Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-23, 20:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
No shit! Kommer vara totalt kaos om det är ett femtiotal eller fler inblandade!
Ansvariga ministrar som skyller ifrån, Löfven som vill tillsätta en utredning. Ingen verkar bry sig.

Om vi skulle införa värnplikt igen så skulle vi ge dessa slödder en finfin vapen utbildning = not good.
Det (av mig) fetade: Det där argumentet köper jag inte, av fler anledningar. Det främsta är att de ondsinta skaffar sig kunskaper med eller utan VPL.
Citera
2016-07-23, 21:09
  #14
Medlem
Bara det inte är ett stort dåd som klarar nog vården av det.
Citera
2016-07-24, 00:18
  #15
Medlem
Malou, Stefan Branth och Johan Kaarme diskuterade detta ämne på Malou i slutet av förra året(Samband med paris).
http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/s%...ngrepp-3222566

Men kändes lite som dessa personer drar svaren ur arslet eftersom vi inte har haft liknande incidenter i Sverige tidigare. Stefan Branth verkade mer verklighetsförankrad och han kritiserar mottagningskapaciteten, personalens erfarenhet, avsaknad av kristräning m.m. Så jag vill i alla fall lita på att Svensk sjukvård tar detta område mer seriöst efter senare tids terrorattacker. Men ja, Sverige brukar överskatta sin förmåga på många områden speciellt inom ramen av internbedömningar.
Citera
2016-07-24, 01:50
  #16
Medlem
Mackan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Malou, Stefan Branth och Johan Kaarme diskuterade detta ämne på Malou i slutet av förra året(Samband med paris).
http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/s%...ngrepp-3222566Så jag vill i alla fall lita på att Svensk sjukvård tar detta område mer seriöst efter senare tids terrorattacker. Men ja, Sverige brukar överskatta sin förmåga på många områden speciellt inom ramen av internbedömningar.

Ledsen att säga det men det finns inga resurser och även om det fanns det finns inte viljan. Svensk sjukvård har absolut ambitionen att vara så bra den överhuvudtaget kan vara. Personalmässigt håller vi absoluta världsklass (än så länge).

Problemet är att det sitter x antal lager byråkrati i vägen och det är inte intressant för våra härskare att betala mer än absolut minimum för något dom ser som en ren kostnad: sjukvård.

Statens stulna resurser satsas tyvärr hellre på något som genererar mer resurser alternativt på något som gagnar härskarna.
Citera
2016-07-24, 09:02
  #17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Personalbristen i vårde gör det svårt att klara omhändertagande av offer för ett evventuellt terrorangrepp här i landet!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/pre...svensk-attack/


Så du tror inte att de som är semesterlediga men hemma rycker in och hjälper till. Nyligen pensionerade rycker också in. I alla fall tror jag det är vad som händer vid en katastrofal attack. Spontant och personligt initiativ från väldigt många!

En total mobilisering skulle även innebära att man kan dra ner på vårdcentralerna och skickar en del av bemanningen där till akutvården ungefär som om det var ett riktigt krig.
Men det kan ta tid för ingen vet vem som ska ta beslutet, ansvariga stirrar på varandra , vem är ledaren??? !


Sedan handlar det om sängplatser och där tror jag man kan trycka in fler på alla sjukhus. Operationsresurser är en trång sektor kirurger och narkosläkare behövs omedelbart.
Här finns däremot en lokal ledning på varje sjukhus som gör det bästa av saken!

Landstingen har ingen fungerande operativ ledning så det skulle ta lång tid av stirrande på varandra innan någon börjar samordna och ta helhetsansvar.

Imponerad över att alla de överlevande och skadade i Nice också förvarades på stadens sjukhus.

Jag tror att vår myndighet MSB snackat om saken men att de inte gjort upp någon plan utan hoppas på att inget händer. Sverige är ju numer halvt om halvt ett U-land. Inget civilförsvar och det mesta är "inte mitt bord" på våra myndigheter.
Citera
2016-07-24, 10:13
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Så du tror inte att de som är semesterlediga men hemma rycker in och hjälper till. Nyligen pensionerade rycker också in. I alla fall tror jag det är vad som händer vid en katastrofal attack. Spontant och personligt initiativ från väldigt många!

En total mobilisering skulle även innebära att man kan dra ner på vårdcentralerna och skickar en del av bemanningen där till akutvården ungefär som om det var ett riktigt krig.
Men det kan ta tid för ingen vet vem som ska ta beslutet, ansvariga stirrar på varandra , vem är ledaren??? !


Sedan handlar det om sängplatser och där tror jag man kan trycka in fler på alla sjukhus. Operationsresurser är en trång sektor kirurger och narkosläkare behövs omedelbart.
Här finns däremot en lokal ledning på varje sjukhus som gör det bästa av saken!

Landstingen har ingen fungerande operativ ledning så det skulle ta lång tid av stirrande på varandra innan någon börjar samordna och ta helhetsansvar.

Imponerad över att alla de överlevande och skadade i Nice också förvarades på stadens sjukhus.

Jag tror att vår myndighet MSB snackat om saken men att de inte gjort upp någon plan utan hoppas på att inget händer. Sverige är ju numer halvt om halvt ett U-land. Inget civilförsvar och det mesta är "inte mitt bord" på våra myndigheter.
Platsbrist är absolut inget problem om man ser det som just brist på plats; På det sjukhus där jag tjänstgör står c:a 150 platser tomma. Med sängar och allt.

När politiker och tjänstemän säger "platsbrist" menar de att det inte finns personal som kan bemanna upp dessa platser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback