Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-15, 23:47
  #1
Medlem
Jag tycker mig se månen överallt på himlen och på alla klockslag, främst på eftermiddagen. Solen går upp i öster. Vart går månen upp? Fattar verkligen noll.
Citera
2016-07-16, 04:46
  #2
Medlem
jerran777s avatar
kolla på wikipedia så får du en beskrivning
Citera
2016-07-16, 07:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag tycker mig se månen överallt på himlen och på alla klockslag, främst på eftermiddagen. Solen går upp i öster. Vart går månen upp? Fattar verkligen noll.

Jordrotationen är ju densamma, så även månen går upp i öster och ned i väster, och står som högst i söder (på ett ungefär), men månen snurrar ju runt jorden så den kan aldrig se ut att "gå i samma takt" som solen.

Vid fullmåne står den som högst mitt i natten, och vid nymåne (den motsatta månfasen) står den som högst mitt på dagen (på ett ungefär).

Vid halvmåne i kommande står den som högst ca kl 18, och vid halvmåne i sista kvarteret ca kl 06.

Just det här var det allra första som nördarna kunde stoltsera med, för bortåt 10 000 år sedan, till den stora majoritetens/massans fasa och beundran...


Citat:
Ursprungligen postat av jerran777
kolla på wikipedia så får du en beskrivning
Bra förslag!
https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_...es_of_the_moon
Citera
2016-07-20, 09:29
  #4
Medlem
Solen följer över året en imaginär linje på stjärnhimlen som kallas ekliptikan. Denna lutar 23,5 grader från jordens ekvator, vilket gör att solen inte alltid går upp rakt i öster och ner i väster. Faktum är att den bara gör det två gånger per år, på vår- och höstdagjämningarna. Månen följer ekliptikan, men kan förskjutas 5 grader norr eller söder om denna. Detta innebär att månen inte heller går upp rakt i öster eller väster, utom när månen befinner sig på himmelsekvatorn (som alltid går från öst till väst). Detta sker litet oftare än solen, eftersom månens bana inte är helt bunden till ekliptikan.

Månen ser ut att gå upp väldigt olika, eftersom den färdas längst ekliptikan på bara 29 dagar. Solen tar ett helt år på sig, vilket gör att det är väldigt liten skillnad mellan enskilda dagar var solen går upp, medan månen har betydande skillnad från dag till dag.
Citera
2016-07-21, 00:00
  #5
Medlem
Tack för era svar. Det var bra med lite klargöring för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback