Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-16, 01:18
  #1
Medlem
Hej. Hade en nätverkskabel på en stationär dator kopplad till Fiber och hade också en router som är inkopplad till fiber. Det fungerade felfritt och haft så flera år men nu när jag hade kopplat av kabeln till den stationära datorn så slocknade hela trådlösa nätverket. Det stod nånting Ethernet kabel är ej ansluten. Måste den alltså vara alltid kvar på den stationära datorn för att trådlösa nätverket ska funka? Jag resettade routern och jag testade på min nya dator skapa nytt trådlöst nätverk med att koppla in rätt och så men den vägrar komma in på 192.168.0.1. Vad kan det bero på nu?
Citera
2016-07-16, 03:22
  #2
Medlem
jerran777s avatar
Trådlöst kan spöka till bristningsgränsen
Citera
2016-07-16, 07:04
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kort fråga, har denna stationära dator ett trådlöst nätverkskort? Eller syftar du när du drar bort nätverkskabeln från stationära datorn så försvinner det trådlösa från routern?

Vad har du för router? Tillverkare och modell?
Citera
2016-07-16, 08:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kort fråga, har denna stationära dator ett trådlöst nätverkskort? Eller syftar du när du drar bort nätverkskabeln från stationära datorn så försvinner det trådlösa från routern?

Vad har du för router? Tillverkare och modell?
Ne, den stationära har inte ett trådlöst nätverkskort den jag drog bort nätverkskabeln på. Ja, helt rätt, trådlösa nätverket försvann bara när jag drog bort nätverkskabel . Det stod: Ethernet kabel ej ansluten när jag försökte surfa via Wi-fi på mobilen eller Ipad. Så jag försökte göra en reset på routern och provade att installera trådlösa nätverket på nytt på en ny dator (denna har trådlöst närverkskort), men det funkar inte komma in på routerns inställningar utan bara lokalt så att säga, internet fungerar på den datorn som jag har i nätverkskabeln. ASUS RT-N56U heter den.
__________________
Senast redigerad av Nolan11 2016-07-16 kl. 08:27.
Citera
2016-07-16, 14:29
  #5
Medlem
MyskooMojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolan11
Ne, den stationära har inte ett trådlöst nätverkskort den jag drog bort nätverkskabeln på. Ja, helt rätt, trådlösa nätverket försvann bara när jag drog bort nätverkskabel . Det stod: Ethernet kabel ej ansluten när jag försökte surfa via Wi-fi på mobilen eller Ipad. Så jag försökte göra en reset på routern och provade att installera trådlösa nätverket på nytt på en ny dator (denna har trådlöst närverkskort), men det funkar inte komma in på routerns inställningar utan bara lokalt så att säga, internet fungerar på den datorn som jag har i nätverkskabeln. ASUS RT-N56U heter den.

Men hittar du de trådlösa nätverket i din ipad / mobil? Du kanske har råkat inaktivera de trådlösa genom en fysisk knapp på routern.
Citera
2016-07-16, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Men hittar du de trådlösa nätverket i din ipad / mobil? Du kanske har råkat inaktivera de trådlösa genom en fysisk knapp på routern.
Jag har gjort en reset på routern. Borde jag hitta den ändå och vad heter den när jag har restettat den? Men jag kommer inte in på 192.168.0.1 och skapa nytt trådlöst. Jag kommer ju åt internet på den datorn via nätverkskabel direkt till fiber. Men det trådlösa nätverket, hur skapar jag ett helt nytt om jag inte kommer åt inställningar för den?
Citera
2016-07-16, 20:03
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Beror på vilken router du har. En del, mest äldre, måste nan först starta genom att ansluta med kabel och logga in på routern, slå på wifi och skapa en SSID som de sen ansluter till trådlöst.

På andra routrar står en default SSID och lösen på en skylt t,ex under routern.
Min har dessutom en knapp på routern att slå av/på wifi.

Routermodell?
Citera
2016-07-17, 00:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Beror på vilken router du har. En del, mest äldre, måste nan först starta genom att ansluta med kabel och logga in på routern, slå på wifi och skapa en SSID som de sen ansluter till trådlöst.

På andra routrar står en default SSID och lösen på en skylt t,ex under routern.
Min har dessutom en knapp på routern att slå av/på wifi.

Routermodell?
Tack så mycket. Det löste sig nu med det trådlösa nätverket.
Citera
2016-07-17, 06:14
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Routermodell?

Inlägg #4 - ASUS RT-N56U
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback