Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 20:51
  #73
Medlem
merkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I Nässjö avtäcktes i förra veckan en väggmålning av den argentinske konstnären Milu Correch, föreställande tre flickor som leker med masker. Flickorna har mörk hy.

Men SD-avdelningen i Nässjö uppskattar inte verket, och SD-politikern Mats Trägårdh har luftat sitt missnöje på Facebook: När beslutet togs att det skulle målas på fasaden tänkte jag att det kunde bli trevligt med ett motiv som speglade Nässjös själ, stadens historiska arv eller något som just är typiskt för Nässjö.

Trägårdh tycker järnvägen, idrotten samt några kända personer vore bättre motiv, och han muttrar något om de målade flickornas olämpiga hudfärg. Till P4 Jönköping säger han: Jag reagerade på att mörkhyade barn speglar Nässjös själ.

Facebookinlägget har resulterat i en lång debatt. I de flesta kommentarer får Trägårdh mothugg, kommentatorerna undrar hur hatisk det är möjligt att bli och råder honom att sprida kärlek i stället för hat. Det är den grövsta rasistiska attacken på ett konstverk i svensk samtidshistoria, dundrar Anders Rydell, Hallpressens kulturchef.

Trägårdh menar att han varit sarkastisk, och att man inte ska ta hans ord bokstavligt.

Ett "nätverk" betitlat Nässjö Tillsammans ordnade i söndags "kärleksbombning" av mästerverket. Ett 20-tal bombare ställde upp.

Mer läsning här:

Sverigedemokrat skapar debatt om väggmålning i Nässjö

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6470147

Vild debatt om väggmålningen
http://www.smt.se/article/vild-debatt-om-vaggmalning/

Efter SD:s kritik mot mörkhyade barn – Rydell: "Grov rasistisk attack"
http://www.vn.se/article/efter-sds-k...istisk-attack/

Har fått nog – De tänker bomba nya väggmålningen i Nässjö
http://www.hoglandsnytt.se/har-fatt-...ngen-i-nassjo/

Konstverk kärleksbombat efter SD-attack
http://www.etc.se/inrikes/konstverk-...fter-sd-attack

Kulturen - SD:s nya slagträ
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-13...ds-nya-slagtra

Vad anser ni andra - Nässjöbor inte minst - om målningen, Trägårdhs åsikter och de motreaktioner han utlöst? Själv tycker jag inte konstverket verkar speciellt kontroversiellt, och Trägårdhs "skämtsamma" funderingar känns sällsport onödiga. Han borde väl ha vetat vilka reaktioner hans yttrande skulle utlösa - utgick han från att all debatt i slutändan ändå bara gynnar SD, och att det därför inte spelar någon roll att han i debattens inledande skede får ta emot en massa skit?

Eller borde SD:s centralkommitté gå ut med direktiv till de lokala förmågorna, och råda dem att tänka sig för en smula innan de med liv och lust engagerar sig i grönköpingsaktiga kulturkonflikter? I det här skedet borde även SD-politiker på småländska höglandet ha viktigare frågor att ta itu med. På I&I finns det trådar som visar att inte ens denna landsända gått fri från mångkulturens avigsidor.

Finns det inte fler husväggar i Nässjö? Varför kan man inte måla både något som är relaterat till Nässjös historia och något helt annat?

Många konstnärer skulle säkert måla gratis, om de bara fick.
Citera
2016-07-30, 21:05
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merki
Finns det inte fler husväggar i Nässjö? Varför kan man inte måla både något som är relaterat till Nässjös historia och något helt annat?

Många konstnärer skulle säkert måla gratis, om de bara fick.

Det skulle vara helt ok med lite motiv här o där i alla städer, utom klotter/graffiti såklart.
Citera
2016-08-03, 23:25
  #75
Medlem
Tre av tre Nässjöbarn är alltså av Afrikanskt ursprung, målningen skildrar det moderna Nässjö?
Citera
2016-08-04, 00:02
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Tre av tre Nässjöbarn är alltså av Afrikanskt ursprung, målningen skildrar det moderna Nässjö?

Nope, endast SD-are (rasister) som påstått att det är så.
Citera
2016-08-04, 09:21
  #77
Moderator
Tinuviels avatar
Kanske borde man måla till ett par unga mörkhåriga vuxna till på den där väggmålningen samt en skräckslagen 13-åringen i mitten av klungan så får man den bild som i dagarna gjort Nässjö så känd:
(FB) Flickor 13 år trakasserade av gäng Nässjö C mitt på ljusa dagen ingen ingrep

Samt ett gäng passiva vuxna i periferin.

Kanske kan SD motionera om det.
Citera
2016-08-04, 09:28
  #78
Medlem
YP4XQs avatar
Klart de hjärntvättade blir väldigt upprörda. Såg ni inte på EU-dagens dag med bongotrummande negrer tex, vad har negrer egentligen att göra på EU dagen?!? EU = MENA's nya krigszon, de skall vara mörkt här, de måste vara negrer här. Se på reklamerna, i skolböckerna, på SVT Barnkanalen, "mångkultur och mångfald" på kommunerna och i läroplanerna och på statliga och fackliga utbildningar, överallt negrer och hur bra negrer och utlänningar är. Klart som fan de blir upprörda när någon ifrågasätter detta.
Citera
2016-08-06, 00:22
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Nope, endast SD-are (rasister) som påstått att det är så.
Men ni goda anti-rasister går ju i vanliga fall bananas när för mycket vithet inte representerar stadsbilden, landets befolkning, etc. Här har vi ju helt klart för mycket svarthet som inte representerar varken stadsbilden eller landets befolkning.
Citera
2016-08-06, 01:35
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Men ni goda anti-rasister går ju i vanliga fall bananas när för mycket vithet inte representerar stadsbilden, landets befolkning, etc. Här har vi ju helt klart för mycket svarthet som inte representerar varken stadsbilden eller landets befolkning.

Det är en jävla målning, thats it.
Jag (och dom flesta i hela landet) skiter fullständigt i vad motivet är.
Citera
2016-08-06, 02:40
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Det är en jävla målning, thats it.
Jag (och dom flesta i hela landet) skiter fullständigt i vad motivet är.
Ändå hade ni klagat om det varit en målning på tre vita barn i valfritt Afrikanskt land.
Citera
2016-08-06, 03:12
  #82
Medlem
LaaseUWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Kanske borde man måla till ett par unga mörkhåriga vuxna till på den där väggmålningen samt en skräckslagen 13-åringen i mitten av klungan så får man den bild som i dagarna gjort Nässjö så känd:
(FB) Flickor 13 år trakasserade av gäng Nässjö C mitt på ljusa dagen ingen ingrep

Samt ett gäng passiva vuxna i periferin.

Kanske kan SD motionera om det.

Med skratt blandad gråt, fick jag den målningen på hornhinnan.

Tio araber men bruna tänder som står runt ett blont flickebarn som med tårarna rinnande nedför kinderna i panik ser sig runt efter hjälp, men samtliga vuxna i periferin står med händerna i byxfickorna och med skam stirrar ner i marken.

I nuläget kanske det ser avlägset ut att en lokalpolitiker skulle visa upp denna bild som förslag på huruvida det skulle bättre skildra det moderna Nässjö. Men med den utveckling vi sett under senare tid så är det bara en tidsfråga innan förra nämnda lokalpolitiker skulle framstå som en hjälte för gemene man. Människor börjar bli rädda på riktigt nu, och det av en anledning.

Rasistkortet som för endast 5år sedan var en 9mm från en glock är numera att jämföra med en ärta skjutet ur ett ärtrör av en 7åring, det biter inte helt enkelt.

Jaja kalla mig för vad du vill, men är det inte dags att ta itu med problemen nu?
__________________
Senast redigerad av LaaseUW 2016-08-06 kl. 03:21.
Citera
2016-08-06, 03:45
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Ändå hade ni klagat om det varit en målning på tre vita barn i valfritt Afrikanskt land.

Vilka "ni"?
Varför skulle jag bry mig om vad som målas i Afrika?
Citera
2016-08-09, 15:02
  #84
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Ändå hade ni klagat om det varit en målning på tre vita barn i valfritt Afrikanskt land.

PK-människor gnäller ju på bilder på vita barn i Sverige!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback