Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-14, 13:00
  #1
Medlem
Vet ej om tråden ligger rätt men men... vi kör!

Jag har efter lång tids vånda och funderingar nu bestämt mig för att nu på allvar engagera mig politiskt(mycket pga den sociala biten) och då kommit fram till att så som de politiska klimatet ser ut i dag är det bara Kristdemokraterna som jag tycker är det ända vettiga alternativet för dagen.

Jag som då i alla val hittills röstat socialdemokratiskt och som är lite av en typisk arbetarklass kille i en medelstor mellansvensk stad, (dock aldrig varit politisk aktiv) undrar då vad jag kan förvänta mig som medlem i Kristdemokraterna, Är själva Kristenheten väldigt central? Jag delar den deras politiska ställningstaganden men är då inte troende på det sättet. Kommer jag få problem i de långa loppet?

Tack på förhand!
Citera
2016-07-14, 13:20
  #2
Medlem
Buqurs avatar
Jag tror inte att du kommer att stöta på några problem. De kristna grundvärderingarna är centrala, men religiositeten i sig självt är (eller ska i alla fall) inte vara det. Du lär träffa både kristna och ateister. Som en arbetargrabb får man dock vara beredd på att stå ut med en hel del rika och dryga ungar, då det främst är dessa som söker sig till borgerliga partier.
Citera
2016-07-14, 16:16
  #3
Medlem
Du kan förvänta dig sjukt dålig politik
Citera
2016-07-22, 14:25
  #4
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Som redan är skrivet så är de kristna grundvärderingarna centrala i partiet men det är inget krav att vara troende för att bli "accepterad" osv.. Du kan nog förvänta dig ett trevligt välkomnande i partiet,

Kom ihåg att även inom ett parti så tycker många väldigt olika om saker och ting, så om du verkligen tror på en idé så är det inte fel att stå fast vid den och argumentera för din sak.
Så länge dina idéer har någon form av anknytning till partiets värdegrund, annars kan du säkert bli ombedd att se över andra partier som kanske passar dig bättre..
you will do fine,
Citera
2016-07-31, 21:55
  #5
Medlem
merkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234567
Vet ej om tråden ligger rätt men men... vi kör!

Jag har efter lång tids vånda och funderingar nu bestämt mig för att nu på allvar engagera mig politiskt(mycket pga den sociala biten) och då kommit fram till att så som de politiska klimatet ser ut i dag är det bara Kristdemokraterna som jag tycker är det ända vettiga alternativet för dagen.

Jag som då i alla val hittills röstat socialdemokratiskt och som är lite av en typisk arbetarklass kille i en medelstor mellansvensk stad, (dock aldrig varit politisk aktiv) undrar då vad jag kan förvänta mig som medlem i Kristdemokraterna, Är själva Kristenheten väldigt central? Jag delar den deras politiska ställningstaganden men är då inte troende på det sättet. Kommer jag få problem i de långa loppet?

Tack på förhand!

Du kommer nog inte få några särskilda problem. Det kan jag inte tänka mig.

Men är du troende på något sätt?
Citera
2016-08-09, 10:49
  #6
Medlem
Returpappers avatar
Du kan förvänta dig ett parti utanför riksdagen. Det går bara utför för kristna alternativ för de kan inte enas om hur man är "rätt kristen".
Anneli Enochson tänker lämna hon också. http://www.svd.se/kd-profil-overvage...ande/i/senaste

Att Kd överlever valet 2018 är knappast möjligt. Kanske om de raggar ihop en hel pluton kändisar. Adaktusson funkade ju uppenbarligen förra gången. Men inte en gång till, inte utan superkändisar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback