Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-18, 21:07
  #1
Medlem
http://www.svd.se/margot-wallstrom-s...ttacken-i-nice

När jag läser detta är jag säker på att Sverige och Wallström har fått hybris.

"Efter attentatet i Nice kan Sverige tänka sig att ytterligare bistå Frankrike militärt, meddelade utrikesminister Margot Wallström (S) efter dagens möte med EU:s utrikesministrar.
– Vi stöder redan Frankrike i Mali och Centralafrikanska republiken och är beredda att fortsätta hjälpa till, säger Margot Wallström till SvD."

Ett attentat i Nice och vi skall stödja Frankrike militärt i omvärlden?

E det jag som är dum i huvudet eller borde jag se kopplingen med Nice händelsen?

Och kanske man borde lägga krutet på ta hand om Sverige?

Hur många mord senaste dygnet?
Citera
2016-07-19, 00:07
  #2
Medlem
HipToBeSquares avatar
Med vilken miltär ska Sverige bistå med?
Citera
2016-07-20, 12:37
  #3
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
E det jag som är dum i huvudet eller borde jag se kopplingen med Nice händelsen?

Politiker jobbar ganska mycket med raisons d'être. Ska man bygga ett badhus i en by måste man kunna förklara varför badhuset behövs just där. Ska man införa ökade befogenheter för polis, skatteverk, säkerhetstjänst, banker och andra halv-myndigheter att kontrollera invånarna, deras åsikter, kommunikation och släktingars tidigare medlemsskap i nu T-stämplade oppositionspartier, måste man kunna förklara varför det behövs. Knepet är då att attrahera och lansera en yttre fiende som den starka centralmakten kan skydda den naiva medborgaren emot. Det kanske är något sådant som pågår här.

Annars håller jag med om att den kopplingen är svår att se.
Citera
2016-07-20, 19:00
  #4
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Med vilken miltär ska Sverige bistå med?

De har fått en del bomber att använda i Nordafrika och transportflyg hjälp. Sådant men en liten aning mer antagligen.
Citera
2016-07-20, 19:47
  #5
Medlem
FreeWorldNows avatar
Wallström vill väl övertyga folket om en EU militär, som ju står på EUs dagordning.
Citera
2016-07-21, 02:55
  #6
Medlem
Rapporteras ju inte så mycket om situationen i Mali i svensk media eller den engelskspråkiga media jag tar del av, så jag har ingen koll. Är den franska insatsen i Mali kopplad till IS?

Känns som det borde rapporterats mer om Mali om IS är starka där.
Citera
2016-07-21, 17:43
  #7
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarkungen
Rapporteras ju inte så mycket om situationen i Mali i svensk media eller den engelskspråkiga media jag tar del av, så jag har ingen koll. Är den franska insatsen i Mali kopplad till IS?

Känns som det borde rapporterats mer om Mali om IS är starka där.


Den svensk insatsen höll på att stupa på att de fick ransoner som passade Somalier. Sedan har vi inte hört något. Men de skjuter väl en eller annan tuareg. Det vill de naturligtvis hålla tyst om att svenska soldater skjuter och dödar. Utökat dödande kan ju vara bidraget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback