Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-12, 20:41
  #1
Medlem
Tog nyss kandidatexamen i ekonomi och ska på intervju i veckan som ekonomiassistent. Har inte tidigare jobbat som ekonomiassistent men har erfarenhet av bankarbete vilket kanske inte är så mycket till fördel vid löneförhandlingen. Tjänsten är via ett bemanningsföretag som redan har avslöjat att lönen runt 23000. Jag berättade då att lönen inte är det viktigaste utan jag värdesätter arbetslivserfarenhet mer (vilket jag också gör). Men av nyfikenhet undrar jag nu om lönen är rättvis? Borde jag begära en högre lön om jag får tjänsten?
__________________
Senast redigerad av Daanne93 2016-07-12 kl. 20:59.
Citera
2016-07-12, 20:43
  #2
Avstängd
Får man fråga vilken skola du gick ut från, med vilka betyg och vad för övriga meriter/extrajobb samt ålder?
MVH

lön som ekonomiassistent ligger på 22-24 helt korrekt
Citera
2016-07-12, 20:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Får man fråga vilken skola du gick ut från, med vilka betyg och vad för övriga meriter/extrajobb samt ålder?
MVH

lön som ekonomiassistent ligger på 22-24 helt korrekt
Då det finns risk för att jag outar mig låter jag de frågorna stå obesvarade. Betyg och skola kan du säkert få en någorlunda uppfattning om baserad på denna tråd. Jag är mellan 20-25 år
Citera
2016-07-12, 21:01
  #4
Medlem
VonFanderblads avatar
Har du ingen utmärkande kompetens så är det en rimlig nivå.
Citera
2016-07-12, 21:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Har du ingen utmärkande kompetens så är det en rimlig nivå.
Hade egentligen hoppats på runt 25 000 men eftersom det är via bemanningsföretag så är det väl rimligt att lönen ligger lite lägre
Citera
2016-07-12, 23:25
  #6
Medlem
sqs avatar
Inte för att vara partydödare, men ekonomiassistenter brukar väl det inte erfordras en civilekonomutbildning till. En bekant till mig som jobbar som det har inte läst en poäng ekonomi ens på gymnasienivå och jobbar som det.
Citera
2016-07-12, 23:30
  #7
Medlem
Men va?!

En kandidatexamen i ekonomi och blir ekonomiassistent?! Bättre kan du väl?

Verkar som att du är lite lat med jobb sökandet och kanske var det på plugget också. Men grattis du har iaf en kandidat det har inte jag haha, !

Men, Kodjo du vet han på SR gick ju ekonomi på Södertörn och jobbade på Eastcapital med backoffice innan sin karriär som komiker och Radio pratare.

Kolla runt och titta lite efter bank jobb, du har ju tidigare erfarenhet med det. På finansinspektionen hittar du alla banker i Sthlm. Bara börja gräva och skicka CV och personligt brev. Ljug lite i CV:t att du på gymnasiet var engagerad i olika saker, hade företag osv. Ljug om att du under högskolan jobbade med Ekonomiadministration, googla termen och får lite insikt om vad det innebär.

Kom igen haffa ett bättre jobb. Men jobb är jobb det kan bli nice, en start iaf! Lycka till!
Citera
2016-07-12, 23:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Inte för att vara partydödare, men ekonomiassistenter brukar väl det inte erfordras en civilekonomutbildning till. En bekant till mig som jobbar som det har inte läst en poäng ekonomi ens på gymnasienivå och jobbar som det.

Det där betyder egentligen ingenting. Arbetsmarknaden är väldigt godtycklig.

Vissa personer har bra utbildning och har svårt att få jobb då dom kanske befinner sig i en tuff bransch. Andra personer har noll utbildning och får jobb för att dom har kontakter eller för att dom är trygga socialt. Det är så många faktorer som spelar in när en person får ett jobb.

Just nu är arbetsmarknaden pressad och det är nog inte ovanligt att 50-100 personer söker ett jobb som ekonomiassistent.
Citera
2016-07-12, 23:41
  #9
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Det där betyder egentligen ingenting. Arbetsmarknaden är väldigt godtycklig.

Vissa personer har bra utbildning och har svårt att få jobb då dom kanske befinner sig i en tuff bransch. Andra personer har noll utbildning och får jobb för att dom har kontakter eller för att dom är trygga socialt. Det är så många faktorer som spelar in när en person får ett jobb.

Just nu är arbetsmarknaden pressad och det är nog inte ovanligt att 50-100 personer söker ett jobb som ekonomiassistent.


Du har rätt. Samtidigt lär ju TS tjäna ganska mycket mer än ekonomiassistenter utan högskoleutbildning. Kan tänka mig att lönen ligger på typ 18 000 för folk med endast gymnasieutbildning.
Citera
2016-07-13, 01:20
  #10
Medlem
Con-artists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Inte för att vara partydödare, men ekonomiassistenter brukar väl det inte erfordras en civilekonomutbildning till. En bekant till mig som jobbar som det har inte läst en poäng ekonomi ens på gymnasienivå och jobbar som det.
Skiljer (minst) ett magisterår på TS som har en kandidat och en civilekonom...
Citera
2016-07-13, 01:21
  #11
Medlem
Marknaden är övermättad med personer med kandidat i ekonomi och juristexamen. Snart kommer det krävas att man har en master i ekonomi för ekonomiassistent.

Dessa två yrkesgrupper kommer att få det tufft i framtiden.

Förr räckte det med en grundskoleexamen för ekonomiassistent. Idag konkurrerar folk med kandidater i ekonomi om dessa jobb.

Ska det behövas 15 år i skolbänken för simpla arbetsuppgifter? Vad är nästa steg? Läkarutbildning för att torka rumpor?
Citera
2016-07-13, 06:51
  #12
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Du har rätt. Samtidigt lär ju TS tjäna ganska mycket mer än ekonomiassistenter utan högskoleutbildning. Kan tänka mig att lönen ligger på typ 18 000 för folk med endast gymnasieutbildning.


Det spelar sällan roll om arbetstagaren är utbildad doktor eller enbart har grundskoleutbildningen. Samma sak om man jobbar på burger king. Bara för att du läst några år på högskolan så har du fortfarande samma lön som dem som inte har pluggat alls.

Det ska till lite "högre" jobb för att utbildningsgrad ska påverka någonting men annars är det främst arbetslivserfarenhet som kan spela roll. Jag gör själv intervjuer och anställer folk. Erbjuder samma lön oavsett om det är en utbildad statsvetare eller någon som gått på grundskolan, det är okvalificerade tjänster.

Det vimlar av ekonomer så tycker ts ska vara väldigt glad för den här tjänsten, det är åtminstone lite mer meriterande än att behöva jobba i kassan eller som diskare eller telefonförsäljare som jag vet att ett antal ekonomer får göra efter sina tre-fyra år på högskolan/universitetet. Tycker 23 k låter som en helt ok lön. De kan oftast erbjuda vilken lön som helst.

Facket gör sällan något ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback