Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-31, 11:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbull72
Om vi har en gräns på max 10joule, o du beställer ett luftvapen därifrån på mer än 10 joule, varför skulle det vara lagligt? Spelar väl ingen roll varifrån du beställer eller om du åker o hämtar det eller trimmar vapnet här hemma, skjuter det mer än 10 joule så är det vapenbrott, möjligen att straffet blir hårdare om du smugglar in det eller beställer ett vapen
Jag var lika säker som du, tills jag talade med en skjutledare som hävdade att det är en gråzon och därför ej olagligt.
Men jag har inte forskat mer i det, utan kan bara konstatera att bössorna kommer fram utan problem.
Citera
2016-07-31, 12:22
  #14
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nafets
Jag var lika säker som du, tills jag talade med en skjutledare som hävdade att det är en gråzon och därför ej olagligt.
Men jag har inte forskat mer i det, utan kan bara konstatera att bössorna kommer fram utan problem.

Ja det är klart att det finns de som lyckats få hem vapen utan att åka fast, det smugglas ju in droger o tyngre vapen oxå tydligen, men riskfritt är det ju inte, o hjälper inte att skicka utan lufttub, vapnet måste bevisligen vara skjutbara under 10 joule annars räknas det som fullfartsvapen automatiskt om man åker dit, men vill man handla från utlandet så kan man fråga där man beställer ifrån om dom kan justera ner till under 10 joule o troligen får man betala extra för det, men säkert olika
Citera
2016-07-31, 13:15
  #15
Avstängd
ettpundsvartkruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Måste ju vara en stor gråzon det här, så länge vapnet inte är komplett (tex pcp-tanken skickas separat) kan de knappast neka eller?

Det finns väl heller ingen övre gräns för kalibern på luftvapen? Så man borde tex kunna beställa ett .50 utan pcp-tank.

Måste vara en stor gråzon det här?

Beror på vad du vill lägga i reda pengar.
Tror inte dom släpper igenom en 9mm eller .50 luftgevär även om det skulle vara ställt till att leverera under 10 joule som licensfritt.
Seriöst 5.5 eller 6.35 duger gott.
Har du gott om pengar, köp FX eller nåt Sydkoreanskt i kaliber 5.5/6.35, in med trimsats och skruva upp till 60+ joule så är man hemma.
Vad hade du tänkt jaga!? Buffel!?
Citera
2016-08-03, 19:11
  #16
Medlem
Gör det inte! Köp det som finns i landet redan! Dom går alltid att få full fart på
Citera
2016-12-10, 12:01
  #17
Medlem
tokjavels avatar
Tackar för alla svar. Allt gick bra. Geväret kom fram som det skulle.
Citera
2016-12-10, 15:00
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokjavel
Tackar för alla svar. Allt gick bra. Geväret kom fram som det skulle.

+1
Citera
2016-12-12, 12:35
  #19
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokjavel
Tackar för alla svar. Allt gick bra. Geväret kom fram som det skulle.
Tur för dig , det KAN gå åt skogen också med påföljande åtal för vapenbrott .

Vid import av luftvapen är det DIN skyldighet som köpare/importör att se till att vapnet följer gällande regelverk och du ska även kunna visa upp dokumentation och intyg som styrker detta , exempelvis ett intyg från tillverkare eller försäljare att vapnet understiger 10J anslagsenergi , vilket är gränsen för licensfrihet i Sverige .
Citera
2016-12-22, 12:13
  #20
Medlem
grattis. du är nu stolt ägare till ett olagligt oregistrerat vapen utan licens. Det kan ju ALDRIG ställa till problem! Eller?
Citera
2018-06-28, 18:15
  #21
Medlem
CommanderShepards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Du kan ju köpa ett lagligt PCP gevär typ Hatsan som är strypt till 10 joule sen bara köpa trimsatsen och sätta i själv. Trimsatsen kostar 2-300:-

Är det ett "vanligt" luftgevär du är ute efter så köp en crosman 2240 och modda upp till gevär med trimsats, längre pipa osv.


Tar och bumpar den här tråden lite för jag är väldigt sugen på en crosman (brorsan har 4.5 mm versionen, laglig) och jag gillar att den går att modda så mycket.

Är lite sugen på 5.5mm versionen och sen modda, t ex skulle det vara olagligt om jag beställde en längre pipa till den? För den lär väl bara bli olaglig då jag skruvar dit pipan, eller hur fungerar det?
Citera
2018-07-06, 20:58
  #22
Medlem
redbull72s avatar
Köpa lösa pipor till luftvapen är ungefär lika olagligt som att köpa ak47 utan licens typ, finns ingen handlare i Sverige som säljer lösa pipor till luftvapen, men man kan kanske lämna in den o få den utbytt om den gamla förstörs av vapenhandlaren, men tror inte nån gör det iaf. Men hör med nån handlare eller om nån vapensmed gör sådant kanske
Citera
2018-07-13, 03:10
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard
Tar och bumpar den här tråden lite för jag är väldigt sugen på en crosman (brorsan har 4.5 mm versionen, laglig) och jag gillar att den går att modda så mycket.

Är lite sugen på 5.5mm versionen och sen modda, t ex skulle det vara olagligt om jag beställde en längre pipa till den? För den lär väl bara bli olaglig då jag skruvar dit pipan, eller hur fungerar det?

Köpte 5,5mm-versionen som present till en vän. En släkting i staterna köpte den
Och skickade över. Slapp tullavgift även om det låg en lapp i lådan där det stod
att tullen öppnat försändelsen.

Eftermarknadsprylar borde finnas på hemmaplan. En större luftcylinder med ventiler och en förlängd pipa är väl inte värre än sådana där pcp-gevär man kan köpa i välsorterade jaktbutiker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback