Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-16, 21:46
  #1
Avstängd
diadaras avatar
Hej

Har följande burk:

Quad Core 2.4GHz
8 GB ram
GeForce GTX 760
Win10 64

Ingen monsterburk men eftersom jag bara lirar typ Dibbe och Grim Dawn så behöver jag inte mer.
I alla fall, när jag spelar så händer det ibland att jag hör att diskarna börjar jobba frenetiskt med något. Strax därefter hänger sig spelet och skärmen slocknar och LED:en börjar blinka. Jag hör ljudet fortsätta i bakgrunden. Den lilla rutan på skärmen som visar Digital/Analog kommer upp. I det här läget finns inget annat att göra än att reboota skiten.
Jag har misstankar om att det kan vara graffekortet men även moderkortet eftersom det är ganska gammalt.
Vad tror ni? Jobbigt och väldigt dyrt att köra uteslutningsmetoden.
Citera
2016-07-16, 22:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diadara
Hej

Har följande burk:

Quad Core 2.4GHz
8 GB ram
GeForce GTX 760
Win10 64

Ingen monsterburk men eftersom jag bara lirar typ Dibbe och Grim Dawn så behöver jag inte mer.
I alla fall, när jag spelar så händer det ibland att jag hör att diskarna börjar jobba frenetiskt med något. Strax därefter hänger sig spelet och skärmen slocknar och LED:en börjar blinka. Jag hör ljudet fortsätta i bakgrunden. Den lilla rutan på skärmen som visar Digital/Analog kommer upp. I det här läget finns inget annat att göra än att reboota skiten.
Jag har misstankar om att det kan vara graffekortet men även moderkortet eftersom det är ganska gammalt.
Vad tror ni? Jobbigt och väldigt dyrt att köra uteslutningsmetoden.

Jag hade en gammal skärm som slocknade till kontinuerligt. Ett tecken kan vara att skärmen börjar ge upp. Byt skärm, prova spela som vanligt och se ifall problemet kvarstår, nästa steg kolla på grafikkortet och sen moderkortet, etc.
Citera
2016-07-17, 07:35
  #3
Moderator
yz44s avatar
Att skärmen går ner i viloläge beror på att signal saknas från grafikkortet av någon anledning. Jag hade först kollat ett par enkla saker. Öppna burken och kolla hur mycket damm du har i kylfläktarna, gör rent samtliga. Lossa sedan grafikkortet ur sin sockel och sätt dit det igen (för att förbättra kontakten). Symptomen tyder på att det kan vara något med grafikkortet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback