2016-07-18, 12:55
Medlem
Hejsan!

Jag har planerat att göra om min klädkammare till en liten studio, den är ca 2x2 m.
Jag är medveten om att det är litet och att det inte är optimalt men det är de jag har att jobba med.

Jag vill alltså ljudisolera denna lilla yta, jag bor i lägenhet och vill inte att det skall läcka ut för mycket ljud. Främst när jag skall spela in sång, men även gitarr eller piano.

Vill helst inte lägga allt för mycket pengar heller, men detta är första gången jag bygger en studio så vill höra mig för innan jag går och inhandlar akustikplattor eller liknande.

Finns inga fönster här inne, bryr mig inte jätte mycket om akustiken, detta är min första studio så bara det inte läcker ut allt för mycket ljud så är jag jätte nöjd. Vill såklart att det låter bra osv, men detta är som sagt ingen proffs studio utan en liten klädkammare som jag vill kunna spela in i utan att det läcker ut ljud.

Tack
Citera
2016-07-18, 13:02
Du behöver på med mer material.

Har du möjlighet att bygga upp golvet och få in dämpande material typ stepisol i konstruktionen är det bra. På med mer gips på väggarna, glöm inte att mjukfoga runt alla skivor och mot golv och tak. Taket samma som golvet, har du möjlighet att ner och sätta akutstikundertak är det bra. Glöm inte att se över dörren, men den läcker väl mer ljud ut i lägenheten än till grannarna kan jag tro...
Citera
2016-07-18, 13:24
Medlem
Jag har en källare nedanför mig, så att isolera golvet är inte jätte viktigt, om det inte är bra för helheten eller vad man skall säga.

Tack för tips
Citera
2016-07-18, 13:33
Citat:
Ursprungligen postat av panda.panda
Jag har en källare nedanför mig, så att isolera golvet är inte jätte viktigt, om det inte är bra för helheten eller vad man skall säga.

Tack för tips

Då avstår du med fördel från detta. Bökigt att installera, medför en massa annat trassel som att dörrar måste höjas m.m.

Är det sidor eller tak du känner som mest nödvändiga att isolera?
Citera
2016-07-18, 14:06
Medlem
Jag skulle säga väggar, men har ju en granne över mig så hade varit bra att isolera där med!
Citera
2016-07-18, 23:56
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panda.panda
Hejsan!

Jag har planerat att göra om min klädkammare till en liten studio, den är ca 2x2 m.
Jag är medveten om att det är litet och att det inte är optimalt men det är de jag har att jobba med.

Jag vill alltså ljudisolera denna lilla yta, jag bor i lägenhet och vill inte att det skall läcka ut för mycket ljud. Främst när jag skall spela in sång, men även gitarr eller piano.

Vill helst inte lägga allt för mycket pengar heller, men detta är första gången jag bygger en studio så vill höra mig för innan jag går och inhandlar akustikplattor eller liknande.

Finns inga fönster här inne, bryr mig inte jätte mycket om akustiken, detta är min första studio så bara det inte läcker ut allt för mycket ljud så är jag jätte nöjd. Vill såklart att det låter bra osv, men detta är som sagt ingen proffs studio utan en liten klädkammare som jag vill kunna spela in i utan att det läcker ut ljud.

Tack
Det bästa du kan göra är att köpa den här boken. Den blygsamma investeringen kommer att bespara dig massor av bekymmer.
Ska du få rummet så ljudisolerat som möjligt så bör du överväga tanken att bygga "rum i rummet", det vill säga regla upp nya väggar innanför de befintliga. Nu har du ju inte så många kvadratmeter att jobba med så det kanske helt enkelt inte är genomförbart, men överväg tanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in