Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 22:16
  #301
Medlem
Hon skriver om fängelsevistelsen:

Citat:
Ingen förståelse för min autism

På Ljustadalen hade dom till slut förståelse för att jag inte jobbade på förmiddagen eftersom jag är sjukpensionär och jag fick inte straff för det. Även om det egentligen bara är ålderspensionärer som inte behöver jobba. Men på Ystad anstalt var det inte så. Dock är det så pass lätta jobb i fängelse så det är inte att jobba 100 procent som är problemet för mig utan att komma upp på morgonen. Har haft problem det hela livet. Jag sa till dom på Ystadanstalten att jag är autistisk (Aspergers syndrom) och har svårt med stress. Att jag genom Socialtjänsten har Boendestöd i form av assistans med väckning och matlagning. Vakterna på anstalten låser upp ens rum kl 07.00, säger god morgon och man måste svara god morgon för att visa att man lever. Jag frågar om dom kunde väcka mig en extra gång någon minut senare genom att knacka på dörren så jag måste gå upp och öppna dörren. Det är så vi gör hemma (i min lägenhet). Men det ingår inte i deras arbetsuppgifter. Dock säger några att dom ska försöka.

Men jag försover mig i princip varje dag och då blir det förhör med 2-3 vakter senare samma eller nästa dag. Eftersom vakterna jobbar i skift så måste jag svara på samma frågor varje gång. Ja, jag ställer väckarklockan. Ja, jag har provat att ha väckarklockan längre bort. Ja, jag hör väckarklockan, men jag snoozar bara. Jag är ibland som i koma och vet inte var jag är, vad jag heter eller nåt... Detta är något jag aldrig riktigt förstått mig på själv. Har alltid haft dåligt samvete för att jag är sån så det är väldigt jobbigt att behöva försvara det varje dag i tre månader.

Alla autister är olika, men jag har alltid svårt att komma igång med saker och ting. Bad förresten om att få göra en utredning om jag även har ADD, men på öppen anstalt görs inte sådant och på denna slutna anstalt skulle jag inte sitta tillräckligt länge för att dom skulle hinna det. Men eftersom personalen på fängelset är så slöa ser jag det som att vi båda jobbar deltid. Dom kanske är på jobbet 8 timmar, men det dom gör motsvarar 4 timmar. Så på det sättet är vi ju väldigt lika. : ) Man får självförtroende av att jämföra sig med deras kompetens.

Flera misskötsamhetsrapporter leder till varning och flera varningar leder till att man måste stanna längre i fängelse. Man sitter av två tredjedelar av sitt straff, så eftersom jag dömdes till nio månader hade jag tre månader till dom kunde hålla mig kvar. Jag frågade flera gånger ungefär hur hårt straff tror dom jag får, två veckor eller två månader? Det är ju en viss skillnad. Men dom säger att det bestämmer huvudkontoret och det är så olika så det är omöjligt att gissa. Några vakter väcker mig en extra gång men ingen av dom knackar på dörren som jag bett om flera gånger i förhören, dom säger något i dörren eller går in i rummet och säger att jag ska gå upp. Till slut säger jag att dom behöver inte väcka mig extra. Dom gör ju inte som jag sagt och efter alla otrevliga förhör ger jag upp.
http://www.aspergerforum.se/straff-f...er-t52858.html

Vidare:
Citat:
Fotboja och permission

Under hela min fängelsetid fick jag 27 varningar, det är ovanligt mycket. Två fall av våld mot tjänsteman, två fall av skadegörelse, olämpligt uppträdande och en massa arbetsvägran. Men det visar sig att jag bara får 16 dagar extra. Så jag tyckte det lönade sig att misssköta sig (även om jag inte ville). Skadegörelsen var att jag bröt sönder ett par plastbestick och att jag ritade på en av mina dörrar på Ljustadalen, jag var ju som sagt så frustrerad. Man ska avtjäna 2/3 av sitt straff, i mitt fall blir det då 6 mån. Jag ansökte om att få ha fotboja vilket man kan få ha efter 2/3 av det man ska avtjäna, det vill säga 4½ månad, så jag har fotboja 1½ månad. Men eftersom jag misstött mig så fick jag varken ha fotboja (utökad frigång) eller permissioner. Det gjorde mig inte så mycket, fotboja verkar bara krångligt och permissioner kändes inte så viktigt. Så sammanlagt satt jag 6½ månad.
http://www.aspergerforum.se/straff-f...t52858-24.html
Citera
2018-03-02, 23:01
  #302
Medlem
huggetsomstuckets avatar
Samma killar som är igång igen?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...akt-mot-barn-1
Citera
2020-08-14, 00:15
  #303
Medlem
Känns som det är dags att dra upp denna tråd igen...
Citera
2020-08-14, 11:49
  #304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnikandeYllefilt
Känns som det är dags att dra upp denna tråd igen...

Verkligen, hade varit intressant att se bild på GM.
Citera
2020-08-14, 13:18
  #305
Medlem
Är det någon som sitter på FUP?

/Beardface
Citera
2021-04-24, 09:56
  #306
Medlem
Högaktuell tråd igen!
Ziggepojkens mamma blev nyss dräpt av ziggepojkens pappa som var förekommande ca 30 ggr i registret. Undrar om sonen hinner om pappans 30.
Jävla vider som bara kommer belasta skattebetalarna
Citera
2022-08-20, 16:08
  #307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bEARDFACE
Är det någon som sitter på FUP?

/Beardface

Bumpar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback