Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-15, 17:24
  #13
Medlem
I spanien fanns det svensk keso i de välsorterade affärerna när jag var där. Med lite frukt till blir det en god och proteinrik frukost! Annars är det väl till att leta efter nån low-fat grekisk yoghurt.
Citera
2016-07-17, 04:08
  #14
Medlem
Bunnys avatar
Bor man på hotell kan man vid frukost oftast käka äggvitan från 10-20 ägg om man vill ha protein utan onödiga andra kcal. I butiker kan man leta efter färdiglagad kyckling/kalkon, som också har hög proteinhalt i relation till kcal om man hittar sådan som är tillagad rätt. Även många andra former av kokt kött är relativt bra.

Men sen är ett tips kanske att leta reda på ett gym och se om dom säljer proteinpulver, eller kan säga om det finns nån butik som har det
Citera
2016-07-17, 05:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Besökte även Ryssland för ett tag sedan och där är det rätt kört att hitta något på engelska öht... Men vad jag kunde se vad det typiska ayran, smetana och div mjölk och (vad jag gissar på) "mjölkdrycker" som fanns att tillgå i överflöd.

Ryssland anges som en av huvudmarknadena för kvarg på norska wikipedia (tysktalande länder, östra Europa och Ryssland nämns) så konstigt om den inte finns i affärerna. På ryska heter det visst "творог" tvorog. Och keso kallas "зернёный творог" zernyony tvorog, bokstavligen grynig kvarg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quark_(dairy_product)
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2...80%D0%BE%D0%B3
Citera
2016-07-17, 23:29
  #16
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ryssland anges som en av huvudmarknadena för kvarg på norska wikipedia (tysktalande länder, östra Europa och Ryssland nämns) så konstigt om den inte finns i affärerna. På ryska heter det visst "творог" tvorog. Och keso kallas "зернёный творог" zernyony tvorog, bokstavligen grynig kvarg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Quark_(dairy_product)
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A2...80%D0%BE%D0%B3

Jasså? Det va som fan.

Kunde som sagt läsa vad det stod på allt, men hade inte en aning om vad det hette. Tyckte jag kollade näringsvärdet på varenda burk i den enorma hyllan i ett hypermarket jag besökte, men fann ikke något då med något som kunde likna "kvargvärden". Men då vet jag till nästa gång, tackar!
Citera
2016-10-28, 00:34
  #17
Medlem
I USA kan det vara bra att gå till restauranger då du kan få en omelett som du vill. De är vana vid specialbeställningar! Sen har de low fat greek. Eller bara gå till kanske en matdisk inne i en butik och kolla efter grillad kycklingfilé, och mumsa på den?

Sydamerika hade jag inte heller problem. Mycket färsk fisk i form av bl a ceviche, kyckling, grönsaker. Där kan man njuta med väldigt gott samvete.

Nya Zeeland kom jag ihåg som nyttigt.

Spanien blev en utmaning men började hitta liknande kvargprodukter. På har de på Mercadona eller el corte ingles en "färskost" i väldigt fast form. Ser ut som en Jelly. Den finns i low fat också, 0,0%. Quark på lidl.
Hyr man lägenhet i Spanien, så är grönsakerna goda och man få tag på väldigt bra kött, fisk etc om vill laga hemma.

Sverige är ett naturligt hälsosamt land med god vällagad nyttig mat.
Brukar inte har några problem på semestern, äter och provar gärna allt. Undviker bara pommes och annat friterat mög som inte är värt att äta och inte överkonsumera vitt bröd
Citera
2016-10-28, 12:55
  #18
Medlem
jagharingenfantasis avatar
Sedan jag började bry mig lite mer om vad jag äter har jag besökt två länder: Spanien och Australien.

I Spanien har jag varit flera gånger, och jag har alltid enkelt kunnat hitta naturell grekisk yoghurt. Vet inte om det är vad du vill ha, men det är bra nog för mig i alla fall. Sedan har jag även hittat Arlas cottage cheese där, i matbutiken Mercadona (i princip den enda matbutik jag handlar i där).

I Australien var det jättelätt att hitta proteinrik mat. Cottage cheese fanns i mängder, även grekisk yoghurt samt proteinberikad sådan. Vet ej om det fanns kvarg. I många butiker finns hyllor med "proteinsnacks" alltså drycker, bars och pulver. Smakmässigt kan jag rekommendera märket ProteinFX Lo carb, de har massor av goda smaker och finns både i matbutiker och på apotek (tror innehållsförteckningen var rätt så bra också, men är inte så jätteinsatt på den fronten).
Citera
2016-10-28, 14:03
  #19
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Senaste trippen i Norge sprang jag in i två normalstora matbutiker där det inte fanns kvarg vad jag kunde se. Sockerfri yoghurt typ, men inte kvarg. Finns det i Norge...?

Såg inte det när jag bodde där heller nej.. Finns något liknande de kallar för "kesam"
Citera
2016-10-28, 16:45
  #20
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Såg inte det när jag bodde där heller nej.. Finns något liknande de kallar för "kesam"

Besökte Norge här om veckan och då hade de faktiskt Skyr i en större REMA 1000!

Lustigt vilken skillnad det kan vara såpass nära ändå. Besökte även Finland och där hade de bra mycket fler roliga smaker än vi har i Sverige med (Samt många olika tillverkare).

Kikat på den där Kesam har jag för mig, men den är väl ändå inte 100% som kvarg? Eller har jag fel? Fick för mig att det inte var lika mycket protein samt mer kolhydrater i den... men kan minnas fel med.
Citera
2016-10-29, 11:55
  #21
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6

Kikat på den där Kesam har jag för mig, men den är väl ändå inte 100% som kvarg? Eller har jag fel? Fick för mig att det inte var lika mycket protein samt mer kolhydrater i den... men kan minnas fel med.

Nej det är inte helt likt, men jag trodde det var det bästa som fanns.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback