Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 01:05
  #1
Medlem
Fopolls avatar
Jag skulle behöva lite hjälp på traven för att programmera mig två små enkla makron för Outlook (mailklienten). Är väl hyfsat bevandrad i VBA när det gäller Excel, men går bet i Outlook-miljön.

Även om makroinspelaren i Excel ger mindre effektiv kod så ger den ändå en bra fingervisning om var man ska börja. Saknar den i Outlook måste jag säga!

Hursomhelst, det jag vill åstadkomma är följande:

Makro 1: Skapa ett nytt tomt email och som ändrar den förinställda textformateringen på lite olika sätt, exempelvis teckensnitt, teckenfärg och språk (språkkontroll) för det tomma mailet. (Målet är att göra olika makron för olika inställningar så man slipper manuellt ändra dessa varenda jäkla gång från fall till fall.)

Makro 2: Klistra in en bild i ett email och formaterar bilden på ett par sätt, såsom infogar en solid kantlinje runt bilden i särskild färg och kanske även justerar storleken.

That's it. Hur svårt ska det här vara egentligen? Givetvis har jag försökt hitta info och kunskap via Google men det finns förvånansvärt lite om VBA i Outlook.

Hade varit väldigt tacksam om någon bara kunde bistå med lite hjälp på traven, exempelvis vilka objekt och collections som man ska använda.

Tack på förhand!
Citera
2016-11-27, 10:39
  #2
Medlem
Trillskes avatar
Vanligare är att man automatiserar Outlook via Excel. Förstår att du inte vill kräva två program för din app, men har du problem att hitta information kan det vara därför. Så testa att söka informationen via Excel VBA.

Tror bakgrunden lite är att Outlook är en rätt dålig klient, men har en unik styrka i att det tillhör Office och därför lirar med Excel och dylikt. Folk som bara kör mailklient har bättre alternativ.

Åtminstone makro 1 ska vara trivalt, förutom möjligen språk.
Citera
2016-11-27, 14:30
  #3
Medlem
Trillskes avatar
^ heh, såg inte hur gammal tråden var.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback