Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 22:13
  #145
Medlem
godboys avatar
Att ziggisar är överrepresenterade är väl ingen som är förvånad över? Lösningen är dock mycket enkel:
Använd enbart kortautomater vid pumpen. (alt betala i förskott i kassan men vem orkar det?) Även om macken är bemannad så pröjsar jag i kortautomaten vid pumpen, även om jag ska ha en kaffe. Tankar först kör ev undan och går in. Är frugan med kilar hon in medan jag tankar. Jag tror inte att mackarna förlorar nämnvärt på att kräva förskottsbetalning alternativt betala vid pumpen.

Vem går idag in och betalar bränslet på macken om du inte ska ha något annat? Vill du ha en korv tankar du bara först ute i pumpen för bensinen och sen för korven i butiken. I framtiden kan du säkert betala korven direkt vid pumpen, som typ spolarvätskan idag, och bara gå in o hämta korven.

Ni som tycker det är jobbigt att först betala drivmedlet vid pumpen och sen gå in och köpa det andra, hur långsamma är ni?
Det tar max 20 sekunder att ta fram plånbok, stoppa i kortet, slå koden. Så det är ju inte direkt tidskrävande.
Citera
2016-07-24, 00:42
  #146
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
.
Håller med. Lag på förskottsbetalning med elektronisk betalning vid pumpen skulle lösa många problem. Framför allt också skattefusk och sådant, och så slipper man svarta pengar, och fusk med redovisningen.
(Sedan om det är kort, swish, NFC, streckkod med förladdat belopp alá Espresso House, QR-kod, pengar laddade i regnumret + OCR, etc kvittar)

En rätt najs idé vore att man kan ladda sitt regnummer med pengar via kort på en webbsida, och sedan OCR-kamera som aktiverar pumpen när man kör fram, så får man exakt samma upplevelse som efterskottsbetalning.

Man har ju redan förbjudit kontanter vid allt köp och sälj av värdemetaller. (med anledning av alla kopparstölder, men jag kommer inte ihåg om förbudet är en branschöverenskommelse eller ett lagförbud).

Finns säkert en del kontantbetalningar som slås in som smitningar för att kunna stoppa kontanterna i fickan, speciellt om regplåten fram är skitig. Om individen mot förmodan skulle hittas och åka fast så har denne inget kvitto och kan inte visa på att denne har betalt. (Och att man på kameran ser att personen går in i butiken och köper & betalar något visar inte på att bensinen blivit betald, kassapersonalen kan säga att denne bara köpte några småsaker och sket i bensinen)
__________________
Senast redigerad av sebnie 2016-07-24 kl. 00:49.
Citera
2016-07-30, 02:30
  #147
Avstängd
Arboga-Connys avatar
jag minns att vi brukade tanka våra bilar fulla och sätta notan på ett större åkeri som inte har koll snarare än "jannes målerifirma ab"

manuell verifikation kallades det för
Citera
2018-03-16, 11:19
  #148
Medlem
Jarvsofakss avatar
Expressen: Jeanette släpades efter tjuvens bil

Varför låter man inte tekniken förhindra bensinstölder? Har inte bensinmackarna rätt att kräva förskottsbetalning eller vad är problemet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback