Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-15, 22:46
  #1
Medlem
Jag har inte en susning om var jag borde lägga detta inlägg, ni får flytta bäst ni vill.

För er som inte vet. James Angleton styrde CIAs kontraspionage i mer än 20 år, Hans bästa sup-kompis var Kim Philby.
Min fråga, och det som borde diskuteras, var James Angleton en KGB-agent? Jag tror det.
Anatolij Golitsyn är beviset. Mannen som inte hoppade av.
Vad tror ni?
Citera
2016-07-16, 00:09
  #2
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har inte en susning om var jag borde lägga detta inlägg, ni får flytta bäst ni vill.

För er som inte vet. James Angleton styrde CIAs kontraspionage i mer än 20 år, Hans bästa sup-kompis var Kim Philby.
Min fråga, och det som borde diskuteras, var James Angleton en KGB-agent? Jag tror det.
Anatolij Golitsyn är beviset. Mannen som inte hoppade av.
Vad tror ni?

Japp ganska så säkert var han det.
Citera
2016-07-16, 12:34
  #3
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har inte en susning om var jag borde lägga detta inlägg, ni får flytta bäst ni vill.

För er som inte vet. James Angleton styrde CIAs kontraspionage i mer än 20 år, Hans bästa sup-kompis var Kim Philby.
Min fråga, och det som borde diskuteras, var James Angleton en KGB-agent? Jag tror det.
Anatolij Golitsyn är beviset. Mannen som inte hoppade av.
Vad tror ni?

Det enda sättet att bedöma om en avhoppare är sann eller falsk är att titta på informationen han kommer med. Om informationen alltid visar sig stämma är han sannolikt en riktig avhoppare. Därför är det av yttersta vikt att den egna u-tjänsten kontinuerligt matar fienden med desinformation. På det sättet kan man styra flödet och lättare fånga en bedragare.

Golitsyns information visade sig i många fall stämma bra med verkligheten, till skillnad mot det som Nosenko levererade. Dessutom, hur kan Nosenko ha vetskap om att Golitsyn har hoppat av? Den informationen torde inte ha varit publik i Sovjet. Någon har alltså sagt detta till honom, varpå han själv "hoppar av". Jag har svårt att tro på kombinationen av en rädd u-officer som bestämmer sig för att hoppa av OCH att denne samtidigt råkar sitta på information om Golitsyn.
Citera
2016-09-02, 00:54
  #4
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har inte en susning om var jag borde lägga detta inlägg, ni får flytta bäst ni vill.

För er som inte vet. James Angleton styrde CIAs kontraspionage i mer än 20 år, Hans bästa sup-kompis var Kim Philby.
Min fråga, och det som borde diskuteras, var James Angleton en KGB-agent? Jag tror det.
Anatolij Golitsyn är beviset. Mannen som inte hoppade av.
Vad tror ni?

Jag tror att Angleton var precis det han verkade vara, en kompromisslös antikommunistisk spionjägare efter ryska dubbelagenter och med en del udda och mindre tilltalande personlighetsdrag som mer än snuddade vid det paranoida. Det troliga är väl också att Golitsyn var en genuin avhoppare.

Utveckla gärna.
Citera
2024-04-04, 12:13
  #5
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winnertip
Jag har inte en susning om var jag borde lägga detta inlägg, ni får flytta bäst ni vill.

För er som inte vet. James Angleton styrde CIAs kontraspionage i mer än 20 år, Hans bästa sup-kompis var Kim Philby.
Min fråga, och det som borde diskuteras, var James Angleton en KGB-agent? Jag tror det.
Anatolij Golitsyn är beviset. Mannen som inte hoppade av.
Vad tror ni?
Gammal tråd men med ett intressant trådämne som förtjänar en större uppmärksamhet.

James Angleton var knappast en KGB agent. Skälet till att han av vissa föreslogs själv vara en dubbelagent åt Sovjet var att han in i det sista försvarade sin nära vän Kim Philby inför anklagelserna av att vara spion. Sedan när faktumet var uppenbart även för Angleton så blev han vansinnigt paranoid på ett sätt som gjorde den tidigare så effektiva kontraspionage-geniet till ett oeffektivt vrak inom sitt arbete.

Att vara ensamt ansvarig för kontraspionage-enheten för CIA mellan 1954 till 1975 medför nog redan från början ett visst hälsosam tendens till att vara paranoid, men efter att ha blivit förd bakom ljuset av sin nära vän och läromästare Kim Philby gjorde att något gick sönder inom honom. Han motsatte sig allehanda underrättelseprojekt med argumenten bristande säkerhet vilket gjorde CIA mer icke-dynamiskt och tvekande. Det var också detta som också gjorde att han tvingades avgå 1975 då han hade fått för många fiender inom organisationen och William E Colby som länge hade försvarat honom tvingades slutligen ge upp och till slut fälla yxan.

Jag antar också att det finns en konträr logik i att misstänka Angleton för att själv vara dubbelagent då hans stående mantra under årtionden var att det fanns en mullvad inom CIA's högre skikt som han aldrig fick tag i men aldrig slutade jaga. Till slut började väl folk föreslå Angleton för att själv vara denna mullvad. En sorts konträr motvallslogik, helt enkelt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback