Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-26, 06:45
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Måste du använda Eclipse?
Är du student lär du kunna få tillgång till ett par bra alternativ främst Visual Studio(finns även gratisversion) eller Clion(även där en gratisversion).
Annars kanske NetBeans som är lite mer lätthanterligt passa.
I detta fallet ville jag bara prova om mitt program var "riktig" c++ och kanske testa lite nya funktioner i språket (visual studio brukar ju släpa efter med nåt år). Vill egentligen ha visual studio med alla schysta stöd som finns där (intellisense, autoformatering, kortkommando för att byta mellan .h och .cpp filen, automatiskt byta namn på variabler, implemenetera saker automatiskt m.m.) fast kunna välja kompilator själv, clang, g++, ... Har inte testat Netbeans/ CLion, stämmer nån in? Helst windowsprogram men om det finns något bara till linux kan jag testa det med och fixa virtuellt eller dual boot.
__________________
Senast redigerad av trekantshatt 2017-01-26 kl. 06:50.
Citera
2017-01-26, 16:23
  #14
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
I detta fallet ville jag bara prova om mitt program var "riktig" c++ och kanske testa lite nya funktioner i språket (visual studio brukar ju släpa efter med nåt år). Vill egentligen ha visual studio med alla schysta stöd som finns där (intellisense, autoformatering, kortkommando för att byta mellan .h och .cpp filen, automatiskt byta namn på variabler, implemenetera saker automatiskt m.m.) fast kunna välja kompilator själv, clang, g++, ... Har inte testat Netbeans/ CLion, stämmer nån in? Helst windowsprogram men om det finns något bara till linux kan jag testa det med och fixa virtuellt eller dual boot.
Nuförtiden är Visual Studio hyfsat med i leken.
Citera
2017-01-27, 07:16
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Nuförtiden är Visual Studio hyfsat med i leken.
visual studio är ju så förlåtande när det är kod som inte används. Vilket suger, man tror allt är fine and dandy, sen när man använder koden i main spottar den ur sig felmeddelanden helt plötsligt. Jag vill också kunna kompilera med valfri kompilator och det har jag inte sett visual studio göra, har sett en clang flik men tror inte man får välja valfritt. Så vore gott med en IDE som kan göra det. Annars får jag väl försöka lära mig emacs eller vim igen *pust*.
Citera
2017-01-27, 07:29
  #16
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
visual studio är ju så förlåtande när det är kod som inte används. Vilket suger, man tror allt är fine and dandy, sen när man använder koden i main spottar den ur sig felmeddelanden helt plötsligt. Jag vill också kunna kompilera med valfri kompilator och det har jag inte sett visual studio göra, har sett en clang flik men tror inte man får välja valfritt. Så vore gott med en IDE som kan göra det. Annars får jag väl försöka lära mig emacs eller vim igen *pust*.
Då ska du ju använda cmake.
Citera
2017-02-03, 22:18
  #17
Medlem
Brukar själv använda mig av Code::Blocks. Lite simplare gränssnitt än VS men är modulärt och tillåter användning av vilken kompilator som helst.
Citera
2017-02-05, 11:40
  #18
Medlem
dMobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trekantshatt
visual studio är ju så förlåtande när det är kod som inte används. Vilket suger, man tror allt är fine and dandy, sen när man använder koden i main spottar den ur sig felmeddelanden helt plötsligt. Jag vill också kunna kompilera med valfri kompilator och det har jag inte sett visual studio göra, har sett en clang flik men tror inte man får välja valfritt. Så vore gott med en IDE som kan göra det. Annars får jag väl försöka lära mig emacs eller vim igen *pust*.
Varför skulle du behöva lära dig emacs eller vim? Makes no sense.

De ger i grunden inget mer än en editor och det har du ju redan. Hur som helst vill jag rekommendera sublime, som är smidig i många händseenden! Atom är också populärt nu för tiden har jag hört.
Citera
2017-02-07, 06:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Varför skulle du behöva lära dig emacs eller vim? Makes no sense.

De ger i grunden inget mer än en editor och det har du ju redan. Hur som helst vill jag rekommendera sublime, som är smidig i många händseenden! Atom är också populärt nu för tiden har jag hört.
Det var en editor som jag efterfrågade :-) En editor där man kan kalla på cmake eller något annat byggsystem.
Citera
2017-07-13, 19:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av splitface
Måste du använda Eclipse?
Är du student lär du kunna få tillgång till ett par bra alternativ främst Visual Studio(finns även gratisversion) eller Clion(även där en gratisversion).
Annars kanske NetBeans som är lite mer lätthanterligt passa.

CodeBlocks kör jag för C.. kostar gratis och är smidigt..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback