Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-07-17, 12:39
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är du en lastbil?
Nej, men det viktiga i sammanhanget är att få stopp på fordonet - och dig - för du får inte stopp på en lastbil med några polisbilar som de tror i Belgien, det har vi ju kunnat se på Youtube, och en sån betong/stålkonstruktion skulle klara jobbet och samtidigt vara mobil så det är en kostnadsseffektiv lösning.
Citera
2016-07-17, 12:42
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, men det viktiga i sammanhanget är att få stopp på fordonet - och dig - för du får inte stopp på en lastbil med några polisbilar som de tror i Belgien, det har vi ju kunnat se på Youtube, och en sån betong/stålkonstruktion skulle klara jobbet och samtidigt vara mobil så det är en kostnadsseffektiv lösning.
Nej för att polisbilar inte är betongsuggor...
Min liken med lastpall är just det - DU som person kan lätt dra 1300 kilo bil, men inte en lastpall som väger mycket mindre. Friktion kallas fenomenet. En sugga flyttar inte på sig lika enkelt som en bil för den saknar hjul.
Citera
2016-07-17, 12:52
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej för att polisbilar inte är betongsuggor...
Min liken med lastpall är just det - DU som person kan lätt dra 1300 kilo bil, men inte en lastpall som väger mycket mindre. Friktion kallas fenomenet. En sugga flyttar inte på sig lika enkelt som en bil för den saknar hjul.
Men med aktiverad p-broms eller färdbroms är bilen inte lika flyttbar, smartass. Som sagt så är det inga problem att flytta på en pall på 200 kg på ett betonggolv. Om en eltruck klarar det gör en lastbil det också. Jag har sett en eltruck flytta en pall som vägde över 2 ton på ett nysopat flak (trä mot trä = mer friktion än trä mot betong). Jag körde truck själv under några år och jag har flyttat (puttat) ett helt gäng burar med pall i botten över ett betonggolv. Jag tror det var över 20 stycken och det var inga problem, trots friktionen. En bur väger kanske 20 kilo plus pallen 15 så det blev en hel del vikt och många friktionsytor!
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2016-07-17 kl. 12:55.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback