• 47 195 online
  • 1 128 504 medlemmar
  • 58 555 401 inlägg
2016-08-17, 10:21
Medlem
Geomeisters avatar
Mega Man 1-6 är fortfarande "rädd" för samma saker som för 20 år sedan... Det rycker till när vissa hopp ska göras eller bossriåder åker upp
Citera
2016-08-17, 10:33
Medlem
MickelMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag dammar av min gamla ATARI 1040ST med jämna mellanrum för att spela "Sid Meier´s Pirates" och "Wizball". Högt omspelsvärde på dem!!

Ett DOS-spel som håller än idag är Mechwarrior 2. Kom väl ut runt 95 om jag inte missminner mig. Grafiken är såklart ingen höjdare om man ser till dagens spel, men mekaniken och storyn är kanon även med dagens mått.
Det var inte igår direkt man spelade detta, tyckte dock att det var jäkla svårt men ser nu på en Youtubevideo att vi spelade helt fel, vi studsade fram och tillbaka med den gröna bollen och försökte pricka fiender vilket alltid slutade med att vi dog.

Perfekt Dark skulle jag vilja säga är odödligt, många banor att välja på, kan ställa in hur pass svåra botarna skall vara och en hel hög med underbara vapen. Såna här FPS görs inte längre.
Citera
2016-08-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Det var inte igår direkt man spelade detta, tyckte dock att det var jäkla svårt men ser nu på en Youtubevideo att vi spelade helt fel, vi studsade fram och tillbaka med den gröna bollen och försökte pricka fiender vilket alltid slutade med att vi dog.

Perfekt Dark skulle jag vilja säga är odödligt, många banor att välja på, kan ställa in hur pass svåra botarna skall vara och en hel hög med underbara vapen. Såna här FPS görs inte längre.

De Retro spelen som man kan spela hur mycket som helst som man aldrig blir trött på...

Om jag tänker Super Nintendo så är det:
- Super Mario World
- Super Metroid
- Turbo Street Fighter Alhpa
- Mortal Kombat 1, 2 och 3
- F-Zero
- Zelda A Link to the Past
- Star Fox
- Final Fight 1, 2 och 3
- Double Dragon
- Donkey Kong 1, 2 och 3

När det kommer till Nintendo 64:
- Goldeneye
- Perfect Dark
- Donkey Kong 64
- Mario 64
- Zelda: Ocarina of Time

När det kommer till PC:
- Quake 1, 2 och 3 Arena
- Duke Nukem 3D
- Atlantis - Det försvunna riket
- Sim City 2000
- Sim Tower
- Unreal Tournament
- CS 1.6
- Half Life
Citera
2016-08-17, 15:45
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Knepet var att samla ihop tillräckligt med powerups för att kunna köpa skölden för att sedan lägga sig på marken med skölden aktiverad, placera katten (Den lilla bollen) framför den stora bollen, och sedan låta sköld+katt göra jobbet.
Citera
2016-08-27, 08:32
Medlem
gulaLejonets avatar
moonstone på amiga var kul men väldigt svårt. finns det att spela på nätet någonstans?
Citera
2016-08-27, 17:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
moonstone på amiga var kul men väldigt svårt. finns det att spela på nätet någonstans?
Här finns det som browserspel: http://playdosgamesonline.com/moonst...ys-knight.html
Senast redigerad av Andersdamaan 2016-08-27 kl. 17:20.
Citera
2016-08-28, 10:19
Medlem
cerns avatar
PC:
Duke Nukem 3D
Quake I, II, III
Age Of Empires I, II
DOOM I, II, Final DOOM
Blood

Gameboy:
Donkey Kong Land I, II, III
Super Mario Land I, II, III
Wario Land I,II,III, IV

Super Nintendo
Super Mario 64
Donkey kong 64
Mario Cart 64

Playstation:
Metal Gear Solid
Final Fantasy VII
Silent Bomber
Crash Bandicoot I,II, III

Nintendo:
Legend Of Zelda

Super Nintendo:
Super Metroid

Finns nog en hel del tilll som jag inte kommer på just nu.
Citera
2017-09-23, 20:20
Medlem
Super Mario Bros är så retro som det kan bli
Citat:
Ursprungligen postat av Engrilladkorvtack
Super Mario 3. Jag kan fortfarande plocka fram det och spela igenom antingen några banor eller hela spelet.
Citera
2017-09-24, 16:46
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingcab85
Tetris. En bra idé som aldrig går ur tiden, såpass så man inte ens tänker på att det är gammalt. Grafiken går ju heller inte direkt förbättra från 80-talsstandard, det är ju hela grejen att det är kantigt.

På andra plats Sim City 2000, har inte tröttnat ännu efter 20 år.

Borde skjuta han som kommit på Tetris spelar det än på Nintendo 3ds, mellan varven.
Citera
2017-09-24, 16:49
Medlem
Ursäkta för en liten off-topic fråga, men vad är det som gör att ett spel räknas som retro?
Finns det några "regler"?
Citera
2017-09-30, 08:27
Moderator
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ursäkta för en liten off-topic fråga, men vad är det som gör att ett spel räknas som retro?
Finns det några "regler"?
För mig räknas det som retro när den kommersiella produktionen av både spelet och spelkonsolen har avstannat. Dock räknar jag även med att en viss tid har förflutit sedan dess och att det åtminstone har släppts både 2 och 3 nya generationer efter att produktionen avstannade. För min del så går gränsen just nu vid PS 1. Sedan har ju retro även blivit en ny spelgenre där man producerar spel som efterliknar gamla spelupplägg, ideer och utseende, men med uppfräschad grafik och förbättrad spelmekanik. Därtill kommer alla remakes.

För att svara direkt på topic så kan jag spela Super Metroid ganska mycket utan att tröttna och detsamma gäller för Punch Out, Super Mario 1 och 3 och Zelda-serien. De har så pass varierade banor och anfallsvinklar att omspelsvärdet är väldigt högt. Och många retrospel, främst NES och SNES för min del, är dessutom väldigt lämpade för speedruns.
Citera
2017-09-30, 08:58
Medlem
Commodore:
Football Manager
Rambo
The Last Ninja
Cauldron
Boulder Dash
Kickstart 2

Amiga
Lotus Turbo Challenge
Wings

Kommer inte ihåg till vilken konsol
Out Run

PC
Duke Nukem 3D
DOOM I
DOOM II

Finns säkert många fler som man spelade och på andra konsoler men dessa är de jag kommer ihåg nu när jag hittade tråden.
Citera