Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-18, 18:40
  #1
Medlem
immenses avatar
Hej!
Jag gick nyligen ner 5,5kg på en vecka och känner att mina kläder sitter lösare nu. Vet att det är lite för mycket på en vecka men jag har varken svält mig själv eller ätit bantningspiller.
Jag tänker mig att det är vattenvikt eftersom det gick så fort men hur ser vattenvikt ut i kroppen? Fett sitter precis under huden, men vart befann sig vattnet som jag tappade? Min mage är plattare, mina lår är mindre, satt det verkligen en massa vatten där?
Citera
2016-07-18, 20:08
  #2
Medlem
UngeHerrProms avatar
Vad ändrade du för vanor som gjorde att du gick ner så mycket?
Citera
2016-07-18, 21:19
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Inte så mycket info av dig mer än att du tappat 5,5 kg på en vecka. Mesta är antagligen vätska men även del av viktnedgången består säkert av fett och muskelmassa, beroende på hur du skött kosten.
Citera
2016-07-18, 21:22
  #4
Medlem
Upp med lite mer info så har vi lite mer att gå på.

Vad för kost?Träning? Etc.
Citera
2016-07-18, 21:28
  #5
Medlem
Vatten finns i varje cell och även utanför cellerna, blodet innehåller också det vatten. Ödem är ansamling av vätska i kroppen.
Citera
2016-07-18, 21:30
  #6
Medlem
immenses avatar
Jag slutade cold turkey med kolhydrater och socker, äter bara magert kött som vit fisk, tonfisk och kyckling, dricker massvis med grönt te (minst fem koppar om dagen). Intervalltränar på löpbandet varannan eller var tredje dag. Slutat ta hiss och rulltrappor, lyfter ibland lätta vikter (2kg) och gör olika magövningar hemma. Det är typ allt.
Citera
2016-07-18, 21:41
  #7
Medlem
jpettersson1991s avatar
Har du strypt kolhydraterna helt är en stor del av vätskeförlusten där. Sen som sagt, du har troligen legat på underskott eftersom du tagit bort kolhydraterna så lite fett har du förmodligen också gått ned.
Citera
2016-07-18, 21:58
  #8
Medlem
immenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Har du strypt kolhydraterna helt är en stor del av vätskeförlusten där. Sen som sagt, du har troligen legat på underskott eftersom du tagit bort kolhydraterna så lite fett har du förmodligen också gått ned.

Ja det har jag. Binder kolhydrater till sig vätska?
Citera
2016-07-18, 22:00
  #9
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Ja det har jag. Binder kolhydrater till sig vätska?
Ja.
Citera
2016-07-18, 22:06
  #10
Medlem
jpettersson1991s avatar
Som ovan svarade, ja.
Citera
2016-07-18, 23:28
  #11
Medlem
immenses avatar
Men vart och hur samlas det vatten i min kropp? Försöker googla fram något bra svar men hittar inget om just hur vatten samlas i kroppen pga kolhydrater exempelvis. Hur kan 4-5kg överflödigt vatten skvalpa runt i kroppen?
Citera
2016-07-18, 23:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immense
Men vart och hur samlas det vatten i min kropp? Försöker googla fram något bra svar men hittar inget om just hur vatten samlas i kroppen pga kolhydrater exempelvis. Hur kan 4-5kg överflödigt vatten skvalpa runt i kroppen?

Jag har redan gett dig svar, duger inte det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback