Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-11-27, 23:01
  #37
Medlem
COOP har sålt ut de keramiska pannorna för 99:- så jag köpte fyra,
två wok och två platta (för pannkakor)¨28 cm
De har funkat utmärkt de första veckorna.
Använder dom ffa för pannkakor och höga temperaturer där teflon snabbt blir dåligt.

Teflonpannor och andra non-stick håller något år vid normal användning, sen är ytan kass.
Därför finns ingen anledning att lägga ut en förmögenhet, köp för 150 på extrapris elller
köp IKEAs 365+ som brukar vara bäst i test. Och har normalpriset 150.

Nonstick måste diskas med diskmedel för att få bort proteinet. som annars bränner fast.
Rekommenderar diskmedel och scotchbrite för keramiska.
Aldrig stålull.
Bäst är väl annars gjutjärn men i vardagsbruk kan det bli lite tungt, och kräver mer underhåll.

Over and out.
Citera
2016-11-28, 06:56
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe


Bäst är väl annars gjutjärn men i vardagsbruk kan det bli lite tungt, och kräver mer underhåll.

Over and out.
Tungt är en sak, mer underhåll en annan.
Tyngden kan ibland vara en fördel då stekpannan står still när man rotar runt i den men en nackdel om man är svag i musklerna eller har dåliga handleder.
Men mer underhåll, hur menar du då?
Jag har haft gjutjärn i 40 år och underhållet är minimalt. Jag vaskar ur den med varmt vatten och diskborste. Om något inte släpper tar jag bort det med en degskrapa. Ser järnet torrt och tråkigt ut stryker jag på lite olja, that's it.
Mer underhåll, på vad sätt?
Teflon har sina fördelar, men också nackdelar.
Teflon är en förbrukningsvara, gjutjärn är outslitligt (näst intill).
Teflon är ömtålig, gjutjärn oförstörbart (näst intill)
Med teflon avser jag inte bara materialet Teflon utan alla släpp-lättbehandlingar.
__________________
Senast redigerad av Karon58 2016-11-28 kl. 07:00.
Citera
2016-11-28, 07:04
  #39
Medlem
Lunkan99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men hur var det nu, var inte teflonbeläggning cancerframkallande?

Jo, det sägs så. Jag använder enbart gjutjärnspannor för säkerhets skull.


http://www.vaken.se/varning-for-teflon/

Edit, även jag köpte den vita keramiska stekpannan och den var ok i början men som TS beskrev, den fungerar bara ett tag.
__________________
Senast redigerad av Lunkan99 2016-11-28 kl. 07:07.
Citera
2016-11-28, 10:45
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Nonstick måste diskas med diskmedel för att få bort proteinet. som annars bränner fast.
Rekommenderar diskmedel och scotchbrite för keramiska.

Tillverkaren av min keramiska stekpanna avråder från scotchbrite och andra slipande saker. De rekommenderar en mjuk svamp.
Citera
2016-11-29, 16:26
  #41
Medlem
Den vita scotchbriten är helt ok på keramisk yta. Och den behövs egentligen bara på kanterna och utsidan.
Ingen har visat att teflon ger cancer eller har andra hälsoeffekter - isf skulle den inte vara tillåten.
Däremot förstör man teflonet när man överhettar pannan, som när man gör pannkakor.
Där är keramisk eller gjutjärn bättre.

Enda problemet jag haft med coops keramiska är att den flatbottnade slår sig.
Annars funkar de bra efter några månader.
__________________
Senast redigerad av priffe 2016-11-29 kl. 16:32.
Citera
2017-03-23, 09:15
  #42
Medlem
japanskbruds avatar
vad använder såna där streetfood kockar i asien? vilket material är i deras stekbord? Bränna fast existerar inte .. ändå steker dom massor med skit på hög värme, och enorma pannkakor.. och jättelite fett
Citera
2017-04-18, 12:10
  #43
Medlem
Får ansluta mig till klubben.

Köpte en sån här panna (med vit beläggning) på Coop för att ha speciellt till att steka fisk och ägg. Funkade jättebra första året men jag märker nu efter 2 år att jag måste ha mycket olja för att det inte ska fastna.

Å andra sidan var den inte så dyr så jag skulle kunna tänka mig att köpa en ny om dom säljer ut med extrapris.
Citera
2017-04-27, 10:31
  #44
Medlem
japanskbruds avatar
är det någon som äger en "professionell" nonstick-panna? Skulle va intressant och se hur länge en för 2500 spänn håller jämfört med 400kr-coop/öb
Citera
2017-04-29, 10:33
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
är det någon som äger en "professionell" nonstick-panna? Skulle va intressant och se hur länge en för 2500 spänn håller jämfört med 400kr-coop/öb

man behöver inte betala dyra pengar för en bra nonstick. har använt min ILAG-keramiska i flera år, helt suverän. köpt på lidl för 200 kr. den har tjock botten och vit keramisk beläggning. nyckeln är att välja en tjockbottnad som klarar minst 250C, inte steka på högsta värmeinställningen och sen diska så att ingen protein eller stärkelse fastnar i beläggningen

tefal preference är också billig och bra, kostar kanske 3-400 kr

scanpan, som nämnts, är bra grejer liksom gastrolux

jag använder både nonstick och gjutjärn, till olika ändamål, och hanterar dom olika
Citera
2017-08-07, 00:01
  #46
Medlem
Uppföljning

efter någon månad var det svårt eller omöjligt att få bort beläggningen på pannan

Sen blev det sprickor och till slut flagor i emaljen

så livslängden blev i slutänden något sämre än för teflonpannor

Har övergått till dels en kinesisk wok i ren plåt utan beläggning, samt en gammal gjutjärnspanna ärvd av mormor
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback