Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-14, 05:10
  #1
Medlem
Som ni kan se på bilden nedan dippar mitt nät till 0 för att sedan återhämta sig och repetera. Varför händer detta? Spelar ingen roll om jag använder wifi eller kabel, sker samma sak.

http://i.imgur.com/KijD0Ma.png

Det rör sig om en LB-LINK BL-WDR3750 har fiber.
Citera
2016-07-14, 07:41
  #2
Medlem
Lite för lite info...

Hur länge?
Hur ofta?
Vad visar BBK i normala fall?
Vad visar BBK vid dipp (om du hinner)?

OS-version i datorn?

Vilket abb. har du tecknat? Med IP-TV också?



( BBK = bredbandskollen.se )
Citera
2016-07-15, 09:36
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Vad visar grafen? Temperatur på moderkortet? Nätets planetära utbredning? HAARP?

Skriv vad grafen mäter! Vi kan inte ens gissa vad felet är.
Citera
2016-07-15, 20:48
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
HAARP?

Äntligen bevis för chemtrails?

Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Som ni kan se på bilden nedan dippar mitt nät till 0 för att sedan återhämta sig och repetera. Varför händer detta? Spelar ingen roll om jag använder wifi eller kabel, sker samma sak.

http://i.imgur.com/KijD0Ma.png

Det rör sig om en LB-LINK BL-WDR3750 har fiber.

Så där brukar det se ut när man streamar video och det är fullt normal.

Märker du på något annat sätt att det inte funkar? Hur ser en 5 min ping ut?
Citera
2016-07-15, 21:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad visar grafen? Temperatur på moderkortet? Nätets planetära utbredning? HAARP?

Skriv vad grafen mäter! Vi kan inte ens gissa vad felet är.
Hade du spenderat mer än en sekund och verkligen tittat på grafen hade du sett att det står mb och kb högst upp, alltså hastighet. Längst ner står tidpunkten, det händer varje 30 sekunder eller något.

För övrigt får jag återkomma med med information när jag är hemma om någon vecka.
__________________
Senast redigerad av imsmarter 2016-07-15 kl. 21:49.
Citera
2016-07-15, 21:49
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop


Märker du på något annat sätt att det inte funkar? Hur ser en 5 min ping ut?
Grafen är från bitcomet och visar hastigheten på en nedladdning över några minuter.
Citera
2016-07-15, 22:41
  #7
Medlem
hasenfrasens avatar
100 Mbit på switch-portarna, det berättar att routern är en low-low end typ av router. Att NAT'ningen inte tål många samtidiga anslutningar utan att starta om beror på att mjukvaran är buggig. Köp en bättre router av lite mer känt fabrikat.

Deras firmware är från 2014-11-19, kompilerades 2015-11-26 samt dokumentationen är från 2016-02-20. Det finns inga äldre eller nyare versioner, då vet man att de förmodligen aldrig någonsin kommer att släppa en fw-uppdatering.
Citera
2016-07-15, 23:05
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Grafen är från bitcomet och visar hastigheten på en nedladdning över några minuter.

Alltså någon form av torrents? Det är verkligen en urusel hälsomätare för en fiberlina. Inte ens i de bästa fallen kan man hålla en konstant hastighet. Den sjunker till noll med jämna mellanrum. Ladda ner en 4 GB dist från Sunet och återkom.

Den som vet hur torrents fungerar, och översätter man själva ordet får man faktiskt en bra vägledning, inser att när en seeder har slut på slots och din chunk är överförd blir det en paus. Ibland hinner en annan ta över men inte alltid.
Citera
2016-07-16, 05:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Alltså någon form av torrents? Det är verkligen en urusel hälsomätare för en fiberlina. Inte ens i de bästa fallen kan man hålla en konstant hastighet. Den sjunker till noll med jämna mellanrum. Ladda ner en 4 GB dist från Sunet och återkom.

Den som vet hur torrents fungerar, och översätter man själva ordet får man faktiskt en bra vägledning, inser att när en seeder har slut på slots och din chunk är överförd blir det en paus. Ibland hinner en annan ta över men inte alltid.
Laddar ner flera torrents samtidigt. Alla krashar till 0 i nedladningshastighet för att sedan studsa upp igen som du ser.
Citera
2016-07-16, 05:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
100 Mbit på switch-portarna, det berättar att routern är en low-low end typ av router. Att NAT'ningen inte tål många samtidiga anslutningar utan att starta om beror på att mjukvaran är buggig. Köp en bättre router av lite mer känt fabrikat.

Deras firmware är från 2014-11-19, kompilerades 2015-11-26 samt dokumentationen är från 2016-02-20. Det finns inga äldre eller nyare versioner, då vet man att de förmodligen aldrig någonsin kommer att släppa en fw-uppdatering.
Måste vara detta. Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback