Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-14, 10:49
  #1
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Vad är det här nu då?
Citat:
Allianspartierna kan inte räkna med att få egen majoritet i valet om två år. Därför bör de gå i koalition med Miljöpartiet, eller åtminstone ha ett samarbete. I Växjö finns en sådan blågrön allians och det fungerar bra. Miljöpartiet är en ansvarstagande kraft i svensk politik, anser kommunalrådet Bo Frank (M).
Har tillgången till köttgrytan blivit så viktig att man är beredd att släppa in Miljöpartiet i Alliansen bara för att få majoritet? Sverigedemokraterna kan man inte släppa in enligt Frank, för de "har i dagsläget en politik som förefaller vara svår att förena med bärande idéer inom alliansen". Vilka kan dessa bärande idéer vara?

Frank vill i artikeln särskilt framhålla Miljöpartiets konsekventa hållning i massinvandringsfrågan där nu partiet tydligen håller på att strama upp Alliansens tidigare slappa politik. Att Miljöpartiet också hjälper Frank i hans hemstad Växjö med att skapa en stark kommunal bostadspolitik genom att sälja ut det kommunala bostadsbeståndet, samtidigt som man bygger klimatsmarta hus av trä, är bragder han också vill berömma koldioxidkommunisterna för.

Han inflikar också att han aldrig haft så roligt i politiken som det senaste året, då Miljöpartiet tillsammans med Moderaterna bildade en blågrön koalition i Växjö och gav politiken en välbehövlig "vitamininjektion".

Länk: http://artikel.di.se/artiklar/2016/7...-slappa-in-mp/

Jag kanske har fått en släng av Asperger och missar att artikeln är någon form av satir, men om så skulle vara fallet är jag säker på att jag kommer att bli upplyst om det i tråden.
Citera
2016-07-14, 11:18
  #2
Medlem
LeifD2s avatar
Det här konceptet körde man ju 2010-2014. Det gick ju "så där".

Efter valet 2018 så består "aliansen" av M+C, eventuellt med PSTVKUNFp kvar i riksdagen. Mp ligger idag mycket nära 4% spärren i opionsundersöknignarna (Mps generella felfaktor är 0,8).

Allt talar för att SD kommer att få i storleksordningen 20%. Det är således helt uteslutet att en M-ledd regering skulle få majoritet i riksdagen, även med KD + Mp!

Men i övrigt håller jag nog med. M och Mp har mer gemensamt än t.ex. KD och M, så ett tätare samarbete med M och Mp är mer naturligt om man ser till dom olika partiernas politik. Ser man på ungdomsförbunden så är ju rent löjligt att man är 2 olika.
Citera
2016-07-14, 11:28
  #3
Medlem
Blir dock lite svårt att ljuga för väljarna om detta. Visst ser partierna likadana ut då de båda står för massinvandring och förstörelse av den svenska välfärden. Men MP:s väljare(de få som de har kvar) är grönsakskommunister som troligtvis skulle lämna partiet ögonblickligen om de gick med de låglönevurmande moderaterna.
Citera
2016-07-14, 11:37
  #4
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Blir dock lite svårt att ljuga för väljarna om detta. Visst ser partierna likadana ut då de båda står för massinvandring och förstörelse av den svenska välfärden. Men MP:s väljare(de få som de har kvar) är grönsakskommunister som troligtvis skulle lämna partiet ögonblickligen om de gick med de låglönevurmande moderaterna.
Det har du rätt i. Jag tänkte bara på konsekvenserna ur ett moderat perspektiv. Miljöpartiets kärnväljare, i princip de som mödosamt håller partiet över 4 %, som röstar på partiet av övertygelse vill naturligtvis inte veta av lönedumpning, vinster i välfärden och "uppstramad massinvandring". Dessutom får moderaternas väljare ytterligare ett parti att fördela kamrat-4-%-röster till, utöver Centern, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Vad blir nästa steg? Att försöka locka in F! och KPML(r) i Alliansen?
Citera
2016-07-14, 11:45
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Att bjuda in SD till en regering lär bli fel, oavsett block. Samma sak om S o M skulle samregera. Det handlar om två jämnstarka partier med olika ideologi som kommer krocka.
Ingår SD i ett regeringssamarbete tror jag det är dödsstöten för det partiet.

Därför tror jag mer på ett rövknullat MP i en borgerlig regering med ett starkt o flera kuvade partier.

Fast bäst vore ett MP i opposition. Där gör de sig själva rättvisa.
Citera
2016-07-14, 11:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det har du rätt i. Jag tänkte bara på konsekvenserna ur ett moderat perspektiv. Miljöpartiets kärnväljare, i princip de som mödosamt håller partiet över 4 %, som röstar på partiet av övertygelse vill naturligtvis inte veta av lönedumpning, vinster i välfärden och "uppstramad massinvandring". Dessutom får moderaternas väljare ytterligare ett parti att fördela kamrat-4-%-röster till, utöver Centern, Kristdemokraterna och Liberalerna.

Vad blir nästa steg? Att försöka locka in F! och KPML(r) i Alliansen
?

Nej nästa steg blir S+M vilket är det enda möjliga alternativet när SD blir tillräckligt stora.

Inte önskvärt av vare sig S eller M men i många frågor ligger man nära varandra och maktens härlighet övervinner det mesta.
Citera
2016-07-14, 11:59
  #7
Medlem
arbetets avatar
Det finns tyvärr Reinfeldt-stollar som idag inte känner igen sitt parti och den nya linjen man för. Här är ett exempel till som nog har valt fel parti att verka inom:

Helena Trotzenfeldt (M)

Hon är verkligen bitter och skriver så här på sin blogg:

Vi är de mest hatade

Citat:
Mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna finns ett gränsland av nationalistiska väljare. En del av dem har definitivt lämnat M för SD, och står nu trygga i sin nya partitillhörighet, ivrigt påhejande sina gamla fränder att också ta språnget. Ytterligare andra räknar sig fortfarande som moderater, men är besvikna på partiet. De hoppas att ledningen ska “ta sitt förnuft till fånga” och samarbeta med SD. Sedan finns det en obekant mängd personer som vandrar lite fram och tillbaka.

Till denna grupp räknar jag inte alls dem som av rent strategiska skäl vill se ett samarbete med SD, men som inte i övrigt gillar partiet, utan jag syftar på dem som har en starkt konservativ och nationalistisk värdegrund.

https://trotzenfeldt.com/2016/07/13/...e-mest-hatade/

Ja du Helena, så blir det när man beblandar sig med extremister på vänsterkanten. Din tid är snart ute och du borde nog fundera på att byta partifärg åt det rödrosa hållet om du ska ha någon framtid i svensk politik.
Citera
2016-07-14, 12:13
  #8
Medlem
Prawitzs avatar
Det här visar att Moderaterna inte har förändrat särskilt mycket sedan Reinfeldtd. Dom kanske har en annan retorik nu, men egentligen vill dom fortsätta med den ansvarslösa massinvandringspolitiken. Så fort M visat små tecken på att tillfriskna från psykosen kommer dom snart med nya utfall av dårhus-prat, vilket visar att de hör hemma på hospitalet.
Citera
2016-07-14, 12:15
  #9
Medlem
vad frank menar är att mp ju ligger med vem som helst för lite makt. mp:s ledning har ju under 2016 sålt ut hela partiets själ för lite makt. frank tänker sig nog att mp skulle bete sig lika omdömeslöst i en alliansregering och alltså låta sig bli behandlade på samma självutplånande sätt för tex ett par ministerposter av typen miljö- och utbildningsminister medan alliansen kör på med sin politik.
Citera
2016-07-14, 13:45
  #10
Medlem
sueco2s avatar
Med lite koll i backspegeln är det lätt att begripa hur Moderaterna alltid trevar efter alla halmstrån som kan höja deras väljartal.
Det har aldrig spelat någon roll med vilka medel eller vilken den dagsaktuella politiken blir.

För att armbåga sig fram stal de Socialdemokraternas politik och kallade sig det Nya Arbetarpartiet, något som höll dem vid köttgrytorna i två mandatperioder. Andra mandatperioden hade deras kopierade politik inget mer att ge och dom var alltför fega för att sätta sig upp mot den rabiate Reinfeldts diktat fastän dom visste att regerandet var på väg att ta slut.

Socialdemokraterna tillsammans med sitt sällskapsdjur Miljöpartiet stängde till slut av det fria flödet över gränsen då det blivit uppenbart att Sverige tillfälligt fått en lite större utmaning än man kunde klara av.
Moderaterna var då otroligt schangtila mot regeringen och övergav snabbt sin generösa invandringsideologi för att hoppa över till Sverigedemokraternas politik där man sin vana trogen plundrade skafferiet pa vad som kan vara brukbart.

Nästa steg kan bli att sol-och-våra Miljöpartiet i syfte att åter skingra de som står ivägen kring köttgytorna.
Citera
2016-07-14, 13:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad är det här nu då?

Har tillgången till köttgrytan blivit så viktig att man är beredd att släppa in Miljöpartiet i Alliansen bara för att få majoritet? Sverigedemokraterna kan man inte släppa in enligt Frank, för de "har i dagsläget en politik som förefaller vara svår att förena med bärande idéer inom alliansen". Vilka kan dessa bärande idéer vara?

Frank vill i artikeln särskilt framhålla Miljöpartiets konsekventa hållning i massinvandringsfrågan där nu partiet tydligen håller på att strama upp Alliansens tidigare slappa politik. Att Miljöpartiet också hjälper Frank i hans hemstad Växjö med att skapa en stark kommunal bostadspolitik genom att sälja ut det kommunala bostadsbeståndet, samtidigt som man bygger klimatsmarta hus av trä, är bragder han också vill berömma koldioxidkommunisterna för.

Han inflikar också att han aldrig haft så roligt i politiken som det senaste året, då Miljöpartiet tillsammans med Moderaterna bildade en blågrön koalition i Växjö och gav politiken en välbehövlig "vitamininjektion".

Länk: http://artikel.di.se/artiklar/2016/7...-slappa-in-mp/

Jag kanske har fått en släng av Asperger och missar att artikeln är någon form av satir, men om så skulle vara fallet är jag säker på att jag kommer att bli upplyst om det i tråden.

Öh va? Har det fullständigt slagit slint hos den mannen? MP som inte gjort annat än att skämma ut sig och skrämt bort sina egna väljare skulle tas in i Alliansen? Alldeles oaktat förstås att Miljöpartiet driver vänsterextrem politik och inte har det minsta i ett högerblock att göra. Det är ju så fullständigt uppåt väggarna galet tänkt! Jag hade för mig att Bo Frank var en gammelmoderat och därmed lite vett i skallen men jag hade fel tydligen. Eller så var han stupfull när han skickade detta.

(ps: har DI helt slutat med läsarkommentarer?)
__________________
Senast redigerad av Abengoa 2016-07-14 kl. 14:01.
Citera
2016-07-14, 14:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
vad frank menar är att mp ju ligger med vem som helst för lite makt. mp:s ledning har ju under 2016 sålt ut hela partiets själ för lite makt. frank tänker sig nog att mp skulle bete sig lika omdömeslöst i en alliansregering och alltså låta sig bli behandlade på samma självutplånande sätt för tex ett par ministerposter av typen miljö- och utbildningsminister medan alliansen kör på med sin politik.

Fast det är ju dumt att satsa på ett förlorarparti som kanske inte ens klarar 4%-spärren nästa val. SD+M har en chans att få egen majoritet nästa val och med tanke på att M kopierar SDs politik på område efter område så känns det ju som den uppenbara samarbetspartnern.

Efter valet 2018 kan frågan folk ställer sig mycket väl vara huruvida SD tänker ge M några ministerposter. Det borde M tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback