Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 03:59
  #1
Medlem
No6s avatar
Jag går ner i vikt för fullt och har ca 8 kg kvar till min idealvikt. Gått ner från ca 100 kg till ca 78 kg på ett halvår. Igår gjorde tjejen marsipan smält i choklad, galet gott och eftersom jag inte äter något sött normalt sett(lagt ner läsk, godis, chips och sånt skräp) så smakade det extra gott.

Gjordes på 1000g marsipan och 200g choklad. Jag åt inte allt, men nästan. Marsipan är 475kcal/100g och choklad och choklad 534kcal/100g så det är en hel del jag fått i mig om jag åt uppskattningsvis kanske 75-80% alltså 750g marsipan och 150g choklad. ca 4800 kalorier. Lägg därtill några måltider också. Tränade inte den dagen. Kan jag ha gått upp något? Hur påverkar det min viktnedgång?
Citera
2016-07-12, 04:16
  #2
Medlem
patriss avatar
Det gör inget, sålänge du inte gör det till en vana. Du kan ha en "cheatday" eller "cheat meal" dag nån dag i veckan. Men det där var verkligen i värsta laget.

Föresten. Det där med målvikt är inte så relevant egentligen. Kolla spegeln med jämna mellanrum istället. Vikten kan i vissa lägen vara missledande.
Citera
2016-07-12, 04:37
  #3
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Jag går ner i vikt för fullt och har ca 8 kg kvar till min idealvikt. Gått ner från ca 100 kg till ca 78 kg på ett halvår. Igår gjorde tjejen marsipan smält i choklad, galet gott och eftersom jag inte äter något sött normalt sett(lagt ner läsk, godis, chips och sånt skräp) så smakade det extra gott.

Gjordes på 1000g marsipan och 200g choklad. Jag åt inte allt, men nästan. Marsipan är 475kcal/100g och choklad och choklad 534kcal/100g så det är en hel del jag fått i mig om jag åt uppskattningsvis kanske 75-80% alltså 750g marsipan och 150g choklad. ca 4800 kalorier. Lägg därtill några måltider också. Tränade inte den dagen. Kan jag ha gått upp något? Hur påverkar det min viktnedgång?

Först och främst, stort grattis till din viktnedgång! =) Fantastisk resa, och din kropp kommer att tacka dig för en bättre hälsa!

Till din fråga; absolut ingenting! Om du har varit i ketos så bryts den, men annars påverkar detta ingenting mer än att du garanterat får ett extra högt blodsocker initialt. Du har vant kroppen vid mindre mat, och kroppen får en chock av detta. Men kroppen är otroligt anpassningsbar!

Låt inte detta förstöra något. Många som bantar/går på diet blir otroligt ledsna när det en dag faller för frestelsen och börjar tokfrossa. De blir deprimerade för att "de inte kunde hålla sig" och därför så känner de att de lika gärna kan "frossa imorgon med, och nästa dag, och nästa dag..." Och så är de tillbaka i de dåliga vanorna igen. Enbart på grund av att de från början hade EN enda frossardag.

Så grattis till viktnedgången, och grattis till den supersmarriga chokladdoppade marsipanen! =)
Du var värd den! Och den påverkar INGENTING, så länge du inte börja frossa var och varannan dag nu framöver.

Keep up the good work och lycka till på den fortsatta viktresan!
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2016-07-12 kl. 04:39.
Citera
2016-07-12, 06:58
  #4
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Det gör inget, sålänge du inte gör det till en vana. Du kan ha en "cheatday" eller "cheat meal" dag nån dag i veckan. Men det där var verkligen i värsta laget.

Föresten. Det där med målvikt är inte så relevant egentligen. Kolla spegeln med jämna mellanrum istället. Vikten kan i vissa lägen vara missledande.
Cheatdays fungerar inte för mig. Körde det i början, att fläska på typ fredagar, men det blir lätt att man har kvar på lördagen och så tar man lite på sönd... ja du förstår. Istället unnar jag mig något gott bara vid speciella tillfällen eller om man bakat/gjort något själv. Då har man iaf lärt sig något nytt på köpet, att springa till ICA och köpa godis är inte givande på något sätt. Provat att göra mycket pajer osv som efterrätt då jag mer eller mindre varit tvungen att lära mig laga min egen mat.

Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Först och främst, stort grattis till din viktnedgång! =) Fantastisk resa, och din kropp kommer att tacka dig för en bättre hälsa!

Till din fråga; absolut ingenting! Om du har varit i ketos så bryts den, men annars påverkar detta ingenting mer än att du garanterat får ett extra högt blodsocker initialt. Du har vant kroppen vid mindre mat, och kroppen får en chock av detta. Men kroppen är otroligt anpassningsbar!

Låt inte detta förstöra något. Många som bantar/går på diet blir otroligt ledsna när det en dag faller för frestelsen och börjar tokfrossa. De blir deprimerade för att "de inte kunde hålla sig" och därför så känner de att de lika gärna kan "frossa imorgon med, och nästa dag, och nästa dag..." Och så är de tillbaka i de dåliga vanorna igen. Enbart på grund av att de från början hade EN enda frossardag.

Så grattis till viktnedgången, och grattis till den supersmarriga chokladdoppade marsipanen! =)
Du var värd den! Och den påverkar INGENTING, så länge du inte börja frossa var och varannan dag nu framöver.

Keep up the good work och lycka till på den fortsatta viktresan!
Tack dude!

Det var inte så att jag slängde i mig allt på en gång, utan jag gick mer och smååt över hela dygnet. Men det kanske är ännu värre? Jag får kompensera med en extra timme träning varje dag som straff denna vecka.

Jag känner igen det där tänket när det gäller droger, att man faller dit och sen börjar varje dag igen och knarkar ännu hårdare. Lyckligtvis verkar jag inte ha samma problem med mat som jag tidigare hade med droger. Att sluta med droger och gå ner i vikt är det bästa jag har gjort, men lätt är det inte.

Nästa gång ska jag komma ihåg att läsa hur mycket kalorier skiten innehåller förövrigt.
Citera
2016-07-12, 08:48
  #5
Medlem
Räkna ut vilket överskott du hamna på. Räkna med att 7000kcal är 1000g fett. Då kan du räkna ut hur många gram fett du gått upp. Säg att du hamnade på ett överskott av 2000 kcal. Ta då 2000 / 7000. Vilket ger 0.285, vilket motsvarar 0.285g om jag inte är för jäkla morgontrött nu...
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2016-07-12 kl. 08:50.
Citera
2016-07-12, 20:55
  #6
Medlem
Killer-queens avatar
Du lagrar in det fett du ätit om du hamnar på ett kaloriöverskott, vilket du definitivt har gjort. Men som MrZ skriver så rör det sig inte om särskilt mycket man lägger på sig på en dag, även vid mycket högt kaloriöverskott. Gör ungefär samma sak varje dag under några veckor så går man däremot upp en del. Så släpp det och undvik att göra det till en vana.

Tittar du på vågen kan du däremot gått upp en del, men det rör sig mestadels om att du tillfälligt binder mer vätska.
Citera
2016-07-12, 22:11
  #7
Medlem
thebandit777s avatar
Ingen fara. Eftersom du legat på strikt diet så är det mest glykogen som lagras in, ingen fettinlagring att prata om. Gör det inte till en vana bara.
Citera
2016-07-14, 10:44
  #8
Medlem
No6s avatar
Verkar inte lagt på mig någonting iaf. Tvärtom är jag påväg ner mot 77 nu
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback