Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-13, 11:45
  #1
Medlem
Byxfuckers avatar
Har en MSI-laptop som inte får tillräckligt med ström.
Det är en gammal rackare (3+ år) så det är inte så konstigt att det strular.

Sladden är det inget fel på (fick detta mätt på Kjell o Co med multimeter, inga fel) så jag är ganska övertygad om att det är själva "laddningsuttaget"/ingången där man sätter in strömkabeln som strular.

Garantin har löpt ut och jag har ingen lust att skicka datorn till support då jag har fått beskedet att kostnaden för deras felsökning + reparation skulle gå på ca 4500 - 5500 kr.

Min fråga är därför: Finns det några bra och billiga reparatörer i Stockholmsområdet?
I första hand måste jag ju veta om det är själva uttaget eller inte, om uttaget är integrerat (påverkar om det ens är värt att laga). Just av den anledningen vill jag ha tag på en reparatör som inte tar extrema summor för att endast felsöka och konstatera vad som behöver göras.
Citera
2016-07-13, 11:46
  #2
Medlem
scarlots avatar
Det är väldigt sällan värt att laga elektronik, speciellt inte när dom har några år på nacken. Tyvärr!
Det bör finnas gott om ställen som reparerar dock, så kanske värt en titt.
Citera
2016-07-13, 14:06
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Har du testat att köra datorn utan batteriet, alltså endast med nätverkskabeln? Hade samma problem som dig med en MSI nämligen, och då var det batteriet som strulade. Körde jag enbart med nätverkskabeln så funkade det, så jag köpte ett nytt batteri och sedan funkade allt som vanligt.

Annars så finns det en reparatör vid Brommaplan som är billig. Hur duktig han är vet jag ej personligen, men enligt en kamrat så är han ok. Dataking heter butiken iaf.
Citera
2016-07-13, 15:31
  #4
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Har du testat att köra datorn utan batteriet, alltså endast med nätverkskabeln? Hade samma problem som dig med en MSI nämligen, och då var det batteriet som strulade. Körde jag enbart med nätverkskabeln så funkade det, så jag köpte ett nytt batteri och sedan funkade allt som vanligt.

Annars så finns det en reparatör vid Brommaplan som är billig. Hur duktig han är vet jag ej personligen, men enligt en kamrat så är han ok. Dataking heter butiken iaf.

Visstja, glömde nämna att plasten runt uttaget på datorn har smält (blir galet varmt nu för tiden).
Dessutom fungerar inte datorn alls om man endast kör på sladd, utan batteri dvs.

Får väl kolla med butiken på brommaplan, tackar för tipset
Citera
2016-07-13, 16:29
  #5
Medlem
x12s avatar
Beskrivningen indikerar att det är en sprucken lödning, men att plasten smält är verkligen inte bra. Förutom brandfara så kan det ha resulterat i större skador inne i datorn.

Oftast räcker det med att löda fast kontaktstycket, väldigt vanligt att det lossnar pga man bryter i kontakten, men den smälta plasten indikerar att det kan vara mer som behöver åtgärdas. Extra strul om kontaktstycket smält fast i chassiet.

Nån som klarar smd-lödning och har hyggligt bra utrustning bör kunna fixa själva lödmomentet på en minut om det inte är nåt mer skadat, men att få ur moderkortet för att komma åt att löda, det kan ta betydligt längre tid, plus att det ska monteras ihop igen och provköras. Kan tillkomma byte av nån mer pryl därinne som eventuellt är värmeskadad. Är moderkortet skadat, ledningsbanor mm, då är det nog msi's pris som gäller. Det ser man inte förrän allt är isärtaget.

Att msi debiterar 5000 för det innebär att de nog inte ens gör ett försök att reparera nåt, de byter hela moderkortet rakt av, det är väl deras sätt att kunna lämna en prisuppgift utan att behöva skruva isär och felsöka först.
Citera
2016-07-17, 21:54
  #6
Medlem
Bytt powerjack på ett flertal rog maskiner med detta symptom och överhettar den är det med ganska stor säkerhet gpu som fått ta stryk , men bara skruva isär och byt jack, du hittar dessa på bla ebay och du behöver inte någon speciell utrustning bara lödpenna, avlödningsfläta och lite lödtenn.

Har banorna brunnit av går det också fixa, med tunn isolerad kopplingstråd, så tillvida att dessa banor är ytliga
__________________
Senast redigerad av peckapecan 2016-07-17 kl. 21:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback