Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-21, 14:32
  #49
Avstängd
Omsveps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Poängen är att en yta som ur en synvinkel kan uppfattas som platt, från en annan synvinkel kan uppfattas som en mindre del av en mycket större böjd eller krökt yta, och att den mänskliga hjärnan ganska enkelt kan låta sig luras genom synvillor... t.ex. Penrosetriangeln i Perth, Australien.
Ah, du menar om jag skrev i ett av mina tidiga inlägg.

Citat:
Vadå "tolkningsföreträden"? ...jag antydde ju bara att avståndet mellan universums ytterligheter kan variera beroende av inom vilken universalmodell som man föreställer sig att mätningen sker...
...avståndet kan ju uppenbarligen också variera beroende av vad det är man mäter, och måttet 93 miljarder ljusår mäter väl det observerbara universums diameter med hjälp av ljus, ljusets hastighet, rödförskjutningen och kemiska/fysikaliska beräkningar av materiens äldsta ålder? ....medan måttet 53 miljarder ljusår baseras på WMAP's mätningar av himlens temperatur, och hur temperaturen varierar inom olika delar av denna himmelska rymd... Frank Steiner jämförde dessa temperaturdata med varandra i ett dataprogram, där programmets korrelation dem emellan antyder att utöver en specifik rymd hos universum så divergerar mätningarna alltför mycket statistiskt sett...

Topologin hos denna rymd är naturligtvis valfri, och min preferens är Howard Blooms "big bagel-variant", medan Frank Steiner tydligen anser att en s.k. "three-torus"modell passar bättre ihop med mätresultaten, och en källa som bättre tydliggör det bakomliggande resonemanget är boken "Cosmic update" av Fred Adams m.fl....

(för övrigt är begreppet "seriös" ingen speciellt eftersträvansvärd egenskap IMO... )

Du påstod att det skulle kunna vara diametern som är 56 miljarder ljusår. Har du någon källa på det?

Om inte så måste teorin vara fel annars skulle vi sett samma objekt två gånger, eller hur?
__________________
Senast redigerad av Omsvep 2016-07-21 kl. 15:01.
Citera
2016-07-21, 14:40
  #50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Men ärligt, jag kan inte diskutera en teori om du inte går med på att expansionen finns, vilket de som lägger fram teorin just vill förklara.
Va??? Hur kommer du fram till att jag inte tror på att universum expanderar?

Citat:
Fast jag ville veta hur grundarna för teorin bevisade att donuten fungerade ihop med att mätningarna i CMBR visar att universum är platt.
Ok. Då är jag helt enkelt fel person. Jag är ju inte en av "grundarna". Idén är dock inte särskilt ny. T ex Ellis var inne på samma idé för typ 30 år sen (eller mer, minns inte) och letade då efter evidens för det i fördelningen av galaxer.

Leta upp forskningsartiklarna och läs dem.
Citera
2016-07-21, 15:11
  #51
Avstängd
Omsveps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Va??? Hur kommer du fram till att jag inte tror på att universum expanderar?

Jag påstod:
Citat:
"the team has even been able to pin point the probable size of the Universe, which would take around 56 billion light years to cross"

Eftersom vårt observerbara Universum är 93 miljarder ljusår så skulle vi sett samma galaxer när vi tittar åt olika håll vid det här laget.

Du svarade:
Citat:
Fast nu har ju universum bara funnits i 13.8 miljarder år, så det ev ljus från så avlägsna galaxer har ju inte hunnit hit än.

Ditt svar är nonsens. Om du tror på modellen.


Citat:
Ok. Då är jag helt enkelt fel person. Jag är ju inte en av "grundarna". Idén är dock inte särskilt ny. T ex Ellis var inne på samma idé för typ 30 år sen (eller mer, minns inte) och letade då efter evidens för det i fördelningen av galaxer.

Leta upp forskningsartiklarna och läs dem.

Du är alltså inte kunnig om modellen du "tycker om"?
Citera
2016-07-21, 15:34
  #52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag funderade också en hel del på universum och vad som fanns innan big bang, och kom så småningom fram till och upptäckte Howard Bloom's "Big Bagel Theory"... han har löst de problemställningar som jag tidigare upplevde med sin doughnut-teori, och hans tes verkar IMO vara lite klarare uttalad och beskriven än din tes...
https://www.youtube.com/watch?v=wdJyafSBCb0

Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Jag påstod:


Du svarade:


Ditt svar är nonsens. Om du tror på modellen.




Du är alltså inte kunnig om modellen du "tycker om"?

Jizes Kraist, borde verkligen ha kollat upp Bloom! Det där är inte vetenskap, sorry. Utgick dumt nog från att det handlade om Big Bang-lösningar med intressanta topologier som ÄR vetenskap, och där man just har letat efter evidens både i galaxernas fördelning och i CMBR.

Men för Guds skull, glöm Bloom.
Citera
2016-07-21, 15:36
  #53
Avstängd
Omsveps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jizes Kraist, borde verkligen ha kollat upp Bloom! Det där är inte vetenskap, sorry. Utgick dumt nog från att det handlade om Big Bang-lösningar med intressanta topologier som ÄR vetenskap, och där man just har letat efter evidens både i galaxernas fördelning och i CMBR.

Men för Guds skull, glöm Bloom.

Det var dit jag ville komma
Citera
2016-07-21, 15:40
  #54
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jizes Kraist, borde verkligen ha kollat upp Bloom! Det där är inte vetenskap, sorry. Utgick dumt nog från att det handlade om Big Bang-lösningar med intressanta topologier som ÄR vetenskap, och där man just har letat efter evidens både i galaxernas fördelning och i CMBR.

Men för Guds skull, glöm Bloom.

Vad är då fel med Blooms modell?

Svar: Den är inte homogen och den är inte isotrop. Och trots snacket om "Einsteinian manifold" så finns det ingen kosmologisk lösning till den allmänna relativitetsteorins ekvationer som ser ut som i videon. Rättare sagt, inte som jag känner till iaf. Men jag ändrar mig på den punkten om jag bara får en länk till en forskningsartikel där den relativistiska lösningen ges i alla sina detaljer. Det jag alltså ffa vill se är hur den fyrdimensionella metriken ser ut. Formler.
Citera
2016-07-21, 18:48
  #55
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Ah, du menar om jag skrev i ett av mina tidiga inlägg.
Näe... inte att torusen är så stor att rymden vi mäter idag verkar platt därför att den krökta torusen är så stor att den är omätbar, utan för att existerande data kan tolkas på nya sätt och inom nya vetenskapliga paradigm, i stil med Steiner's statistiska beräkning av WMAP's temperaturskillnader och Bloom's hänvisning till Stephen Wolfram och hans "cellular automata"...

Citat:
Du påstod att det skulle kunna vara diametern som är 56 miljarder ljusår. Har du någon källa på det?

Om inte så måste teorin vara fel annars skulle vi sett samma objekt två gånger, eller hur?
Påstod? Knappast... ...läs igen vad jag skrev, särskilt det fetade;
...grejen med mina tankegångar är alltså inte att jag själv personligen sitter inne med verklighetens mest exakta bevisliga tolkning av alla de möjliga mätresultat som finns att tillgå här på jorden, utan att Blooms torusmodell begripliggör för mig annars ganska svårbesvarade frågeställningar, som t.ex. hur ett "platt" universum samtidigt kan vara ändligt...

Frank Steiner har annars för den mer matematiskt intresserade beskrivit sina beräkningar i ett papper som finns här, där han bl.a. skriver;
...för övrigt visar ju "gravitational lensing" att man kan se samma objekt två eller t.o.m. fler gånger utan att det fördenskull är obegripligt inom en lämplig förklaringsmodell?
__________________
Senast redigerad av studentroland 2016-07-21 kl. 18:57.
Citera
2016-07-21, 19:42
  #56
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vad är då fel med Blooms modell?

Svar: Den är inte homogen och den är inte isotrop. Och trots snacket om "Einsteinian manifold" så finns det ingen kosmologisk lösning till den allmänna relativitetsteorins ekvationer som ser ut som i videon. Rättare sagt, inte som jag känner till iaf. Men jag ändrar mig på den punkten om jag bara får en länk till en forskningsartikel där den relativistiska lösningen ges i alla sina detaljer. Det jag alltså ffa vill se är hur den fyrdimensionella metriken ser ut. Formler.
Duger detta papper?
Citera
2016-07-21, 20:50
  #57
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Duger detta papper?

Nej. Den där artikeln av Steiner et al är om en platt Big Bang-lösning till Einsteins ekvationer som har en hypertorus-topologi. Men det är ju inte alls vad Blooms modell handlar, iaf inte om den presenteras något så när väl av videon. Filmen handlar visserligen om någon sorts torusmodell för universum, men några detaljer gör det helt klart att det inte är samma modell som Steiners. Här är några:

1. Big Bang och alltså även Steiners modell (som ju ÄR Big Bang, enligt Friedman-Lemaître-Robertson-Walker-läsningen till Einsteins fältekvationer) är homogen och isotrop. Dvs i början är materiafördelningen lika tät överallt och i alla riktningar i hela universum. I Blooms modell är materian till en början samlad i en punkt i ett omgivande vakuum.

2. I Blooms modell startar universum med en explosion av materia ut i ett omgivande vakuum. Det gör INTE Big Bang (i motsats till vad många tror) och alltså inte heller Steiners modell. I BB är det inte en explosion utan en expansion. Man kan säga att det som egentligen händer i BB är "bara" att rummet mellan partiklarna blir allt större. Konstigt? Det är iaf en lösning till relativitetsteorins ekvationer, och den har ett starkt observationellt stöd.

3. I Steiners modell expanderar hypertorusen tillsammans med rummet. I Blooms modell är det istället så att partiklarna rör sig i torusen tills det kommer runt.

Som sagt, artikeln i din länk beskriver inte Blooms modell som jag efterfrågade.
Citera
2016-07-21, 22:05
  #58
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nej. Den där artikeln av Steiner et al är om en platt Big Bang-lösning till Einsteins ekvationer som har en hypertorus-topologi. Men det är ju inte alls vad Blooms modell handlar, iaf inte om den presenteras något så när väl av videon. Filmen handlar visserligen om någon sorts torusmodell för universum, men några detaljer gör det helt klart att det inte är samma modell som Steiners. Här är några:

1. Big Bang och alltså även Steiners modell (som ju ÄR Big Bang, enligt Friedman-Lemaître-Robertson-Walker-läsningen till Einsteins fältekvationer) är homogen och isotrop. Dvs i början är materiafördelningen lika tät överallt och i alla riktningar i hela universum. I Blooms modell är materian till en början samlad i en punkt i ett omgivande vakuum.

2. I Blooms modell startar universum med en explosion av materia ut i ett omgivande vakuum. Det gör INTE Big Bang (i motsats till vad många tror) och alltså inte heller Steiners modell. I BB är det inte en explosion utan en expansion. Man kan säga att det som egentligen händer i BB är "bara" att rummet mellan partiklarna blir allt större. Konstigt? Det är iaf en lösning till relativitetsteorins ekvationer, och den har ett starkt observationellt stöd.

3. I Steiners modell expanderar hypertorusen tillsammans med rummet. I Blooms modell är det istället så att partiklarna rör sig i torusen tills det kommer runt.

Som sagt, artikeln i din länk beskriver inte Blooms modell som jag efterfrågade.
Ja, det är inte helt enkelt det här med universum... ...så du menar att Blooms Torusmodell i videon inte har en hypertorustopologi? Den verkar ganska lik denna i alla fall...

1. Huruvida det är någon skillnad mellan att materien i den ena modellen är samlad "lika tät överallt och i alla riktningar i hela universum" och i den andra "samlad i en punkt" (om den nu är det? Källa på det? ) är väl svårt att avgöra, eftersom punkten ifråga väl i så fall också utgjorde "hela universum"...?

2. Startar Blooms modell med en explosion? Källa på det? Bloom själv säger ju så här:
Citat:
But the Big Bagel Theory made two predictions—that the cosmos would expand at unbelievable speed in the first flash after the big bang; and that the cosmos’ expansion would slow down, then accelerate again.
http://www.cosmoetica.com/B1289-HB1.htm

3. Som jag fattar Blooms modell så expanderar rummet initialt i två diametralt olika riktningar, där det ena rummet är uppbyggt av vanlig materia och det andra rummet av antimateria, och de expanderar tills de nått sina respektive expansionsmaximum, då expansionshastigheten avtar, planar ut, och därefter ökar igen när de båda rummen bestående av materia och antimateria dras emot varandra igen på utsidan av "bageln" liksom... men du kanske har snöat in på endast en upplevelse av videosekvensen, liksom...?

...och nä, den matematiska artikeln beskriver kanske inte exakt Blooms modell som liknar en "big bagel", men eftersom mina egna ganska vardagliga oprofessionella frågeställningar besvaras fuller väl av en "vanlig bagelmodell" utan att behöva tillgripa några mer invecklade torusar, vilket jag ju begriper också finns, så tänker jag att en bagelformad rymd är mer tillfredställande att beskåda/föreställa sig på natten än en oändligt flat rymd (där någon någonstans kan trilla över kanten, liksom), ett oändligt expanderande klot (utan centrum?) eller en obegriplig matematisk struktur... Bloom inkorporerar i sin bok "The God problem" dessutom sin modell med den skrivna historien genom västvärlden, den klassiska antiken och Grekland ända ner till babylonierna på ett sätt som gör den än mer begriplig, IMO...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2016-07-21 kl. 22:44.
Citera
2016-07-22, 10:26
  #59
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omsvep
Vad finns det för modeller som beskriver hur gravitationsvågor påverkar expansionen?

Nej, jag hade fel. Jag trodde att även gravitation var en utav de krafterna som fungerade som en i början. Men efter att fotoner krockat ihop med varandra och blivit saker med massa så vet jag inte någon modell som beskriver hur gravitation påverkade tidigt. Jag vet inte hur långt in i expansionen som partiklar med massa kom till heller, men om det var sent så är det ju inget problem. Var det tidigt så vet jag inte någon modell.
Citera
2016-08-02, 06:43
  #60
Medlem
Jag ber om ursäkt för att beskrivningen av mitt förslag blev så rörig, men ni som ändå kommenterat har ni sett Which Universe Are We In?

Which Universe Are We In är ett avsnitt på ca 50 min från BBC serie Horizon, som inledningsvis belyser hur en slumpmässig process skulle kunna se ut och att den, om den upprepas oändligt många gånger, endast begränsas av det givna antalet dimensioner. Vidare i dokumentären visas kvant-experiment där en elektron tvingas välja mellan två vägar, och förbryllande nog väljer den inte. Det är som att vi skulle singla en slant och resultat skulle alltid bli samtliga tre utfall samtidigt: krona, klave samt att myntet stannar i upprätt ställning. Samtliga tre utfall inträffar alltid, parallellt.

Anledningen till att jag rekommenderade The Universe In A Nutshell med som för övrigt finns på youtube var att visa på lite grundläggande fysik och hur den har byggts på från Einsteins relativitetsteori, till hans The theory of everyting, till String theory.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback