2023-09-21, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Pengar urholkas, sätt era miljoner i stabila aktier eller fonder.
Självklart har jag mina pengar i stabila aktier
Citera
2023-09-21, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Självklart har jag mina pengar i stabila aktier

Klokt, ser mina fonder är minimalt påverkade av konjunkturen just nu. Trots jag har en lite högre riskprofil. Sover gott på nätterna dessutom.
Citera
2023-09-22, 07:40
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Tål du inte sanningen?
Ränta på 4% och inflation på 6%, förstår du inte att dina pengar försvinner då?

Om man har tio miljoner på sparkontot i ett år medans bostafspriserna sjunker så man får kåken 10% biligare så har man ju hedgat inflationen.
Citera
2023-09-22, 15:19
Medlem
Definiera rik. Finns olika definitioner och vad som anses. Jag ser en rik person som någon som kan leva och bo som han vill resten av livet utan att ens tänka på vad som finns på bankkontot om han inte gör allt för stora utsvävningar.
Citera
2023-09-22, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Definiera rik. Finns olika definitioner och vad som anses. Jag ser en rik person som någon som kan leva och bo som han vill resten av livet utan att ens tänka på vad som finns på bankkontot om han inte gör allt för stora utsvävningar.

Problemet är att med den definitionen är det väldigt få som är rika. Ju mer pengar man har, desto större drömmar får man. Har du en villa för 20 miljoner, så kan du ge dig fan på att du sneglar på de för 40 miljoner osv. Bor man då som man vill? Att vara rik handlar lika mycket om att ha en del pengar, som att ha sinnesfrid och vara nöjd med vad man har. Med typ 10-15 miljoner kan du enligt mig leva ett bekymmersfritt liv.
Citera
2023-09-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Problemet är att med den definitionen är det väldigt få som är rika. Ju mer pengar man har, desto större drömmar får man. Har du en villa för 20 miljoner, så kan du ge dig fan på att du sneglar på de för 40 miljoner osv. Bor man då som man vill? Att vara rik handlar lika mycket om att ha en del pengar, som att ha sinnesfrid och vara nöjd med vad man har. Med typ 10-15 miljoner kan du enligt mig leva ett bekymmersfritt liv.
tror TS tänker på rik på tillgångar och pengar och inte på sinnesfrid även om det såklart är en stor del för många också.
Som sagt alla vi har olika definition på vad rik är.
Citera
2023-09-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
tror TS tänker på rik på tillgångar och pengar och inte på sinnesfrid även om det såklart är en stor del för många också.
Som sagt alla vi har olika definition på vad rik är.

Du missade nog poängen i mitt inlägg. Du kan känna dig fattig med 100 miljoner, om dina drömmar är att köpa saker i miljardklassen. Om man vill diskutera på ditt sätt så måste man specificera en summa för när man är rik.
Citera
2023-09-22, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Du missade nog poängen i mitt inlägg. Du kan känna dig fattig med 100 miljoner, om dina drömmar är att köpa saker i miljardklassen. Om man vill diskutera på ditt sätt så måste man specificera en summa för när man är rik.
Behövs inte då i mitt scenario så är man nöjd med det man har och har "funnit" sin plats helt enkelt och vill inte ha större eller mer.
Citera
2023-09-23, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Om man har tio miljoner på sparkontot i ett år medans bostafspriserna sjunker så man får kåken 10% biligare så har man ju hedgat inflationen.
Bor du i tält under tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in