2015-12-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Päronbollen
"Någon som har läst Alex Schulman och Sigge Eklunds bok Tid : livet är inte kronologiskt ? Spontant låter det som någon pretentiös halvbildad skit jag ej vill ödsla min tid på."

Touché. Så kan mitt omdöme i miniformat lyda. Läst den (eftersom jag fått den som gåva) och ja... det är Alex och Sigge uppsnärjda i sig själva och sin tid. En snyggt förpackad 40-årskris i kvadrat.

Ibland behöver man inte veta mer än så för att kunna fälla ett adekvat omdöme. Jag skulle kunna bli kvällstidningsjournalist.

Och visst fan är livet kronologiskt. Det kanske är bekvämt att intala sig själv att det inte är det om man befinner sig i en fyrtioårskris, eller om man mentalt är gymnasialt "filosofisk" trots att man är fullvuxen. Men det är en annan sak.
Citera
2015-12-08, 12:08
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellfkkd
Ibland behöver man inte veta mer än så för att kunna fälla ett adekvat omdöme. Jag skulle kunna bli kvällstidningsjournalist.

Har man lyssnat på deras podd (lyssnade första åren, men har slutat nu) vet man ju var nivån ligger, så jag VET att boken är som du beskriver utan att ha läst den, dvs " pretentiös halvbildad skit jag ej vill ödsla min tid på."

Deras , främst Sigge Eklunds fans är 36-åriga tjejkvinnor med yogaintresse och nån sorts personlig utveckling-andlighet. De som tycker Sigge är ett geni är folk som sprider "inspirational quotes" på Facebook. Sigge och Alex är som par riktigt korkade men på ett avvägt sätt. Därav populariteten bland svensson antar jag.
Citera
2015-12-28, 11:26
Medlem
Men hallååååååå! Ingen som vet mer om den storljugande Schulman frugan Anitha??
Jag har hört massor!

Hon har ju startat en podd. Hon har så gullig dvärgröst! Man hör på rösten att hon är dvärg. Varför har kortväxta så speciell röst? Är det något med stämbanden som också är litet?
Citera
2015-12-28, 11:36
Bannlyst
Vad har Alex S för diagnos? Narcisst? Har fått stryk någon gång på stan? Varför är han på tv? Vem gillar honom?
Citera
2015-12-28, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kiaaik
Jag har hört massor!

Hon har ju startat en podd. Hon har så gullig dvärgröst! Man hör på rösten att hon är dvärg. Varför har kortväxta så speciell röst? Är det något med stämbanden som också är litet?
Små stämband det är precis vad det är.
Citera
2015-12-28, 16:23
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiaaik
Jag har hört massor!

Storljugande? Har du några exempel?

Lyssna på henne i senaste podden "Livshjulet" så får du veta ett å annat. Bland annat att hon varit gift tidigare, levt på krediter och i kaos.
Citera
2015-12-28, 16:29
Medlem
iSees avatar
Har aldrig sett storheten i Alex krönikor och texter men den senaste om att besöka gravar vid juletid var som ett slag i magen.
Citera
2015-12-28, 16:40
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSee
Har aldrig sett storheten i Alex krönikor och texter men den senaste om att besöka gravar vid juletid var som ett slag i magen.
Jag har alltid tyckt att Alex skriver bra, och tycker även att det är det enda han bör ägna sig åt i offentligheten. Hans prettopolare Sigge vet jag dock inte alls vad han besitter för kvaliteér. Och Calle är en talanglös tönt som bör försvinna från offentligheten.
Citera
2015-12-28, 20:44
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag har alltid tyckt att Alex skriver bra, och tycker även att det är det enda han bör ägna sig åt i offentligheten. Hans prettopolare Sigge vet jag dock inte alls vad han besitter för kvaliteér. Och Calle är en talanglös tönt som bör försvinna från offentligheten.

Jag speglar dina åsikter till 100%. Kan dock tycka att Alex gör sig väl i podcasten, han drar rätt sköna storys på sitt gubbiga vis. Calle verkar typ rida på den "schulman-hype" som fanns för 8 år sedan utan att komma med något eget, helt ointressant snubbe om du frågar mig.
Citera
2015-12-28, 23:09
Medlem
Ronilles avatar
Fast det ha ju gått bra för Calle. Har skapade ju till exempel "Hard Hat" som såldes. http://www.dagensmedia.se/kommunikat...-group-6087805 Säljs ens bolag till MTG så borde man ju få en rejäl slant.
Citera
2015-12-29, 00:51
Medlem
bill claytons avatar
Ekonomiskt lider knappast Calle några kval.

Har han gått och blivit creative director på något fanzy PR-företag så måste det väl finnas någon glutta talang hos pojken.
Citera
2015-12-29, 01:35
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag speglar dina åsikter till 100%. Kan dock tycka att Alex gör sig väl i podcasten, han drar rätt sköna storys på sitt gubbiga vis. Calle verkar typ rida på den "schulman-hype" som fanns för 8 år sedan utan att komma med något eget, helt ointressant snubbe om du frågar mig.

Jag är inte lika imponerad. Visst, Alex besitter vissa kvaliteter som skribent, dock så blir det sällan bra eftersom han är så oerhört självcentrerad och melodramatisk. Det känns främst som att han själv är så övertygad om sin egen förträfflighet - om att han är en "bra skribent" - vilket genomsyrar hans texter och gör dem överdrivna.

Citat:
Ursprungligen postat av iSee

Jag har väldigt svårt för hans krönikor överlag. Som jag anförde ovan; det mesta han skrivet är självcentrerat, melodramatiskt samt även förbluffande naivt.

Nyligen skrev han en krönika om prinsessan Madeleines och Chris O'Neills intervju i Skavlan som kändes helt verklighetsfrånvänd: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21931934.ab
Fick mig att undra om det var samma program som vi sett. Extra ironiskt blir det hela med tanke på Alex och hans fru Amandas misslyckade intervju hos just Skavlan för några år sedan. Paret blottades i all sin ytlighet och självupptagenhet på ett föredömligt vis av skådespelaren Nikolaj Coster-Waldau som mer eller mindre tog över intervjun från Skavlan. (Tyvärr verkar det inte finnas något klipp tillgängligt men det hela var oförglömligt.) Känns därför bara som att Alex är bitter när han skriver något om programmet.
Ett annat bottenmärke var denna oerhört naiva krönika: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle21370290.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in