiskt..
Citera
2016-07-21, 09:10
  #4
Medlem
Låter som gallsten om det är på höger sida och strålar ut så som du beskriver.

Kommer oftast på sommaren om man druckit för lite. Drick mycket vatten som förebyggande. Undvik fet kost eftersom gallan får jobba hårdare med fet kost och gallan innehåller mycket salt som kan bilda stenar.

Som sagt drick mycket vatten. Speciellt på sommaren när det är varmt så inte saltet koncentereras och bildar stenar.

Vanliga värktabletter hjälper inte. Det man kan få som hjälper är Spasmofen. Ett speciellt morfin mot gall och njursten.
Citera
2016-07-21, 10:54
  #5
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Vaknade inatt med att jag hade otroligt ont i bröstet. Det började med känningar i halsen och krampade o gjorde ont i hals/höger sida bröstet när jag svalde. Sedan började det krampa, skära o kännas som ett sug under höger revben som stråla bak i rygg/skulderblad o upp mot hals/axeln. Men det kändes även lite på vänster sida o fram mot solar plexus. Blev kallsvettig o illamående o tog en alvedon. Det kom i intervaller men gjorde mindre o mindre ont efter alvedonen o nu gör det inte ont längre o jag har typ et sug/hungerkänsla..

Någon som varit med om liknande? Kan det ha varit gallstensanfall?
Det låter inte helt typiskt som gallstenssmärta tycker jag. Om du är orolig kan du söka på vårdcentral, men annars kan du vänta och se om det händer igen.

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Låter som gallsten om det är på höger sida och strålar ut så som du beskriver.

Kommer oftast på sommaren om man druckit för lite. Drick mycket vatten som förebyggande. Undvik fet kost eftersom gallan får jobba hårdare med fet kost och gallan innehåller mycket salt som kan bilda stenar.

Som sagt drick mycket vatten. Speciellt på sommaren när det är varmt så inte saltet koncentereras och bildar stenar.

Vanliga värktabletter hjälper inte. Det man kan få som hjälper är Spasmofen. Ett speciellt morfin mot gall och njursten.
Gallstenar består vanligtvis mestadels av cholesterol, inte av salt. Ingen tydlig koppling till vätskebrist, åtminstone inte i Sverige. Större viktnedgång är dock typiskt. Diklofenak (t.ex. voltaren) hjälper ofta väldigt bra, men i ovanligare fall kan man behöva ge spasmofen.
Citera
2016-07-21, 12:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Det låter inte helt typiskt som gallstenssmärta tycker jag. Om du är orolig kan du söka på vårdcentral, men annars kan du vänta och se om det händer igen.


Gallstenar består vanligtvis mestadels av cholesterol, inte av salt. Ingen tydlig koppling till vätskebrist, åtminstone inte i Sverige. Större viktnedgång är dock typiskt. Diklofenak (t.ex. voltaren) hjälper ofta väldigt bra, men i ovanligare fall kan man behöva ge spasmofen.

Okej. Då är det inte riktigt samma problematik som njursten.
Citera
2016-07-21, 12:49
  #7
Medlem
Flamsans avatar
Jag tycker mer som det verkar vara magen. Magkatarr kan göra jävulskt ont när magen krampar. Har vaknat av det många gånger.

Och vanliga värktabletter kan hjälpa om man har tur.

Angående hjälp vid njursten/gallsten tycker jag att voltaren är klart bättre än både spasmofen, morfin och ketogan.
Men pga magsår får jag inte komma i närheten av voltaren.

Men det struntar jag i när jag får njurstensanfall, har alltid voltaren hemma och tar när jag får svinont och en halvtimme senare släpper det.
Citera
2016-07-22, 23:51
  #8
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Okej. Då är det inte riktigt samma problematik som njursten.
Njursten består av kalciumfosfat eller kalciumoxalat.

OnT Voltaren eller morfin är alltid bra att ha vid njur/gallsten. Då släpper det efter litegranna efter 30 minuter
Citera
2016-07-27, 04:09
  #9
Medlem
Fått likadant nu flera gånger. Alltid kväll/natt. Känns upp i hals o ut i höger arm. Men även på vänster sida känns det.
Är dessutom gravid...
Citera
2016-07-27, 12:38
  #10
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Fått likadant nu flera gånger. Alltid kväll/natt. Känns upp i hals o ut i höger arm. Men även på vänster sida känns det.
Är dessutom gravid...
Det skulle kunna vara sura uppstötningar. Men jag rekommenderar varmt att söka på vårdcentral för att utreda det ordentligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback