Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-15, 22:43
  #1
Medlem
Asystolis avatar
Tjena.

Jag har ett problem med mina digitala trummor (Roland TD 12kv).
Jag har ett bi-ljud, (ett tjutande elektroniskt ljud) som enbart hört när jag har trummorna inkopplat via mitt externa ljudkort. När jag har hörlurar inkopplade direkt i trummorna hör jag det inte, utan endast när jag har kopplat in trummorna till ljudkortet.

Jag trodde först att det var själva ljudkabeln som var problemet och testade byta utan resultat. Efter lite felsökning verkar det vara själva strömkabeln till digitaltrummorna... Det blir ingen skillnad om jag stänger av trumsetet utan bi-ljudet hörs ändå genom ljudkortet. Drar jag däremot ur strömsladden till digitaltrummorna försvinner ljudet.

Jag har testat att byta eluttag utan någon skillnad. Jag är inte speciellt kunnig inom detta men min initiala tanke är att det har någonting med jordning att göra? Eluttaget är dock jordat och strömkabeln är jordad...

Finns det någon som har tips på vad jag kan göra för att bli av med ljudet? Blir galen, det låter förjävligt.
Citera
2016-07-15, 23:26
  #2
Medlem
Rengardes avatar
Jag har EXAKT samma problem med mitt pedalbord till gitarren. Problemet verkar vara att adaptern är dpligt isolerad vilket skapar missljudet. Jag har testat andra adaptrar och då har det funkat, dock inte orkat köpa någon ny ännu ( är kompisars jag testat). Med andra ord skulle jag chansa på att du behöver en ny adapter till trummorna för att lösa problemet.
Citera
2016-07-16, 00:50
  #3
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Jag har EXAKT samma problem med mitt pedalbord till gitarren. Problemet verkar vara att adaptern är dpligt isolerad vilket skapar missljudet. Jag har testat andra adaptrar och då har det funkat, dock inte orkat köpa någon ny ännu ( är kompisars jag testat). Med andra ord skulle jag chansa på att du behöver en ny adapter till trummorna för att lösa problemet.

Det är en sådan här kontakt jag har:
https://inetimg.se/img/800x600/8906200_0.jpg

Tror du det endast är den som behöver bytas ut alltså?
Citera
2016-07-16, 04:56
  #4
Medlem
jerran777s avatar
Samma problem här
Citera
2016-07-16, 05:12
  #5
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Tjena.

Jag har ett problem med mina digitala trummor (Roland TD 12kv).
Jag har ett bi-ljud, (ett tjutande elektroniskt ljud) som enbart hört när jag har trummorna inkopplat via mitt externa ljudkort. När jag har hörlurar inkopplade direkt i trummorna hör jag det inte, utan endast när jag har kopplat in trummorna till ljudkortet.

Jag trodde först att det var själva ljudkabeln som var problemet och testade byta utan resultat. Efter lite felsökning verkar det vara själva strömkabeln till digitaltrummorna... Det blir ingen skillnad om jag stänger av trumsetet utan bi-ljudet hörs ändå genom ljudkortet. Drar jag däremot ur strömsladden till digitaltrummorna försvinner ljudet.

Jag har testat att byta eluttag utan någon skillnad. Jag är inte speciellt kunnig inom detta men min initiala tanke är att det har någonting med jordning att göra? Eluttaget är dock jordat och strömkabeln är jordad...

Finns det någon som har tips på vad jag kan göra för att bli av med ljudet? Blir galen, det låter förjävligt.

Sitter dator/ljudkort och trummorna i samma eluttag? Kan vara en jordslinga.

En sak man kan testa är att vända kontakten så att "piggarna" "byter" plats i uttaget.
Citera
2016-07-16, 09:35
  #6
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Det är en sådan här kontakt jag har:
https://inetimg.se/img/800x600/8906200_0.jpg

Tror du det endast är den som behöver bytas ut alltså?

Går den där direkt in i trummorna? Det är väl ändå ytterligare en del med ett litet runt jack som går in i själva trummorna? Är den som borde bytas isåfall!
Citera
2016-07-16, 10:08
  #7
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Går den där direkt in i trummorna? Det är väl ändå ytterligare en del med ett litet runt jack som går in i själva trummorna? Är den som borde bytas isåfall!

Om jag minns korrekt så har modulen switchat nätaggregat i modulen så det är ingen batterielinminator anslutning på den.
Citera
2016-08-10, 14:25
  #8
Medlem
Asystolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Går den där direkt in i trummorna? Det är väl ändå ytterligare en del med ett litet runt jack som går in i själva trummorna? Är den som borde bytas isåfall!

Lite sent svar, men svar ja. Kontakten går direkt in i trummorna och ser precis ut som på bilden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback