Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-14, 09:47
  #1
Medlem
_Dante_s avatar
Jag köpte för en tid sedan en stekpanna med keramisk beläggning på Coop Forum och den håller Verkligen Inte Måttet! Tidsmässigt känns det som att den fortfarande befinner sig i sin linda gällande vad man räknar med livslängden på en stekpanna. - Men! - Den är nu efter sparsamt användande redan död och släpper maten sämre än en gammal gjutjärnspanna utan stekfett!

I affären vid köptillfället såldes den med en sån där informativ film på en bildskärm där den Lovordades "som en fantastisk tålig och hållbar panna", på filmen fick man se när de hällde smält plast i pannan som sedan lätt som en plätt sedan släppte pannan! Den kändes rejäl och verkade vara av bra kvalitet när man höll den i handen och keramiken var vit med knottror i botten.
Jag tror t.om att det sades att den tålde metallredskap (vilket jag själv ALDRIG använt utan bara plastredskap som vore det en teflonpanna)

Vidare har jag även enbart diskat den varsamt med vanlig disk-borste så skötseln av pannan borde vara den bästa tänkbara för ett lång liv i köket, - Men icke!
Pannan var till en början bra men snart nog började det bränna fast och det var svårt att få rent den vita beläggningen och nu fastnar maten värre än jag kunde föreställa mig att det kunde göra i en stekpanna, TROTS massor av olja i pannan! "Stek UTAN matfett" var parollen när den såldes vilket jag i dag ser som det största skämtet jag någonsin hört!
Grejen är den att pannan (förutom en viss missfärgning) för ögat ser rätt bra ut i beläggningen, men, den har blivit totalt oduglig att steka med!
Det känns ungefär som att den var sprayad med något mirakelmedel när den var ny, för att sedan snabbt chansera till värdelöst skräp!

Jag tror köpet av denna produkt är det jag varit mest missnöjd med under hela mitt liv som konsument om man ser till vad man fick för pengarna och med vilka lögner den såldes med!

Köp inte denna skiten!
__________________
Senast redigerad av _Dante_ 2016-07-14 kl. 09:49.
Citera
2016-07-14, 09:55
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Vad säger tillverkaren om det här?
Citera
2016-07-14, 10:08
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Så en enligt utsagt otroligt bra stekpanna som säljs på Coop Forum medels en infomercial snurrandes på en bildskärm är inte bra? Haka tappad.

Skämt åsido har jag misstänkt detta. Tack för tråden och informationen.
Citera
2016-07-14, 10:43
  #4
Medlem
Jag har avverkat ett antal belagda stekpannor. Alla är, efter en tid mer eller mindre värdelösa oavsett hur man behandlar dem. Gjutjärn är så klart bäst men för tungt för svaga händer som sambons t.ex.
Men för ett år sedan hittade jag denna "light gjutjärn" som faktiskt är oerhört bra.
Jag rekommenderar verkligen denna.
http://www.kitchentime.se/sv/p/ultra...gjutjarn-28-cm

Är man lite ovan vid lätt gjutjärn så kolla denna video från tillverkaren av stekpannan.

https://www.youtube.com/watch?v=y8krggFe1l8
Citera
2016-07-14, 10:44
  #5
Medlem
Har du reklamerat den och vad sa de då?
Citera
2016-07-14, 10:51
  #6
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vad säger tillverkaren om det här?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har du reklamerat den och vad sa de då?



Nej jag har inte haft nån kontakt med vare sig säljare eller tillverkaren. Garantin är väl på ett år och den tiden har passerat och något kvitto har jag inte kvar.
Jag ville bara varna andra för denna undermåliga produkt. Har bekanta som köpte samma stekpanna och de är lika missnöjda som jag då de upplever samma sak.
Citera
2016-07-14, 11:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Nej jag har inte haft nån kontakt med vare sig säljare eller tillverkaren. Garantin är väl på ett år och den tiden har passerat och något kvitto har jag inte kvar.
Jag ville bara varna andra för denna undermåliga produkt. Har bekanta som köpte samma stekpanna och de är lika missnöjda som jag då de upplever samma sak.

Reklamationsrätten för ursprungsfel är tre år enligt KKL. Garanti är en utfästelse säljaren gör och krävs inte av någon lag, och kan därmed ha olika längd.
Citera
2016-07-14, 11:09
  #8
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myckettveksam
Jag har avverkat ett antal belagda stekpannor. Alla är, efter en tid mer eller mindre värdelösa oavsett hur man behandlar dem. Gjutjärn är så klart bäst men för tungt för svaga händer som sambons t.ex.
Men för ett år sedan hittade jag denna "light gjutjärn" som faktiskt är oerhört bra.
Jag rekommenderar verkligen denna.
http://www.kitchentime.se/sv/p/ultra...gjutjarn-28-cm

Är man lite ovan vid lätt gjutjärn så kolla denna video från tillverkaren av stekpannan.

https://www.youtube.com/watch?v=y8krggFe1l8

Jag har haft - och har teflonpannor som hållit och fungerat bra en ansenlig tid innan man behövt köpa någon ny. Självklart går det inte att jämföra med en bra gjutjärns-panna men jag har varit nöjd med mina med teflonbeläggning.
Men den här keramiska var ett skämt med tanke livlängd och presterande.

Edit: Jag vet inte om de säljer andra keramiska stekpannor men den Jag åsyftar är av märket star cuisine
http://rpdemoprodukter.se/index.php?...oller=category
__________________
Senast redigerad av _Dante_ 2016-07-14 kl. 11:45.
Citera
2016-07-14, 11:39
  #9
Medlem
Kalle81s avatar
men gå och byt pannan då vd fan är problemet ""oj jag har inte kvar kvittot""" det skiter jag i allt kan bytas, kan byta utan kvitto, utan produkt utan nånting, ring kundtjänst nu!!!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2016-07-14, 11:54
  #10
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
men gå och byt pannan då vd fan är problemet ""oj jag har inte kvar kvittot""" det skiter jag i allt kan bytas, kan byta utan kvitto, utan produkt utan nånting, ring kundtjänst nu!!!!!!!!!!!!!!!!


Brukar du verkligen byta grejer utan att ha nån produkt att byta med?
Du är min idol från och med i dag isf.

Sen vill jag inte "byta" denna. Det föreligger inte vara något tillverkningsfel eller måndagsexemplar på min panna utan den är så över lag. Den håller vad den lovar ett litet, litet, tag, innan den blir helt kass, så man kan inte anklaga dem för falsk marknadsföring och nån tidsangivelse hur länge man kan använda pannan innan allt bränner fast lovade de inte.
Citera
2016-07-14, 12:01
  #11
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Dante_
Brukar du verkligen byta grejer utan att ha nån produkt att byta med?
Du är min idol från och med i dag isf.

Sen vill jag inte "byta" denna. Det föreligger inte vara något tillverkningsfel eller måndagsexemplar på min panna utan den är så över lag. Den håller vad den lovar ett litet, litet, tag, innan den blir helt kass, så man kan inte anklaga dem för falsk marknadsföring och nån tidsangivelse hur länge man kan använda pannan innan allt bränner fast lovade de inte.

Jag med byta menar jag pengar tillbaka.

Du kan och bör självklart byta denna, produktutvecklarna måste få veta att de har misslyckats. Ingen normal människa utvecklar en produkt som har en funktion ett litet litet ta, om det nu inte är en engångsprodukt.

Eftersom du har kvar pannan är det bara att förklara problemen för Coop och få pengarna tillbaka. Det jag brukar göra är att maila till kundtjänst först. då får jag antingen pengar direkt av dem, eller så ber de dig gå till affären och byta, då har du med dig pengar. Jag har bytt ut jeans för att de blev uttvättade snabbare än vad jag tänkt mig.

Om du tycker det är jobbigt så är det iallafall inte jobbigare än att skriva den här tråden.

Har du en länk som visar vilken produkt det är så ska jag själv skriva till coop i samma ärende jag behöver pengar.
Citera
2016-07-14, 12:04
  #12
Medlem
ps870s avatar
Jag köpte en på ICA, säkert samma märke. Använde mindre än 10 gånger innan jag kom fram till att den passar bättre i metallåtervinningen än på en spis.
Skräp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback