Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-24, 10:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raffeboy
Nu blir det OT, collectorz, hur funkar det på okända filmer, alltså typ filmer som man gör själv med polarna när vi sladdar runt isen, man vet ju vilka skådespelarna är, typ, men det är ju ingen känd film så att säga.

Det är inga problem att lägga in egna filmer manuellt, det går även att lägga till egna skådespelare, genres, format, studios osv. Det är ett riktigt bra program.
Citera
2016-08-11, 13:16
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjoohhaann

Kod:
Movie
* Id
* Title

Actor
* Id
* FirstName
* LastName

MovieActor
* Id
* MovieId
* ActorId

En film kan här ha hur många skådespelare som helst och en skådespelare kan vara med i hur många filmer som helst. Samma princip gäller såklart för bilar och annat.


Har börjat rita lite på ett diagram enligt exemplet. Eftersom jag då får till "MovieActor" samt "MovieCar", funderar jag på en "Info about the movie", där alla filmer som jag har är listade med infon om den.

Kod:
Movie
* Id
* Title
* Location
* Description

Actor
* Id
* FirstName
* LastName

MovieActor
* Id
* MovieId
* ActorId

MovieCars
* Id
* MovieId
* CarsId

Info about the movie
* Id
?
?


Mina problem blir:
1, vilka kolumner ska vara med i "Info about the movie". Blir ju lite konstigt i den eftersom det kan finnas fler skådespelare, flera bilar osv. Ska man kanske strunta i den, och bara sammanställa infon efter en sökning?
2, hur blir relationerna mellan "Movie", "Actor" och "MovieActor", måste bli fler till fler, tänker jag.
3, Behöver man rita ut detta i ett diagram, eftersom man ändå kodar en till en sedan ju?

Har sedan bestämt mig för att försöka skapa detta i MsSQL och sedan göra ett program i C# för att lägga till och söka. Vet att det absolut inte är det mest effektiva, och kan eventuellt vara för svårt för mig, men jag vet att det alltid kommer vara för svårt om jag inte försöker göra det någon gång och kanske lär mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback