Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-20, 23:02
  #13
Medlem
x12s avatar
Om man tittar på post nr1 här..
Citat:
(nypris 9000;-) men nästan alla frågar efter grafikkort och budar runt 2000 för att den saknar. Samtidigt ser jag liknande datorer dock med halvdana grafikkort fast som tar 7000-9000

Jag fastnar på det där att "liknande" datorer säljs för uppemot 9000, när datorn ifråga är tre år gammal och kostade 9000 ny. Det är två saker som inte stämmer där.

Det första, där finns gott om utrymme för missförstånd, så jag försöker täcka upp de olika vinklarna..
1. En 3 år gammal dator med halvdant grafikkort kan svårligen säljas för sitt nypris, oavsett vilket grafikkort den har.
2. En 3 år gammal som säljs för 9000 kan inte vara liknande, inte det allra minsta lilla lika, för det skulle isåfall innabär att det "halvdana" grafikortet är nån dubbelkortslösning där korten efter 3 år är värda tillsammans 4000-7000.-
3. Eller menas att det fortfarande säljs "liknande" datorer NYA för 9000? men isåfall är det ju helt irrelevant, för den här är inte ny.

så, hur ligger det till med det där?

..och det andra
Hur kan en dator utan grafikkort kosta 9000 ny? Med ett bitfenix-chassi, som är något av det påvraste man kan hitta, chassin som ofta dessutom har en väldigt .. "avvikande" design(för att uttrycka det vänligt), i vissa fall t.o.m pastellfärgade chassin, som gröna eller rosa.

Väljer man ett sådant chassi så kan man ha de värsta farhågor om resten av innehållet också.

Jag gissar det höga nypriset beror på att det har ingått saker som montering, windowslicens, 3 månader gratis antivirus, 3 års support, diverse programvaror, musmatta, spelkuponger/rabattkoder och annat sånt, som i dagsläget är värt precis noll. Det är förbrukat. Det enda som kan räknas som värde i en begagnad dator är dess faktiska innehåll, hårdvaran.

En annan sak som kan påverka värdet enormt mycket neråt är om den innehåller en amd-processor, då är den ganska svårsåld och 2000 vore ett fantastiskt fint bud. Om det skulle vara så, då kan man inte säga att den "liknar" en dator med intelprocessor. Den ena är eftertraktad, den andra vill ingen ha.

Att nu köpa ett grafikkort, låt säga ett 970 för 2500.-, till den datorn. ok, det höjer värdet, men med hur mycket? Jag tippar på att det rör sig om kanske +1500.- i bästa fall, så det blir en ännu större förlustaffär. Betala 2500.- för att få 1500 mer för datorn, inte speciellt klyftigt.

Kanske jag missuppfattat en mängd saker här, kanske är det en superdator i ett dyngchassi, men för mig ter sig den här tråden bara underlig tills åtminstone några frågetecken rätats ut.

Det korta svaret iaf, är att jag inte tror på idén med att köpa grafikkort för att höja värdet, oavsett hur det ligger till med resten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback