Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-16, 19:28
  #1
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Tjena,

Har verkligen gått in helhjärtat för fisket nu i sommar. Lagt nån tusenlapp på: 7g spinnare (droppen, Vibrax), diverse shadjigt, twintails, vanliga i alla möjliga färger och storlekar på jiggskallar, poppers, 12-20g flytande vobblers, diverse skeddrag (mest atom i diverse färger). Så nu ser ni utbudet jag har. Fiskar nära vassen och bryggor i vatten som är mellan 1-2 meter på ca 5 olika ställen. Ser konstant småfisk hoppa i ytan etc.

Dom senaste 3-4 veckorna har jag fiskat 3-5 timmar per gång vid 15 tillfällen och landat 4-5 gäddor varav två har varit över 4 kg. Är nöjd med gäddorna, får hyfsat ofta hugg. MEN ingen abborre?! Inte ens små?

Varierar platser, drag, djup, hastighet, tid på dygnet ja allt... Men får inga hugg! Har fått en enda abborre på en månad. Kan nån snälla försöka hjälpa mig med tips?
Citera
2016-07-16, 19:47
  #2
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Ser konstant småfisk hoppa i ytan etc.

Om du ser fisken vaka så bör du använda flugkast. Finns färdiga att köpa för någon hundralapp.
T.ex. http://www.miekofishing.se/flugkast/...atfluga-1.html
Vet dock inte exakta skillnaden på våtfluga och torrfluga så det kanske någon annan kan förklara.
Citera
2016-07-16, 20:01
  #3
Medlem
gurkmajjas avatar
Abborren är en utpräglad stimfisk. Det gäller att hitta stimmen.

På sommaren är abboren som mest aktiv på morgonen och kvällen, ofta vid grynnor, där de jagar mindre fisk som ofta håller sig vid ytan.

Poppers är något som brukar fungera bra på sommaren. Även mindre jiggar.

Kolla var det finns måsar. Abborre och fiskmås konkurrerar om samma byten.
Citera
2016-07-16, 22:24
  #4
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Tjena,

Ser konstant småfisk hoppa i ytan etc.


Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om du ser fisken vaka så bör du använda flugkast. Finns färdiga att köpa för någon hundralapp.
T.ex. http://www.miekofishing.se/flugkast/...atfluga-1.html
Vet dock inte exakta skillnaden på våtfluga och torrfluga så det kanske någon annan kan förklara.


Småfisk som hoppar i ytan brukar tyda på rovfisk som jagar.
Fisk som vakar äter saker från ytan.
Inte samma sak.

Letar du abborre så fiska vid grynnor morgon och kväll.
Mitt bästa tips är mete med levande löja.
Citera
2016-07-17, 10:36
  #5
Medlem
christerys avatar
Meta, med ögon eller fiskbitar som bete. Kastar du så är meps spinnare nr2 silver med svarta prickar en som funkar för mindre abbis, lillöringen för lite större men då kan även små gäddor gå på den.

Plats och tid är ju viktigt, vid en sluttning (under vattnet, en brant kanske det heter) och gryning eller skymning brukar vara bäst.
Citera
2016-07-17, 12:14
  #6
Medlem
Små skogsjöar är ju överdrivet enklast efter abborre, dock får storlek sätta till men många får man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback