Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-14, 17:43
  #1
Medlem
Vilken antidepressiv medicin är mest lik Tramadol? Mår väldigt bra när jag använder den, tar i princip bort min depressivitet helt och hållet. Men det är inte hållbart i längden.

Jag har diagnosen "F31.9 Bipolär sjukdom, ospecificerad". Står så på mitt sjukintyg. Har för nuvarande medicinerna Lamotrigin, Quetiapin samt Mirtazapin.

Mvh cif-12
__________________
Senast redigerad av cif-12 2016-07-14 kl. 17:46.
Citera
2016-07-14, 17:49
  #2
Medlem
Shadowcrafts avatar
5-htp jobbar på Seratoninet
Citera
2016-07-14, 18:03
  #3
Medlem
arbetets avatar
Molekylärt, Venlafaxin.
Citera
2016-07-14, 19:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Molekylärt, Venlafaxin.

Molykulärt ja, kanske. Effektmässit, nej inte ett dugg. Man kan blir speedad vid överdrivna doser men de brukar inte bli sllt för behagligt. Det finns ingen anti depp som funkar som tramadol. Min psykiater citera "det är en av de värsta mediciner vi har att göra med inom psykiatrin" eftersom den jobbar emot all psykofarmaka.

Bästa sättet är att försöka få det mot smärta.
Citera
2016-07-14, 19:31
  #5
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HpQ
Molykulärt ja, kanske. Effektmässit, nej inte ett dugg. Man kan blir speedad vid överdrivna doser men de brukar inte bli sllt för behagligt. Det finns ingen anti depp som funkar som tramadol. Min psykiater citera "det är en av de värsta mediciner vi har att göra med inom psykiatrin" eftersom den jobbar emot all psykofarmaka.

Bästa sättet är att försöka få det mot smärta.
Men herregud, Tramadol har två verkningsmekanismer, opiatreceptoragonist och en antidepressiv SNRI-effekt. Samma antidepressiva effekt som Venlafxin och det var väl det som efterfrågades. Varför Tramadol har det är faktiskt det förhållande att noradrenalinreceptorblockering även har en effekt på vissa smärttillstånd. Sålunda används Venlafaxin också som smärtlindrare vid exempelvis nervsmärtor.
Citera
2016-07-14, 20:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men herregud, Tramadol har två verkningsmekanismer, opiatreceptoragonist och en antidepressiv SNRI-effekt. Samma antidepressiva effekt som Venlafxin och det var väl det som efterfrågades. Varför Tramadol har det är faktiskt det förhållande att noradrenalinreceptorblockering även har en effekt på vissa smärttillstånd. Sålunda används Venlafaxin också som smärtlindrare vid exempelvis nervsmärtor.

Herregud på dig med, jag försöker förklara att om Tramadol funkar prima för ts betyder det inte att efexor kommer funka lika bra. Speciellt med ovannämnt bipolära tillstånd, Så är det olämpligt.
Citera
2016-07-20, 02:09
  #7
Medlem
Tack för svaren! Har nu i efterhand också läst att tramadol och venlafaxin är lika på molekylär nivå, men effekten ej är den samma. Men det tvistades på de forumen om just effekt. Provade venlafaxin för många år sedan men kom aldrig upp i dos, 75 mg som mest.

Gav upp efter 2 veckor p.g.a. att libidon och förmågan att "få upp" den lille blev sämre. Det känner jag faktiskt av tramdolen med men har inte slutat för den sakens skull, konstigt. Så biverkningarna på det planet är lika. Man kanske ska ge venlafaxin en chans till ändå. Men jag tror inte psykiatrikern går med på det. Han vill ju t.o.m. fasa ut mirtazapin

Tramadolen gör mig en aning hypomanisk, men under kontroll. Springer inte iväg och köper saker m.m. Jag orkar göra vardagliga saker och kan se ljust på framtiden. Det känns bara så skönt att slippa depressiviteten. Vill bara sova bort livet och skiter i det mesta då.
__________________
Senast redigerad av cif-12 2016-07-20 kl. 02:25.
Citera
2016-07-20, 10:23
  #8
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cif-12
Tack för svaren! Har nu i efterhand också läst att tramadol och venlafaxin är lika på molekylär nivå, men effekten ej är den samma. Men det tvistades på de forumen om just effekt. Provade venlafaxin för många år sedan men kom aldrig upp i dos, 75 mg som mest.

Gav upp efter 2 veckor p.g.a. att libidon och förmågan att "få upp" den lille blev sämre. Det känner jag faktiskt av tramdolen med men har inte slutat för den sakens skull, konstigt. Så biverkningarna på det planet är lika. Man kanske ska ge venlafaxin en chans till ändå. Men jag tror inte psykiatrikern går med på det. Han vill ju t.o.m. fasa ut mirtazapin

Tramadolen gör mig en aning hypomanisk, men under kontroll. Springer inte iväg och köper saker m.m. Jag orkar göra vardagliga saker och kan se ljust på framtiden. Det känns bara så skönt att slippa depressiviteten. Vill bara sova bort livet och skiter i det mesta då.

Tänkte jag skulle ge mig på att försöka ge dig lite förslag jag med, men litteraturen är minst sagt tvetydig - särskilt när jag går över dom senaste resultaten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...0/#sec1-3title
(Den stora metastudien ovan gör det tveksamt om någon som helst antidepressiv har nog effekt på bipolär depression för att vara värd bieffekterna - den argumenterar även att mani INTE är en överhängande fara från antidepp, enbart TCA kan sägas ha någon som helst påtaglig risk)


Det faktum att du är ett atypiskt fall gör ju att det blir extra svårt att ge råd.

Kanske att du kan prova Rexulti? Brexpiprazol som den heter är en ny antipsykotisk medicin som tagits fram för att ha mindre bieffekter - den påminner om abilify, men till skillnad från aripiprazol (abilify) så är Brexpiprazol godkänd som tilläggsbehandling av depression, i USA.

Den lär i vart fall inte göra dig manisk eller deprimerad.


En intressant sidnotis är att brexpiprazol undersöktes som behandling av adhd, och visade vissa positiva resultat - i jämförelse med andra mediciner på marknaden så var effekten på tok för svag dock. Det faktum att den alls gav effekt är intressant dock! Enligt skaparna av drogen så ska brexpiprazol vara MER sederande än aripiprazol, men när abilify provats som behandling av adhd så har reaultatet varit ännu värre - sedering, kognitiv nedsättning och ingen effekt eller förvärrade symptom.

Inget av det rapporterades från Brexpiprazol. Hur fan det här går ihop vette gudarna - men en möjlighet är att Brexpiprazol har ett mer olinjärt dosförhållande, som att den "justerar bort" sin egen sedering till förmån för aktivering vid vissa doser.

Brexpiprazol föreslås därför ingå i en helt ny klass läkemedel: SDAM (serotonin dopamin aktivitetsModulator -balanserare ungefär)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexpiprazole
Citera
2018-07-01, 14:18
  #9
Medlem
Tackar dig för infon så där 2 år efter ditt inlägg Ska prata med läkaren om den medicinen.

Mvh,
cif-12

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Tänkte jag skulle ge mig på att försöka ge dig lite förslag jag med, men litteraturen är minst sagt tvetydig - särskilt när jag går över dom senaste resultaten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...0/#sec1-3title
(Den stora metastudien ovan gör det tveksamt om någon som helst antidepressiv har nog effekt på bipolär depression för att vara värd bieffekterna - den argumenterar även att mani INTE är en överhängande fara från antidepp, enbart TCA kan sägas ha någon som helst påtaglig risk)


Det faktum att du är ett atypiskt fall gör ju att det blir extra svårt att ge råd.

Kanske att du kan prova Rexulti? Brexpiprazol som den heter är en ny antipsykotisk medicin som tagits fram för att ha mindre bieffekter - den påminner om abilify, men till skillnad från aripiprazol (abilify) så är Brexpiprazol godkänd som tilläggsbehandling av depression, i USA.

Den lär i vart fall inte göra dig manisk eller deprimerad.


En intressant sidnotis är att brexpiprazol undersöktes som behandling av adhd, och visade vissa positiva resultat - i jämförelse med andra mediciner på marknaden så var effekten på tok för svag dock. Det faktum att den alls gav effekt är intressant dock! Enligt skaparna av drogen så ska brexpiprazol vara MER sederande än aripiprazol, men när abilify provats som behandling av adhd så har reaultatet varit ännu värre - sedering, kognitiv nedsättning och ingen effekt eller förvärrade symptom.

Inget av det rapporterades från Brexpiprazol. Hur fan det här går ihop vette gudarna - men en möjlighet är att Brexpiprazol har ett mer olinjärt dosförhållande, som att den "justerar bort" sin egen sedering till förmån för aktivering vid vissa doser.

Brexpiprazol föreslås därför ingå i en helt ny klass läkemedel: SDAM (serotonin dopamin aktivitetsModulator -balanserare ungefär)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexpiprazole
Citera
2018-07-08, 16:15
  #10
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cif-12
Tackar dig för infon så där 2 år efter ditt inlägg Ska prata med läkaren om den medicinen.

Mvh,
cif-12

Haha, nå gott med ett tack i slutändan ändå! : )

En kul notis är att Brexpiprazol sägs ska bli godkänd och marknadsförd i Sverige snart - så då ökar chansen att du kan få den!

Annars så finns även Kariprazin(reagila) - en annan tredjegenerationens Antipsykotisk - också en såkallad SDAM.

https://www.fass.se/LIF/product?user...20160305000083

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kariprazin

Den är närmare svensk lansering, och bör därför vara lättare att få. Kariprazin har precis som Brexpiprazol visat effekt på depression hos neurotypiska, och genomgår därför tester för behandlingen av depression i USA just nu - så det är inte helt omöjligt att Kariprazin skulle vara lika bra på den punkten.

Fråga din läkare om Kariprazin också.
Citera
2019-05-04, 10:55
  #11
Medlem
Måste finnas med läkemedel medlidande effekt.
Citera
2019-05-04, 15:52
  #12
Medlem
Stalinfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Måste finnas med läkemedel medlidande effekt.
Som tramadol? Nej inte riktigt. Närmaste du har är nog tapentadol, men den saknar nämnvärd SRI effekt till skillnad från tramadol. Annars har du venlafaxin, men den är inte en mu-opioid receptor agonist som tramadol är.

Tramadol används faktiskt ibland inom psykiatrin mot en del väldigt svårbehandlade depressioner och PTSD-tillstånd, men det är som sagt "ibland" dvs väldigt ovanligt och är först efter att man har testat en drös av olika mediciner och kanske ECT innan. Tror också många gånger det har vart i samband med att man fann att när patienten fick tramadol mot t ex smärta så blev de även symptomfria från sin annars mycket svårbehandlade depression. Den effekt TS egentligen var ute efter var förmodligen den effekt han fick från opioid-agonismen av tramadol, opioider verkar effektivt både som antidepressiv och humörstabiliserande(anti-manisk) och även antipsykotiskt vid bipolär sjukdom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback