Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-20, 02:31
  #1
Medlem
Y2Ws avatar
Existerar Syndikalistiska Ungdomsförbundet fortfarande?

Jag kan inte minnas när jag hörde att de haft någon verksamhet senast, tidigare i år lades deras tidning ner (som knappt kommit ut i alla fall de senaste åren) och deras hemsida har inte uppdaterats på tre år.

Har ytterligare en vänsterextrem grupp dött ut?
Citera
2016-07-20, 09:58
  #2
Medlem
Deras Facebook-sidor verkar i alla fall vara igång, så det verkar som att liket lever. Frågan är vilken roll SUF kan spela i det nuvarande politiska landskapet. De kommer nog att bli än mer perifera vad det lider. Vad ska man egentligen med dem till?
Citera
2016-07-20, 11:01
  #3
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Deras Facebook-sidor verkar i alla fall vara igång, så det verkar som att liket lever. Frågan är vilken roll SUF kan spela i det nuvarande politiska landskapet. De kommer nog att bli än mer perifera vad det lider. Vad ska man egentligen med dem till?

Jag har alltid undrar vad ett, om än fristående, ungdomsförbund egentligen kan erbjuda unga som inte en partipolitisk grupp kan bättre. Med vänsterextrema mått mätt har SUF varit ganska framgångsrika, men verkligheten tycks ha kommit i fatt dem.
Citera
2016-07-20, 12:46
  #4
Medlem
SvinFullGreks avatar
Som jag nämnde i AFA-tråden är det så att rödingarna har andra projekt för sig. När det inte finns ett behov att tex. SUF să lägger man projectet på hyllan tills något dyker upp. Detta beror på att dem inte har tillräckligt mycket aktivt folk.
Citera
2016-07-20, 13:10
  #5
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFullGrek
Som jag nämnde i AFA-tråden är det så att rödingarna har andra projekt för sig. När det inte finns ett behov att tex. SUF să lägger man projectet på hyllan tills något dyker upp. Detta beror på att dem inte har tillräckligt mycket aktivt folk.

Frågan är vad det skulle vara bara, man har ju tom släppt EU-motståndet.
Citera
2016-07-20, 13:28
  #6
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Deras Facebook-sidor verkar i alla fall vara igång, så det verkar som att liket lever. Frågan är vilken roll SUF kan spela i det nuvarande politiska landskapet. De kommer nog att bli än mer perifera vad det lider. Vad ska man egentligen med dem till?

Jag hittar förresten bara en SUF-sida på FB (Tvåstad), den uppdaterades senast i april 2015.
Citera
2016-07-20, 14:02
  #7
Medlem
SvinFullGreks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Jag hittar förresten bara en SUF-sida på FB (Tvåstad), den uppdaterades senast i april 2015.

Googla "SUF Stockholm, SUF Göteborg" etc. Deras fb sidor för Sthlm, Göteborg & Malmö är iaf relativt aktiva. Men vad säger det? Nada
Citera
2016-07-20, 14:06
  #8
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFullGrek
Googla "SUF Stockholm, SUF Göteborg" etc. Deras fb sidor för Sthlm, Göteborg & Malmö är iaf relativt aktiva. Men vad säger det? Nada

Ja titta, fick man via Google så hitta man dem. Och de var ju uppdaterade lite bättre. Inga tecken på verksamhet, men i alla fall några uppdateringar.
Citera
2016-07-20, 23:49
  #9
Moderator
Allaballawallas avatar
Anarkism --> Syndikalism
/Moderator
Citera
2016-08-17, 00:17
  #10
Medlem
analoghatts avatar
Det finns 12-13 st aktiva föreningar, vet att SUF Malmö gör en massa grejer och blir uppmärksammade då de är stora där, SUF Norrköping blir uppmärksammande av deras lokaltidningar hela tiden osv
Citera
2016-08-18, 14:59
  #11
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analoghatt
Det finns 12-13 st aktiva föreningar, vet att SUF Malmö gör en massa grejer och blir uppmärksammade då de är stora där, SUF Norrköping blir uppmärksammande av deras lokaltidningar hela tiden osv

Jag antar att "aktiv" är en relativ term för vänsterextremister.

Norrköpings Tidningar har enligt sin hemsida skrivit en (1) artikel om SUF i år (i en ickefacklig fråga dessutom).

Sydsvenskan hade hela två artiklar där SUF nämns i en bistats, båda handlade om bråk med radikalextremister.
Citera
2016-10-17, 19:28
  #12
Medlem
Jo, det är väl mycket en generationsgrej också. När jag var aktiv i SUF så var ju våra egna kanaler skitviktiga (vår hemsida exempelvis) men det har ju sakta men säkert dött ut. SUF finns kvar iallafall, det tillkommer ju nya klubbar lite då och då ser man på diverse sociala medier. Men det är nog ändå ett tråkigt tecken om vad som är på gång när tidningen läggs ner, inga kampanjer äger rum, färre och färre skvaller om organisationens aktiviteter osv.
På min tid sålde man ju fortfarande Direkt Aktion på demonstrationer och så.

edit:
Sen att man slutar prata om "lokalklubbar" och pratar om det bisarrt töntiga och sektiga "grupper" :-) men det är väl bara språkpolisen inom mig som bryr sig..
__________________
Senast redigerad av wot 2016-10-17 kl. 19:36.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback