Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-13, 02:57
  #1
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Tjena,

Ligger sömnlös delvis pga att inte kan släppa att jag idag tappade årets troligtvis största gädda. Är ingen erfaren fiskare, får ett ryck emellanåt och fiskar varje dag i en månad och sedan dött i ett år. Hur som stod jag idag med tjejen och jiggade lite efter abborre. På måfå hittar vi som en flodliknande del i sjön med mycke sten, undervegation och vass. Vattnet var ca 1-1.5m djupt så drog ett perfekt kast under ett träd och direkt högg den. En stor jävel på ca en meter och säkert upp emot 6-7kg. En otrolig kämpe som nästan knäckte mitt ul-spö med en twintail med liten krok på.

För att göra en lång historia kort så hade jag skitit i tafs eftersom borrar sällan biter av linan och i ett sista ordentliga ryck när han var påväg upp på stranden bet han av linan.

Sitter nu och undrar om ett litet jigg med en 3-4cm krok som satt i mungipan kommer att ta kål på den här gäddan. Kör alltid c&r och har dåligt samvete över att eventuellt ha dödat den här fina fisken. Vill gärna att så fina exemplar ska få leva vidare så att andra också får chansen att uppleva lite större gäddor.

Så, överlever gäddan detta tro?
Citera
2016-07-13, 03:51
  #2
Medlem
Jag skulle tro att gäddan överlever. Sedan kan kroken rostas sönder men vete fan hur lång tid det tar.
Gäddan ligger nog i sin säng nu med en jävla ångest och ingen vård finns till hands.
Citera
2016-07-13, 04:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Tjena,

Ligger sömnlös delvis pga att inte kan släppa att jag idag tappade årets troligtvis största gädda. Är ingen erfaren fiskare, får ett ryck emellanåt och fiskar varje dag i en månad och sedan dött i ett år. Hur som stod jag idag med tjejen och jiggade lite efter abborre. På måfå hittar vi som en flodliknande del i sjön med mycke sten, undervegation och vass. Vattnet var ca 1-1.5m djupt så drog ett perfekt kast under ett träd och direkt högg den. En stor jävel på ca en meter och säkert upp emot 6-7kg. En otrolig kämpe som nästan knäckte mitt ul-spö med en twintail med liten krok på.

För att göra en lång historia kort så hade jag skitit i tafs eftersom borrar sällan biter av linan och i ett sista ordentliga ryck när han var påväg upp på stranden bet han av linan.

Sitter nu och undrar om ett litet jigg med en 3-4cm krok som satt i mungipan kommer att ta kål på den här gäddan. Kör alltid c&r och har dåligt samvete över att eventuellt ha dödat den här fina fisken. Vill gärna att så fina exemplar ska få leva vidare så att andra också får chansen att uppleva lite större gäddor.

Så, överlever gäddan detta tro?
Lugnt.
De skrapar av sig.
Citera
2016-07-13, 04:26
  #4
Medlem
troligtvis överlever gäddan. Tycker man ska släppa i alla gäddor man fångar så en annan kan få uppleva känslan och eventuellt växa upp sig till gammalgäddan ;D

farmor ber om gädda av mig för sina gäddbullar men nej hon får klara sig utan från mig
Citera
2016-07-13, 06:56
  #5
Medlem
Troligtvis lossnar kroken med tiden särskilt om det var en enkelkrok. Har varit med om en stor gädda på 8-9 kg som högg vårt drag samtidigt som den redan hade en gammal wobbler i munngipan.
Citera
2016-07-13, 10:00
  #6
Medlem
xposures avatar
Gäddan överlever nog garanterat.
Den kommer även att impa på alla kidsen i sjön med sin nya flashiga piercing.
Citera
2016-07-13, 11:58
  #7
Medlem
Nicke1234s avatar
Gäddan klarar sig fint, oroa dig inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback