Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-02, 11:12
  #1
Administrator
admins avatar
Computer Sweden publicerade igår en artikel kallad: "Svenska poliser jagar knarkbovar på nätet".

Där skriver man bl.a.:

"Det finns många sätt att etablera [narkotika]kontakter via nätet, men Swecan och Flashback hör till de sajter som polisen håller ett extra öga på.
- Där finns mycket ungdomar och ett uttalat intresse för droger. [Cecilia Fant som är projektledare för Nicks, narkotikaspaning på internet.]"

Artikeln finns på den här adressen:
http://computersweden.idg.se/Article...11111111111111

Inga revolutionerande nyheter, men jag informerar är ändå för de som missat tidigare artiklar som denna.

admin
Citera
2005-12-02, 16:56
  #2
Medlem
Samhains avatar
Är tanken på att polis skulle kunna "infiltrera" Flashback genom att en av dom blir moderator fortfarande lika löjeväckande och överdrivet paranoit som senast jag påtalade en av polisens rapporter som rör Flashback?
Citera
2005-12-02, 17:28
  #3
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Är tanken på att polis skulle kunna "infiltrera" Flashback genom att en av dom blir moderator fortfarande lika löjeväckande och överdrivet paranoit som senast jag påtalade en av polisens rapporter som rör Flashback?
Frågan är om det är värt ansträngningen...

För vem orkar skriva en massa relativt intressanta inlägg i sisådär 1-2 år?

Som jag skrev under en annan tråd, om jag vore polis så skulle jag försöka komma åt hela databasen, t ex genom att infiltrera ISP:n.


/Cody
Citera
2005-12-02, 17:37
  #4
Medlem
mankers avatar
även om någon inom polisen skulle "infiltrera" FB och ev bli moderator så skulle de inte kunna göra så mycket med informationen. De har IP-numren på folk som talat om droger och att de nyttjar dem ofta, men är det grund nog till t.ex. en husransakan?
visst skulle de kunna sätta span på medlemmar som utger sig för att ha stora mängder droger och/eller indirekt påstå att de säljer dessa, men tvekar över resursen de faktiskt har för sådant.




Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Är det skälet till att du bytt avatar, admin? Anonymare nu...?


Citera
2005-12-02, 17:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Frågan är om det är värt ansträngningen...

För vem orkar skriva en massa relativt intressanta inlägg i sisådär 1-2 år?

Som jag skrev under en annan tråd, om jag vore polis så skulle jag försöka komma åt hela databasen, t ex genom att infiltrera ISP:n.


/Cody

Du behöver knappast skriva 1-2 år. Finns folk som varit medlem kortare tid och blivit mods.
Citera
2005-12-02, 17:42
  #6
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Är tanken på att polis skulle kunna "infiltrera" Flashback genom att en av dom blir moderator fortfarande lika löjeväckande och överdrivet paranoit som senast jag påtalade en av polisens rapporter som rör Flashback?
Ingen kan lämna några garantier på att det INTE är så. FB har cirka 60 moderatorer och av naturliga orsaker görs ingen kontroll av tilltänkta moderatorers bakgrund i det verkliga livet. Sedan får var och en göra sin egen bedömning över hur troligt det är att polisen har infiltratörer som strävar efter att bli moderatorer. Rent teoretiskt skulle en skicklig infiltratör kunna skriva på forumet, för att sedan bli moderator, men man ska veta att det finns väldigt många bra och skickliga debattörer här på FB som inte blivit moderatorer, trots att de varit registrerade under en lång tid. Märk väl att den som blir moderator förmodligen varit en ganska aktiv debattör på forumet, så det skulle troligen krävas många timmar av betald arbetstid för en polis att lyckas bli moderator.

Frågan är om ansvariga inom Polisen anser det vara en bra metod att poliser infiltrerar FB på arbetstid i syfte att bli moderatorer, eller om de har effektivare metoder att arbeta efter, t.ex. direktkontakt först via PM för att sedan mötas på någon plats. Det bästa man kan göra som debattör är att följa våra Regler här på FB och inte köpa/sälja narkotika (inte ens via PM) och framförallt att bara diskutera teoretiskt kring brott.

Som sagt, ingen kan ge några garantier över att Polisen inte infiltrerar FB genom att vilja bli moderatorer och jag tror knappast att Admin kommer att begära in CV för befintliga och nya moderatorer, men har du Samhain eller någon annan en bra lösning på detta så vore nog många tacksamma över det.

/Evert
Citera
2005-12-02, 17:45
  #7
Medlem
muddafrikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
För vem orkar skriva en massa relativt intressanta inlägg i sisådär 1-2 år?
Denno - registrerad 23 juni:
http://www.flashback.org/member.php?u=91731

Sedan behöver man tydligen inte skriva mycket heller. Det finns moderatorer med typ 200-300 inlägg.
Citera
2005-12-02, 18:05
  #8
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Ingen kan lämna några garantier på att det INTE är så. FB har cirka 60 moderatorer och av naturliga orsaker görs ingen kontroll av tilltänkta moderatorers bakgrund i det verkliga livet. Sedan får var och en göra sin egen bedömning över hur troligt det är att polisen har infiltratörer som strävar efter att bli moderatorer. Rent teoretiskt skulle en skicklig infiltratör kunna skriva på forumet, för att sedan bli moderator, men man ska veta att det finns väldigt många bra och skickliga debattörer här på FB som inte blivit moderatorer, trots att de varit registrerade under en lång tid. Märk väl att den som blir moderator förmodligen varit en ganska aktiv debattör på forumet, så det skulle troligen krävas många timmar av betald arbetstid för en polis att lyckas bli moderator.

Frågan är om ansvariga inom Polisen anser det vara en bra metod att poliser infiltrerar FB på arbetstid i syfte att bli moderatorer, eller om de har effektivare metoder att arbeta efter, t.ex. direktkontakt först via PM för att sedan mötas på någon plats. Det bästa man kan göra som debattör är att följa våra Regler här på FB och inte köpa/sälja narkotika (inte ens via PM) och framförallt att bara diskutera teoretiskt kring brott.

Som sagt, ingen kan ge några garantier över att Polisen inte infiltrerar FB genom att vilja bli moderatorer och jag tror knappast att Admin kommer att begära in CV för befintliga och nya moderatorer, men har du Samhain eller någon annan en bra lösning på detta så vore nog många tacksamma över det.

/Evert

Nja, som visats i tråden krävs det väl inte alltid en särskilt aktiv debattering innan folk utsetts till moderatorer. När det gäller betald arbetstid så har Polisen redan heltidsanställda spanare med inriktning på internet så det kan vi nog lämna därhän.

Det finns ett flertal lösningar på problemet. Det effektivaste skulle vara att bara ett fåtal "odiskutabla" moderatorer hade tillgång till IP. Då skulle det inte vara särskilt intressant att få in en fot i dörrspringan.
Citera
2005-12-02, 18:27
  #9
Medlem
storytellers avatar
Bara för att en person arbetar som polis betyder ju inte det att han per automatik inte finner något intressant på Flashback ur personlig synvinkel.
Det är faktiskt extremt brett med ämnen och forum här inne, finns gott om folk som postar väldigt mycket men sällan/aldrig i något av de mer ljusskygga forumen.
Han sitter väl kanske här en del utav sin arbetstid och lockas kanske att fortsätta hänga här även på sin fritid för att posta på forum i stil med "Mat & Dryck" "Sport" "Träning och kosttillskott", jag är övertygad om att det finns saker här för alla.
Han lyckas alltså prestera en hög "postcount" samtidigt som han under arbetstid försöker infiltrera forumet.

Vi har ju bevisligen haft åtminstone ett par hög-postare här på forumet som till och med gått ut med att de arbetar som poliser. Och nu insinuerar jag absolut inte att någon av dessa skulle varit infiltratörer.
Citera
2005-12-02, 18:53
  #10
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain
Nja, som visats i tråden krävs det väl inte alltid en särskilt aktiv debattering innan folk utsetts till moderatorer. När det gäller betald arbetstid så har Polisen redan heltidsanställda spanare med inriktning på internet så det kan vi nog lämna därhän.
Som sagt, inga garantier kan ges. Det hör inte till vanligheterna att man blir moderator efter en väldigt kort tid och har ett fåtal inlägg. Vanligen upptäcks man av en eller flera moderatorer och då har man troligen gjort bra i från sig i debatten i dessa moderatorers forum (alternativt här i Flashback-forat). För att bli upptäckt och sedan antagen bör man vara ganska så aktiv, troligen varit medlem mer än sex månader (inte så mycket) och då fått med en hel del poster, vilket innebär att man nog lagt ned ganska många timmar här på forumet. Undantag finns säkerligen.

Det finns dock inga garantier för att man blir moderator, då bara några procent av de aktiva medlemmarna är moderatorer. Det är därför jag ställer mig frågan om Polisen verkligen vill lägga ned så mycket resurser på att bli moderatorer när det troligen finns andra vägar att gå.

Citat:
Det finns ett flertal lösningar på problemet. Det effektivaste skulle vara att bara ett fåtal "odiskutabla" moderatorer hade tillgång till IP. Då skulle det inte vara särskilt intressant att få in en fot i dörrspringan.
En ständigt återkommande fråga som Admin får ta ställning till. Jag använde mig av IP-sök senast i dag, men nyttjar den cirka en gång per månad. Jag har dock inga problem med troll i mina forum, men i andra forum finns sådana problem.

Kan man förresten lita på en "odiskutabel" moderator? Kan du föreslå några sådana?
Citera
2005-12-02, 19:48
  #11
Avstängd
Mannenisvarts avatar
men jag är inte det minsta orolig för lady tiera har personligen garanterat att alla 60 moderatorer är okej...
Citera
2005-12-02, 20:28
  #12
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Frågan är om det är värt ansträngningen...

För vem orkar skriva en massa relativt intressanta inlägg i sisådär 1-2 år?

/Cody
Intressanta vet jag inte om dom alltid är, men jag kan gott tänka mig att någon polis-streber vill göra en ensam-kupp mot tex fb, kan mycket väl ske helt på fritiden. Finns ju moderatorer som (halvt på skoj) misstänkts vara polis och helt flippat ur i paranoidt vansinne Ingen speciell nämnd...

De moderatorer jag har något förtroende för är pellefant och ruskigbuss.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback