Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-12-02, 09:53
  #1
Medlem
FNGs avatar
Jag började läsa en en liten guldklimp igår On Bullshit av Harry G Frankfurt. Mr Frankfurt är Professor Emeritus i moralfilosofi vid Princeton university och den lilla korta han har skrivit är en utläggning om vad "Bullshit" egentligen är. Den är verkligen mycket läsvärd. Vad som gjorde mig vansinnig lycklig var när jag slog upp boken och läste dedikationen, kort, koncis och right to the point. "To Joan, truly" Hysteriskt grym ironi! Tänk när hon plockar upp boken och läser titeln "On Bullshit" och sen hittar "To Joan, truly". Mycket kul.

Så, har ni några favoritdedikationer? Kör på!
Citera
2005-12-03, 21:06
  #2
Medlem
Eremitens avatar
Jag äger bara två böcker med dedikationer som är värda att nämna.

I Bland bokskurkar och bibliofilurer av William Lengertz lyder dedikationen ett av övertrycken i 10 ex., tillägnas Hugo Rosenberg med hälsning fr William Lengertz.

Carl Johan Björklunds bok Orädda riddare av pennan har dedikationen Till Jan Fridegård! Med hjärtliga hälsningar! Tillgivne vännen C.J. Björklund.


EDIT: Du kanske inte tänkte på handskrivna dedikationer?
Citera
2005-12-03, 22:13
  #3
Medlem
Cohibas avatar
Har för mig att Hunter S. dedicerat nån bok till Tricky Dick med orden to Richard Milhouse Nixon who never let me down.
Citera
2017-07-19, 11:57
  #4
Medlem
Carobnjaks avatar
Tänkte precis starta en tråd om detta ämne men ser att någon visst var före mig. Ack då!

Hur som helst har tråden fallit i glömske och jag ämnar att lyfta fram den med en dedikation och en inledning/förord som jag gillar. Har ni några inledningar eller tillägnan som har fastnat på minnet och som ni anser utmärker sig på något sätt och vis?

Gitta Sereny - Albert Speer och sanningen som tillägnan följande, "Till mina barn och deras, till dina barn och deras". Med tanke på bokens ämne var det verkligen en passande dedikation. Den fick mig att läsa boken ännu mer.

Sen har vi klassikern Kunskapssociologi av Peter L. Berger och Thomas Luckman som avslutar sitt förord på följande sätt: "I samband med projekt av det här slaget är det brukligt att uttrycka sin erkänsla för diverse svårgripbara bidrag från hustru, barn och andra enskilda vänner och kamrater med mer tveksam ställning juridiskt sätt. Vi har känt oss frestade att tillägna en viss Jodler från Brand i Vorarlberg denna bok, om inte för annat så för att handla stick i stäv mot bruket. Vi vill emellertid tacka Brigitte Berger (Hunter College) och Benita Luckmann (Freiburgs universitet), inte för vetenskapligt irrelevanta framföranden av privata roller, utan för deras kritiska anmärkningar i egenskap av samhällsvetare och för deras orubbliga vägran att låta sig imponeras i första taget." s. 9
Citera
2017-07-19, 12:55
  #5
Medlem
Hans Peter Duerrs Drömtid har en helt fantastisk serie tack till vänner och kolleger i slutet av förordet, den bästa är nog "Till Magdalena B. och hennes psykedeliska lilla baby". Även "Klaus Stichweh" dyker upp (smärtan av att sticka sig med något? en spruta?). Men det känns stilenligt eftersom Duerr på flera ställen skriver om erfarenheter och symbolik kring hallucinogena substanser.
Citera
2017-07-25, 11:16
  #6
Medlem
Carobnjaks avatar
Här kommer två roliga till.

"Gode Gud!
Trots alla våra böner till Dig
Förlorar vi ständigt våra krig.
I morgon skall vi åter utkämpa ett slag som i sanning är stort.
Av all vår kraft ber vi om Din hjälp,
och därför måste jag säga Dig en sak:
morgondagens slag blir ingen lätt sak.
Där finns ingen plats för barn.
Därför ber jag Dig:
sänd inte Din Son till vår hjälp.
Kom Själv.

(Bön som bads av Koq,
griquafolkets ledare,
före slaget mot afrikanderna
år 1876.)"

Fotbollskriget av Ryszard Kapuscinski

"Till minne av de strejkande bolsjevikiska tryckeriarbetarna i Sankt Petersburg som år 1905 krävde att få samma ersättning för skiljetecken som för bokstäver, och därigenom direkt bidrog till den första ryska revolutionen."

Komma rätt, komma fel och komma till punkt av Lynne Truss & Eva Halldinger
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback