Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-18, 08:43
  #1
Medlem
tasys avatar
Hej!

Jag ska börja läsa systemvetenskap på universitetet nu i höst. Inför detta tänkte jag inhandla en ny bärbar dator då min börjar ge upp.

Jag använder mac idag, vilket jag gärna fortsätter göra i och med att jag b.la jobbar en del med bild- och filmredigering på den och tycker det är bra mycket smidigare med mac.

Finns det några speciella krav på datorn för den utbildningen när det kommer till OS? Alltså finns det några fördelar med att välja PC framför mac för universitetet? Tänkte mest på om vi kommer använda program som inte stöds i mac eller något liknande.

Tack på förhand!
Citera
2016-07-18, 08:52
  #2
Medlem
christerys avatar
Jag skulle väntat tills skolan börjar, även om din burk är lite sliten så fungerar den väl än. Mycket är rapportskrivande och sånt - då spelar det ingen roll vilket OS du kör.

När jag gick systemvetare så fick vi dock programmera i progress (av alla märkliga språk) och då hjälpte det att ha en Windows burk - men med emulator så skulle det nog funkat med en mac åxå. Är det nåt som inte fungerar som man tänkt sig så blir ju dock det en till variabel att ta med i felsökningen om programmet inte funkar som det var tänkt.
Citera
2016-07-18, 09:29
  #3
Medlem
Vilken dator som helst fungerar utmärkt.

Du kan installera ett andra operativsystem på din burk, eller så kan du använda din skolas egna nätverk hemifrån och där ha tillgång till allt du någonsin behöver.

Prestandan på din dator spelar heller ingen roll. Inget moment kräver en kraftig dator.

tillägg: Windows/microsoft är viktigare än Mac/osx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback